سال هاست که در کشور بحث تکمیل طرحهای نیمه تمام مطرح شده و هربار نسخهای برای تکمیل آن پیچیده میشود. طرحهای عمرانی، درمانی، خدماتی و رفاهی هستند.
از جمله این طرحها میتوان به آزادراه تهران-شمال و راه آهن اردبیل اشاره کرد این دسته موارد کم نیستند چرا که وزارت صمت در آخرین آمار خود که مربوط به سال ۱۴۰۰ است اعلام کرده که ۵۷ هزار طرح نیمه تمام تا پایان اسفند ۱۴۰۰ تنها ۲۰ درصد تکمیل شده اند.
مجلس در مسیر تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ بندی به تبصره چهار بودجه امسال اضافه میکند. در این بند آمده؛
" کارگروه راهبری مشارکت با حضور نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور، نماینده وزارتخانههای راه و شهرسازی، نیرو، اقتصاد، نفت و حسب مورد ارتباطات و فناوری اطلاعات و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین اعضای ناظر از دیوان محاسبات کشور و اتاق بازرگانی ایران (بدون حق رأی) تشکیل میشود و مکلف است ظرف دو ماه، معیارها، روشها و فرآیند بررسی «اندازه سازگاری طرح (پروژه)ها با روش مشارکت» را تدوین و در سامانه بازار الکترونیک طرحهای عمرانی که در دسترس عمومی قرار دارد اعلام کند. مسؤولیت دبیری این کارگروه و اجرای این حکم با سازمان برنامه و بودجه کشور است. "
یک ماه از پایان مهلت قانونی سازمان برنامه و بودجه برای اجرای این طرح گذشته است، برای پیگیری این موضوع به سازمان برنامه و بودجه رجوع کردیم که پاسخی از جانب آن دستگاه دریافت نکردیم.
بر همین اساس سراغ مجلس شورای اسلامی و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رفتیم که آقای میرتاج الدینی، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: در صورتی که سازمان برنامه و بودجه نسبت به اجرای این طرح اقدام نکند سوال و تذکر کتبی برای آنها ارسال خواهیم کرد چرا که طرحهای نیمه تمام از اولویتهای کشور بوده و بدون دخالت بخش خصوصی این طرحها به هیچ عنوان تکمیل نخواهند شد.
آقای جعفر حسینی، کارشناس مرکز پژوهشها یکی از چالشهای اساسی تمام نشدن این طرحها را مرکزگرایی و احصای بودجهها به بخشهای کوچگ و غیرقابل استفاده عنوان کرد و گفت: الگوی مناسبی برای تکمیل طرحهای نیمه تمام نداریم و همین موضوع منجر میشود تا اندک بوده در شهرها و روستاها تقسیم شده و در نهایت هیچ طرحی به طور کامل تکمیل نشود.