رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش : با توجه به اسناد بالادستی و برنامه های دولت و وزیر آموزش و پرورش، ساماندهی مدارس غیردولتی را در برنامه کاری داریم تا بتوانیم بسیاری از نقدهای که بر مدارس غیردولتی انجام میپذیرد، رفع کنیم.
وی افزود: در همه کشورها نگاه به نیروی انسانی نگاهی هدفمند که عامل توسعه و بالندگی است و در نظام مقدس جمهوری اسلامی، و اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نیروی انسانی عامل خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی تصریح کرد: استمرار و تداوم انقلاب اسلامی بر دوش نیروی انسانی متعهد و تعلیم دیده و آگاهی است که محصول آموزش و پرورش است و در آینده گسترش و حفظ دستاوردهای این نظام مقدس نیز برعهده آن هاست؛ لذا بخش اعظم این نیروی انسانی در مجموعه عظیم آموزش و پرورش تربیت میشوند.
وی با بیان اینکه بخشی از این نیروی انسانی در مجموعه مدارس و مراکز غیردولتی تربیت، رشد تعالی و تحویل آنها به اجتماع شکل میپذیرد، افزود: هم اکنون نگاههای مختلفی به این حوزه وجود دارد و برخی از متخصصین و دغدغهمندان حوزه تعلیم و تربیت وجود مدارس غیردولتی را کمکی شایان برای آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت دانسته و عین عدالت آموزشی تعبیر میکنند؛ و در مقابل عدهای بر این باورند که ایجاد مدارس غیردولتی باعث ایجاد شکاف طبقاتی و دسترسی طبقه مرفه به آموزشهای بهتر میشود و انتقاداتی به این حوزه وارد میکنند.
محمودزاده گفت: با توجه به اسناد بالادستی و برنامه دولت مردمی سیزدهم و برنامههای وزیر محترم آموزش و پرورش ساماندهی مدارس غیردولتی را در برنامه کاری داریم تا بتوانیم بسیاری از نقدهای که برمدارس غیردولتی انجام میپذیرد، رفع کنیم، هرچند برخی از مدارس غیردولتی بسیار پیشرو و همگام با نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور هستند و برنامههای آموزشی و پرورشی آنها هماهنگ با برنامههای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
وی گفت: هنر ما به عنوان متولیان آموزش و پرورش باید این باشد که کارهای خوب این مدارس را در نظام تعلیم و تربیت کشور، به ویژه مجموعه مدارس غیردولتی تکثیرکنیم؛ و همگانی کردن نگاههای تربیتی و فرهنگی و آموزشی را در سایر مدارس تسری بخشیم؛ لذا نیازمند هم گرایی و هم افزایی بیشتری هستیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی گفت: در سازمان دنبال سه نوع رویکرد و برنامه هستیم که یکی از برنامهها تغییرات در قوانین و مقررات مدارس غیردولتی با رویکرد تسهیل امور و مانع زدایی و همگانی شدن مشارکت و مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش است و رویکرد دوم و محور دومی که ما در مجموعه مدارس غیردولتی دنبال آن هستیم بحث کیفی سازی مجوزهای مدارس حقیقی است.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش بخشی از مسئولیتهای خطیر آموزشی و پرورشی خود را به مدارس غیردولتی واگذار کرده است، لذا مؤسسین مدارس غیردولتی باید واجد شرایط و صاحب صلاحیت باشند و مجوزهایی که صادر میشود نباید محل درآمد و بنگاه اقتصادی برای بعضیها باشد. اگر قرار است که واگذاری بخشی از مأموریتهای خطیر آموزشی و پرورشی به بخش غیردولتی اتفاق بیفتد کسانی متولیان این امر شوند که صلاحیت حرفهای این موضوع را داشته باشند. تا بتوانند دانش آموزانی شش ساحتی و در تراز انقلاب اسلامی تربیت نمایند. تلاش مجدانهای صورت گرفته که مجوزهای صادره در راستای نگاه جدید بوده و کیفی سازی اتفاق بیفتد.
محمودزاده با بیان اینکه مجوزهایی که در سالهای گذشته مشکل دار بوده اند، یا افراد صلاحیت حرفهای مدرسه داری را ندارند، بازنگری میشود اظهارکرد: در کنار اعطای مجوزهای با کیفیت حقیقی، سیاست و برنامه بعدی ما گسترش مدارس غیردولتی حقوقی وابسته به ارگانها و مؤسسات آموزشی دولتی، فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و... است و ما همواره اقرار داریم که پیگیری و انجام مأموریت تعلیم و تربیت آینده سازان این مرز و بوم، به تنهایی از عهده آموزش و پرورش بر نمیآید و این امر خطیر نیازمند مشارکت همه ذی نفعان است. توفیقات خوبی هم در این راستا حاصل شده است.
وی ادامه داد: در راستای مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش، در پی مدارس غیرانتفاعی عام المنفعه هستیم تا بتوانیم با سیاستها و شعارهای دولت سیزدهم مدارس غیردولتی را گسترش دهیم که در خدمت خانواده بی بضاعت، و دانش آموزانی که علاقهمند به تحصیل در مدارس باکیفیت هستند و توان پرداخت شهریه را ندارند، باشند. هدف ما ساماندهی کشوری آن با عنوان فعال سازی ظرفیتهای مردمی با راهبری و نظارت مردم است که در سند تحولی دولت بر آن تأکید شده است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی گفت: کاری که امروز مشترکا با همکاری شما عزیزان باید انجام دهیم و هدف اصلی از تشکیل این جلسه نیز همین است، ساماندهی آموزشی و پرورشی با محوریت اجرایی سازی سند تحول بنیادین است؛ و با اجرای مهندسی کیفیت در آموزش و پرورش مدارس و مراکز غیردولتی و مدارس هیأت امنایی و آموزش از راه دور، به دنبال تقویت حوزه مختلف آموزشی و پرورشی به موازات همدیگر هستیم.
وی افزود: اغلب مدارس غیردولتی در مسائل پرورشی در سالهای گذشته ورود خوبی نداشته اند اگر امروز ما شاهد تحصیل ۱۲.۱۹ درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی هستیم، چند درصد از این دانش آموزان در مسابقات فرهنگی، تربیتی، ورزشی و... حضور دارند و مقام میآورند؟ آیا اندازه ۱۲ درصد سهم داریم؟