پژوهشگر حوزه موسیقی گفت: در بعد موسیقی نواحی ایران تمام ابزار موسیقی ایرانی و حتی تمام نواها و نغمهها و موسیقی مذهبی به ثبت رسیده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دومین نشست کانون پژوهشگران خانه موسیقی، در مکان خانه هنرمندان و به مناسبت ماه محرم با موضوع موسیقی مذهبی نواحی ایران برگزار شد. بهروز وجدانی پژوهشگر حوزههای مردم شناسی و موسیقی افزود: استفاده از نغمات و اشعار محلی که با حافظه شنیداری و فرهنگی مردم آشناست، باعث تأثیرگذاری بیشتر مداحیها میشود.
بهروز مُبَصِری عضو هیئت مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی ایران هم در حاشیه این نشست به مناسب خوانی و صدای گرم آقای محمود کریمی اشاره و بر تداوم آن تأکید کرد.
مهرداد عربستانی عضو هیئت علمی گروه مردمشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: موسیقی در همه ادیان یک بخش لاینفک است اگرچه نحوه استفاده از موسیقی در جهان خیلی فرق میکند. وی افزود: موسیقی در عین حال که جهان شمول است بسیار هم متاثر است از زمینههای فرهنگی است.
ایرج نعیمایی رئیس سابق انجمن موسیقی ایران گفت: سوگها و مویههای انواع بشر در سرتاسر جهان شباهت به هم دارد. موسیقی جزء هنرهایی است که نیازمند به زبان ندارد؛ لذا تاثیرگذارتر و جامعتر از هنرهای دیگر است. ما نمیتوانیم حتی هنرهای تصویری را با موسیقی مقایسه کنیم.
نعیمایی افزود: ابن خلدون در مقدمه کتابش میگوید شما از یک موسیقی میتوانید تشخیص دهید میزان تکامل آن جامعه در چه حدی است. چه ادیان الهی مثل تورات و زرتشت یا ادیان غیرالهی مانند ادیانی که در شرق است مثل بودا در همه اینها موسیقی هست و موسیقی جزء مناسک هست. شاید تکامل موسیقی را اگر به لحاظ مهارتی و فنی بررسی کنیم شاید بتوانیم به یک خط سیر وحدتی برسیم.