معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات گفت: کم تحرکی برخی دستگاهها در بحث الکترونیکی کردن و راه اندازی پنجره الکترونیکی خدماتشان مشهود است که جز کار جهادی به تکالیفشان نمیتوانند عمل کنند.
وی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مقدمات را از سال گذشته فراهم کرد و پنجره ملی خدمات هوشمند راه اندازی شد و تاکنون بیش از ۲۰ دستگاه مادر و برخی سازمانهای مستقل به آن متصل شدند.
آقای موحد گفت: نزدیک به ۶۰ خدمت، از دستگاه هایی که خدمات شان را ارائه کردند از طریق این پنجره واحد قابل اخذ است.
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات گفت: استعلام اعتبار دفترچه درمانی تامین اجتماعی، استعلام بیمه نامه ها و خدمتی که از بیمه مرکزی در اختیار پنجره واحد قرار گرفته، نمونه ای از این خدمات است .
معاون سازمان فناوری اطلاعات گفت : برخی دستگاه ها از جمله سازمان های امور مالیاتی، تامین اجتماعی ، اوقاف و امور خیریه ، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیته امداد امام خمینی به بلوغ خوبی در این زمینه رسیده اندو هم میز خدمت الکترونیکی به معنای واقعی دارند و هم خدمات کاملا الکترونیکی شان را یعنی از مرحله پذیرش تا تحویل انجام می دهند .
وی افزود: این سازمانها پیش روتر بودند و زودتر به شبکه متصل شدند اما دستگاه هایی هستند که هنوز در مرحله الکترونیکی کردن خدمات شان، سرعت پایین تری دارند و امیدواریم تا پایان شهریورماه بتوانند به دو تکلیف خود یکی راهاندازی پنجره واحد و دیگری الکترونیکی کردن ۳۰ درصد خدمات پرکاربرد شان از این طریق عمل کنند .
آقای موحد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دستگاهی را داریم که به سمت بیتحرکی اش تا پایان شهریور نتواند به تکلیف قانونی خود عمل کند افزود: در آخرین رتبه بندی دولت الکترونیکی دستگاه هایی که در رتبه پایین قرار دارند در این بخش هم کم تحرک هستنند و برخی دستگاه ها در الکترونیکی کردن خدمات شان خیلی عقب هستندو قطعاً بعید است تا پایان شهریور بتوانند ۳۰ درصد خدماتشان را الکترونیکی کنند. معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات گفت: این سازمان ها باید کار جهادی انجام دهند تا به تکالیف قانونی شان بتوانند عمل کنند و این در حالی است که بسیاری از این سازمان ها خدمات مهمی را به عهده گرفته اند.
موحد گفت: اکنون به طور متوسط طبق آخرین رتبه بندی ۴۱ درصد خدمات، الکترونیکی نیست یعنی ۵۹ درصد خدمات هنوز کاملا الکترونیکی نشده است.
وی گفت: در آخرین ارزیابی دولت الکترونیکی ۱۷۰ دستگاه پایش شدند اما در ساختار کلان با دستگاههایی مواجهیم که تکالیف قانونی شامل شان می شود که شاید ۴ هزار دستگاه شوند.
موحد افزود: برای نمونه مثلاً در وزارت نیرو با شرکت آب و فاضلاب و شرکت توزیع برق مواجه ایم که ۳۱ شرکت استانی دارند ومثلا شرکت توزیع نیروی برق باید خدماتش را الکترونیکی در قالب پنجره واحد ارائه کند و آن پنجره واحد متصل به پنجره واحد وزارت نیرو شود و در نهایت وزارت نیرو به پنجره واحد خدمات هوشمند متصل شوند .
وی گفت: در حوزه وزارت نیرو به طور نمونه شرکت آبفا الان پنجره خدمات الکترونیکی اش را فراهم کرده اما فقط ۳ استان در آن حضور دارد. معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات درباره عملکرد وزارت کشور در بخش دولت الکترونیک گفت: وزارت کشور وزارتخانه بسیار مهم و واجد خدمات پرکاربرد است و ستاد وزارتخانه ،میز الکترونیک خود را راهاندازی کرده است که در حوزه احزاب و تشکل های سیاسی، سازمان های مردم نهاد، انتخابات ، امور اتباع و مهاجرین و سایر خدمات الکترونیکی در این حوزه انجام میشود که همه اینها متصل شده اند و از طریق پنجره واحد در دسترس مردم است.
وی گفت : ایجاد سامانه امید هم از دیگر اقدامات وزارت کشور است که به خدمات مربوط به بیماری کرونا ارتباط دارد که همان بحث قرنطینه هوشمند است و مردم یکپارچه میتوانند از طریق پنجره ملی وارد سامانه امید شود.
موحد گفت : البته در خصوص سازمان های تابعه وزارت کشور بر اساس ساختار کلانی که دارد سازمانهایی از جمله ثبت احوال، شهرداری ها و دهیاری ها و سازمان مدیریت بحران،۳ سازمان مهم زیر مجموعه وزارت کشور هستند که متاسفانه تاکنون متصل نشدهاند .
آقای موحد افزود: سازمان همیاری ها و دهیاری ها بیش از ۱۳۶۸ شهرداری تحت پوشش دارد و سازمان همیاری ها باید تعیین تکلیف کند که آیا خدمات همهی شهرداری ها را در قالب پنجره واحد، در معرض دسترسی مردم قرار می دهد یا همه اینها تکتک باید متصل شود.
وی گفت: تاکنون در حوزه شهرداری های اصلی که ۳۱ مرکز استان را شامل میشود فقط شهرداری البرز و اصفهان متصل شده اند و ۲۹ شهرداری مرکز استان ها هنوز متصل نشدهاند و بقیه شهرها را باید سازمان همیاری ها مشخص کند که چگونه تکلیف قانونی انجام می شود .
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات گفت: سازمان ثبت احوال هم تاکنون خدمات الکترونیکی خودش را متصل نکرده است اما خود این سازمان سرویس احراز هویت هویت پایه را در حال خدمت دارد که یکی از سرویس های اصلی دولت الکترونیک است.