سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد از کشورهای عضو خواست با اتخاذ راهکارهایی برای رونق بخشیدن به بازار محصولات روستایی و محلی، به تحقق غذای پایدار و سالم کمک کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فائو با تاکید بر اینکه پایداری و سلامت غذا به حفظ محیط زیست کره زمین کمک میکند، خرید از تولیدکنندگان محلی و فروشگاههای کوچک روستایی را یکی از راههای مهم و موثر در این زمینه عنوان کرد و از مردم سراسر جهان، به ویژه در کشورهای صنعتی و رو به توسعه خواست که با گنجاندن غذاهای محلی و بومی در برنامه غذایی خود به سلامت خود، جامعه و محیط زیست کمک کنند.
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد همچنین فراگیری روش پخت غذاهای محلی و بومی و طبخ آنها در منزل را به ساکنان شهرهای بزرگ توصیه کرده و افزوده است که این کار، علاوه بر کمک به سلامت غذایی و بهبود روحی و روانی مردم به ویژه در شهرهای صنعتی، میتواند ضایعات غذایی را نیز کاهش دهد.
بهترین خوراکی ها، شیکترینها و گرانترینها نیستند!
اول؛ تازگی
در مقاله مورد تائید فائو درباره مزایای خرید از تولیدکنندگان محلی، تازه و طبیعی بودن مواد غذایی، به عنوان ابتداییترین مزیت ذکر شده و آمده است که دستکم ۳ روز طول میکشد تا گوجه فرنگیهای فروشگاههای بزرگ زنجیره ای، از مزرعه به قفسهها و سبدهای فروشگاه برسند، اما در فروشگاههای کوچک روستایی یا مناطقی که نیم ساعت با شهر فاصله دارند، حداکثر ۲۴ ساعت از چیدن گوجه فرنگی گذشته است.
ضمن اینکه کشاورز معمولا محصول فصلی خود را انبار نمیکند و میتواند انگور را تا زمانی که مشتری نیست، نچیند که به با کیفیتتر شدن آن منجر میشود اما، محصولات فروشگاههای بزرگ چند بار از انباری به انبار دیگر منتقل میشوند و این کار گاهی بیشتر از یک هفته طول میکشد.
طبیعی و ارگانیک
مناسب فصل بودن محصولاتی که فروشندگان روستایی عرضه میکنند نیز از مزایایی است که در سالهای اخیر به شدت در کشورهای صنعتی مورد توجه قرار گرفته است.
هندوانه نباید در زمستان در دسترس باشد و اساسا یک میوه تابستانی است. اما بنگاههای بزرگ توزیع کننده مواد غذایی آن را در تمام طول سال عرضه میکنند. مسلم است که این طبیعی نیست.
مصرف کنندگان محصولات شرکتهای بزرگ در کشورهای صنعتی و توسعه یافته باید بدانند که شیرینترین و خوشرنگترین میوهها یا بزرگترین و نرمترین قطعات گوشتی که در این روند عرضه میشوند، دستکاری شدهترین محصولات هستند. آنها آنقدر تغییر داده شده اند تا در شرایط آبوهوایی مختلف و متفاوت با طبیعت اصلی خود رشد کنند و یا چاقتر و عضلانیتر از همنوعان طبیعی خود باشند.
پس باید بدانیم که با مصرف این شیکترین و در دسترسترین ها، روند دریافت استروئیدها، ویتامینها و ... حتی رنگدانههای بدن ما شکلی چندان طبیعی نخواهد داشت.
اما فروشنده روستایی، محصولی را عرضه میکند که متناسب با منطقه و در زمان طبیعی بوجود آمده است.
لبنیات محلی، بهداشتیتر
کشاورز، بیش از همه، از فساد و آفت زدگی محصولش بیم دارد و اگر اتفاق ناگواری در این زمینه رخ دهد، بلافاصله همه در آن منطقه کوچک مطلع میشوند، اما شرکتهای بزرگ گاهی بدترین و خطرناکترین اشکالات را نیز تا مدتها پنهان کرده اند و حتی در صورت فاش شدن نیز، زمان زیادی طول میکشد تا مصرف کنندگان در شهرهای دیگر مطلع شوند.
بسته بندی غيرضروری؛ یعنی تولید ضایعات
کاهش تخریب محیط زیست و ضایعات نیز از دیگر مزایای رونق گرفتن بازار روستایی است.
فروشنده محلی، برخلاف شرکتهای بزرگ، محصول خود را چند بار بسته بندی نمیکند و همین یک مورد، حجم چشمگیری از ضایعات بسته بندی را کاهش میدهد.
عطر طبیعی، طعم آسمانی
طعم و مزه غذاهای محلی یا محصولاتی که از روستاییان و عشایر میخرید، متفاوت است، اما ویژگی دیگری هم فراتر از طعم طبیعی و نوستالوژیک این محصولات در خرید از فروشندگان روستایی و عشایر موجود است که ارزش آن را مضاعف میکند.
احساس خوب خیر رساندن به یک هموطن زحمتکش، میتواند شیک نبودن و ظاهر ساده یا حتی گرانتر بودن احتمالی آن محصول نسبت به فروشگاههای بزرگ شهری را تحت الشاعاع قرار دهد و احساس رضایت را، قبل از مصرف محصول به خریدار منتقل سازد.
دانستن اینکه غذایی که شما میخورید، به رفاه و بهتر غذا خوردن یک هموطن کمک میکند، لذت شما از خوردن آن محصول را بیشتر میکند.
اشتغالزایی و بقای روستا
وقتی محصول خود را از فروشنده محلی خریداری میکنید، به اقتصاد خُرد جامعه خود نیز کمک میکنید. پولی که کشاورز از فروش محصولاتش به دست میآورد، به پایداری اشتغال روستایی و ایجاد فرصتهای شغلی منجر میشود. با افزایش رونق این بازار، جا برای اشتغال فرزندان کشاورز نیز باز میشود و یا اینکه او دستیار یا شاگردی استخدام میکند که خود به معنی اشتغالزایی است.
رونق بازار محصولات کشاورزی، روستا و عشایر، فروشندگان را به افزایش کیفیت محصول یا نحوه عرضه آن، با هدف کسب رضایت و جلب نظر مشتریان بیشتر سوق میدهد و آنها را وا میدارد که به سرعت نسبت به رفع نواقص اقدام کنند.
حفاظت از سیاره آبی
از دیدگاه طرفداران محیط زیست نیز، حمایت از کسب و کارهای محلی و تولیدکنندگان خُرد روستایی و عشایر، در کوچکترین بعد به سلامت جسم و روان شما کمک میکند و در ابعاد بزرگتر، گامی است به سوی اقتدار جامعه و سلامت کره زمین.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت جهاد کشاورزی، فریبرز عباسی در نشست کارگاه آموزشی مهارت محور نسخهنویسی کود در محمدشهر کرج، افزود: اقدامات موثری در زمینه رتبهبندی آزمایشگاهها انجام شده و امسال برای اولین بار الگوی کشت در وزارت جهاد کشاورزی نیز تدوین و ابلاغ شده است که برای اجرای بهتر الگوی کشت و ارتقای بهرهوری باید تلاشهای بسیاری داشت .
وی بیان داشت: تاکنون اهمیت خاک در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته و از سه سال پیش که قانون حفاظت از خاک تصویب و ابلاغ شد، معاونت مربوطه نیز آغاز به کار کرد و باید به این نکته توجه داشت که آب و خاک دو مولفه اصلی در بهرهوری تولید هستند.
عباسی با اشاره به فعالیت موفق برخی از تعاونیهای تولید روستایی بیان داشت: برخی از استانها چند سالی است که کود شیمیایی مصرف نمیکنند و کود حیوانی را مورد استفاده قرار میدهند.
وی خطاب به حاضران در کارگاه آموزشی مهارت محور نسخهنویسی کود گفت: باید نسخههای خوب و کاربردی برای خاک و آب نوشت و بسترها برای اعتماد هرچه بیشتر بهرهبرداران بخش کشاورزی فراهم شود.
عباسی یادآور شد: در کنار نسخهنویسی باید کار آموزش و ترویج استفاده از کودهای حیوانی و حفاظت از خاک را جدی بگیریم و با توجه به این که وارد دومین سال خشکسالی در کشور شدهایم اقدامات موثر در این زمینه داشت .
وی گفت: قانون حفاظت از آب ابلاغ و آییننامه اجرایی آن تدوین شده که در کمیسیونهای زیربنایی هیات دولت در مرحله نهایی است که این آییننامه راهگشای بسیاری از دغدغهها در حوزه کشاورزی خواهد بود.
این مقام مسوول ادامه داد: بحث کوددهی مناسب برای سلامت جامعه مهم است، چند نمونه موفق در راستای این کارگاه در کشور وجود دارد که باید اقدامات موثر در این زمینه افزایش یابد.
گفتنی است؛ کارگاه آموزشی مهارت محور نسخهنویسی کودی با هدف تبیین راههای توسعه کشت و بالا بردن کیفیت تولید محصولات کشاورزی و با حضور کارشناسان بخش خصوصی و دولتی تا روز پنج شنبه ادامه دارد.