بزرگترین شبکه ارائه خدمات اجتماعی محلهمحور با مدیریت و محوریت سازمان بهزیستی، آبانماه در بستر جدید سامانه هوشمند دوره جدید فعالیت خود را آغاز میکند.
آقای سید حسین خادم حسینی افزود: سامانه هوشمند پایه این شبکه بزرگ خدماتی، در حال تکمیل است و مرحله اول آن آبان راهاندازی میشود.
وی مراکز خدمات بهزیستی که در عرف این سازمان، به مراکز مثبت زندگی موسوم است را بزرگترین شبکه ارائه خدمات اجتماعی محلهمحور توصیف کرد و گفت: این تشکیلات و این سطح و حجم از خدمات محلهمحور، افتخار نظام و سازمان بهزیستی است که در جای جای کشور به همه شهروندان ارائه میشود.
آقای خادم حسینی افزود: این شبکه بزرگ با ۲ هزار و ۵۰۰ واحد خدماتی در سطح کشور، از طریق یک سامانه هوشمند جامع به هم و به واحدهای سازمانی بهزیستی در ستاد کشور، ستاد استانها و شهرستانها متصل میشود که با سطوح دسترسی متفاوت، تمام مراکز و کارشناسان بهزیستی در سراسر کشور را در لحظه با یکدیگر مرتبط میسازد.
وی گفت: افقی که برای مراکز مثبت زندگی دیده شده، آن است که به درگاه ارائه خدمات اجتماعمحور کل دولت تبدیل شود و رایزنیها و گفتگوهایی با سایر نهادها در ارتباط با اجرایی شدن این برنامه، در جریان است.
معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی افزود: مراکز مثبت زندگی، با شناختی که از محلات و شهروندان ساکن آنها بدست آوردهاند و همچنین، شناسایی آسیبها، مشکلات و کانونهای حمایت اجتماعی در مناطق گوناگون شهرها، میتوانند بهترین ظرفیت برای ارائه خدمات سایر نهادهای دولت همچون شهرداریها به ساکنین محلات باشند.
وی با بیان اینکه آییننامه فعالیتهای این مراکز در حال بازنگری است گفت: پس از بررسی ضعفها و قوتهایی که در طول یک سال و نیم که از تشکیل این مراکز میگذرد، بر اساس برنامهای که در چشمانداز مراکز دیده شده، شیوهنامه جامعی در ستاد بهزیستی کشور در دست تدوین است که تمام وجوه فعالیتها، خدمات قابل ارائه، نحوه رتبهبندی، سطح خدمات، نحوه مراجعه خدمتگیرندگان، قیمت تمام شده خدمات و سایر مسائل در آن دیده شده است.
آقای خادم حسینی با یادآوری اینکه سامانههای پیشین این مراکز، به خاطر اشکالاتی که در ارتباط شبکهای آنها داشت با راهاندازی سامانه جدید، کنار گذاشته میشود گفت: اطلاعات مندرج در سامانههای پیشین به اضافه سابقه فعالیتهای مراکز و سایر دادهها به سامانه جدید منتقل میشود و علاوه بر این، اطلاعات جدیدی که برای کار در سامانهی هوشمند جدید مورد نیاز است در آن بارگذاری خواهد شد.
وی تأکید کرد: تنها خدمتگیرندگان این مراکز، مددجویان بهزیستی نیستند بلکه سایر شهروندان و از جمله مراجعین بالقوه به سازمان یا سایر افراد میتوانند از مراکز مثبت زندگی، به عنوان پیشخوان سازمان بهزیستی، خدمات دریافت کنند.
آقای خادم حسینی افزود: در آییننامه فعالیتهای این مراکز، تمام خدمات سازمان بهزیستی و همه مواردی که این مراکز بسته به سطح و رتبه مکتسبه قادر به انجام آن هستند احصا شده است.
وی گفت: بر اساس این شیوهنامه، دستورالعملی برای هر کدام از خدمات تعریف شده که نیروی انسانی و هزینههای مورد نیاز نیز در آن دیده شده است و در نتیجه، هر مرکز با توجه به رتبه و سطح و نوع خدماتی که ارائه میکند میتواند ساختار نیروی انسانی برای خود تعریف کند و بسته به تمایل مدیر مرکز و درخواست گسترش خدمات آن، نیروهای متخصص کافی بکار بگیرد.
معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه موضوع نظارت بر حسن انجام خدمات این مراکز که از وظایف دستگاه حاکمیتی است نیز در شیوهنامه دیده شده است، گفت: امیدواریم با آغاز دوره جدید فعالیت مراکز ارائه خدمات بهزیستی از آبان، به صورت عملیاتی و عینی، شاهد وجهه بسیار مثبت مراکز مثبت زندگی باشیم و مددجویان و سایر شهروندان، طعم دریافت خدمت در نزدیکترین مرکز به محل سکونت خود را بچشند.