مهارتهای شناختی مانند توجه دیداری، سرعت پردازش و تقویت حافظه کاری، از جمله مهارتهایی است که درعموم بازیها به نوعی مورد هدف قرار گرفته و تقویت میشود.
عطا پورعباسی عضو کارگروه بازیهای شناختی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی با بیان اینکه تعامل و همراهی میان تیمهای بازی ساز و متخصصان علوم شناختی سبب توسعه سرمایه شناختی درجامعه میشود، ادامه داد: جامعه ما به شدت نیازمند توسعه مهارتهای شناختی ازجمله خود تنظیمی، بازدارندگی، انعطاف پذیری و مهارتهای درک خطرنسبی است که میتوان از طریق بازی به تقویت آنها پرداخت.
وی افزود: مهارتهای شناختی مانند توجه دیداری، سرعت پردازش و تقویت حافظه کاری، از جمله مهارتهایی است که درعموم بازیها به نوعی مورد هدف قرار گرفته و تقویت میشود. اما این مهارتها برای نیل به اهداف فوق نیاز به بازنگری دارد.
متخصص علوم اعصاب و شناختی با اشاره به اقبال عموم جامعه به بازیهای رایانه ای، این ظرفیت را ایجاد کرده که به شرط مدیریت صحیح، بتوان بخشی از آموزشها و توانمند سازیها و توسعه ذخایر شناختی را از این مجرا محقق کرد.
پورعباسی، با بیان اینکه گستره بازیهای دیجیتال وسعت بالایی یافته است، ادامه داد: حدود ۳ میلیارد نفر در جهان به صورت هفتگی درگیر این فضا هستند و گردش مالی بزرگی در این حوزه در سالهای اخیر ایجاد شده است. راز این عرصه، رویکرد همگرایانه بین تیمهای بازیساز و متخصصان علوم شناختی است تا در کنارهم از این ظرفیت برای توسعه سرمایه شناختی جامعه استفاده کنند.
«گیم هایپ» رویدادی برای ساخت بازیهای این حوزه، از تیر امسال آغاز و در مرداد نیز ادامه دارد. دراین رویداد برنامه نویسان و طراحان بازی به مدت سه هفته در کنا رهم، بازیهای تفننی میسازنند و پس از ارزیابی توسط داوران به بازیهای برتر جوایز نقدی تعلق میگیرد.
ساخت بازیهای تفننی یکی از بهترین راههای تیم سازی و محک زدن توانایی توسعه دهندگان بازیهای موبایلی دربازه زمانی کوتاه است که میتوان از این ظرفیت برای ساخت بازیهای شناختی نیز بهره برد.