رسانهها در انگلیس به نقل از کارشناسان امنیتی از نقص بزرگ امنیتی در گوشیها و برخی دیگر از محصولات شرکت اپل خبردادند و به دارندگان آن هشدار دادند.
به نوشته رسانهها در انگلیس، شرکت اپل با پذیرش وجود نقص امنیتی در برخی محصولاتش از کاربران اپل خواست "خونسردی خود را حفظ کنند".
به نوشته رسانهها در انگلیس این نقص امنیتی را یک محقق ناشناس به دستگاههای امنیتی گزارش کرده است.
به نوشته رسانهها در انگلیس اکنون آسیب پذیریهای جدی امنیتی برای طیف وسیعی از دستگاههای اپل فاش شده است که به عوامل تهدید اجازه میدهد تا کنترل کامل این دستگاه را در دست بگیرند.
شرکت اپل در پی افشای نقص امنیتی در بخشهای کلیدی سیستم عامل از کاربران خواست در اسرع وقت آیفون، آی پد و مک بوک خود را به روز رسانی کنند.
به گفته کارشناسان نقصهای نرم افزاری به طور بالقوه میتواند به مهاجمان اجازه دهد کنترل کامل این دستگاهها را بدست بگیرند و طیفی از سوء استفادهها را انجام دهند.
کارشناسان امنیتی به کاربران توصیه کرده اند که دستگاههای آسیب پذیر همچون iPhones۶S و مدلهای بعدی، همه مدلهای iPad Pro، از جمله نسل ۵ به بعد، iPad Air ۲. iPad mini ۴ و بالاتر و iPod touch (نسل هفتم) را که امکان بروز رسانی آنها در دسترس قرار گرفته است بروز رسانی کنند. کامپیوترهای مک بوکی که MacOS Monterey را اجرا میکنند نیز دچار این نقص امنیتی اند.
رسانهها در انگلیس به نقل از کارشناسان امنیت سایبری مردم را تشویق کرده اند که دستگاههای خود را در اسرع وقت به روز رسانی کنند تا از خود را در برابر این نقص امنیتی محافظت کنند.
برایان هیگینز، متخصص امنیت در Comparitech، گفت: در موارد بسیار نادر نقایص امنیتی بر ملا و عمومی میشوند بر این اساس همه باید این تهدید را جدی بگیرند و در اولین فرصت دستگاههای خود را بروز رسانی کنند.
به گفته برخی منابع پس از افشای این نقص در محصولات شرکت اپل، دستگاههای امنیتی درباره ضرورت برطرف کردن این نقص به این شرکت هشدار دادند و این شرکت در پی این هشدارهای جدی مجبور به اعلام عمومی و پذیرش این نقص و تلاش برای برطرف کردن ان شده است.
ماه پیش دیدبان حقوق مصرف کنندگان در انگلیس در پی شکایت شمار زیادی از ۲۵ میلیون مشتری شرکت اپل در این کشور، شرکت اپل را متهم کرد تعمدا عملکرد گوشیهای قدیمی ایفون را کند میکند تا دارندگان ان مجبور شوند گوشیهای جدید بخرند.
روزنامه انگلیسی دیلی میل پیشتر نوشت: شرکت اپل دراقدامی فریبکارانه از دارندگان گوشیهای ایفون میخواهد به منظور بهبودکارایی گوشیهای خودرا به روز رسانی کنند و درجریان این بروزرسانی گوشیهای قدیمی را کند میسازد.
جاستین گاتمن کارشناس فناوری و از شاکیان این پرونده میگوید: زمانی که مدلهای ۶، ۷، ۸ و ۹ ایفون به بازار امد، شرکت اپل مدام از دارندگان این گوشیها میخواست انها را به روز رسانی کنند بدون اینکه درباره علت ان توضیح دهد. هدف اپل این بود که با به روز رسانی عملکرد گوشیها را کند کند.
همین رویکرد اپل موجب شده است دارندگان محصولات اپل درباره هدف واقعی درخواست بروز رسانی تردید کنند و تمایل چندانی به ان نداشته باشند، اما اکنون با فاش شدن نقص امنیتی بزرگ، توصیه دستگاههای امنیتی نیز بروز رسانی است.
بررسیهای نشان میدهد شرکت امریکایی اپل تا کنون دستک کم ۱۴ بار جریمه شده است از جمله در سال ۲۰۱۷ که معلوم شد با استفاده از باتریهای ضعیف، عملکرد گوشیهای ایفون را کند میکرد تا بتواند گوشیهای جدید خود را بهتر بفروشد. پس از افشاگریها، شرکت اپل جریمه و متعهد شد این شیوه متقلبانه را کنار بگذارد.
گزرشهای منتشر شده نشان میدهد شرکت اپل فقط در دوسال اخیر یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار به ویژه در اروپا جریمه شد، اما فقط سود سال ۲۰۲۱ ان بیش از ۱۰۸ میلیارد دلار بود.
اینگونه پروندهها نشان میدهد برخی از شرکتهای بزرگ بخشی از سودها کلانشان را نه از روی درستکاری بلکه با دغلکاری و فریب مشتریان بدست میآورند که نیازمند عزم جهانی برای دریافت غرامت و مقابله بافریبکاری آنهاست.
شماری از کاربران معتقدند همانگونه که شرکتهای خودروسازی برای نقص ایمنی باید به دارندگان محصولاتشان فراخوان دهند و خسارت بپردازند، شرکت اپل نیز که همه ساله سودهای سرشاری نصیب خود میکند باید بابت نقایص امنیتی محصولاتش خسارت دهد تا به جای مردم، خود این شرکت هزینه نقایص محصولاتش را بپردازد.