وزارت راه و شهرسازی مکلف شد ظرف ۳ هفته بستههای پیشنهادی و روشهای تامین مالی برای اجرای پروژههای اولویت دار در دست اقدام و همچنین نگهداری شبکه حمل و نقل جادهای و ریلی کشور را تدوین و ارایه کند.
محمد مخبر توسعه خطوط ریلی و جادهای کشور را پیش نیاز توسعه ترانزیت کشور دانست و افزود: اگر ترانزیت رونق پیدا کند و اهداف تعیین شده در این بخش محقق گردد، در مدت زمانی کوتاه شاهد بازگشت سرمایه گذاریهای صورت گرفته برای توسعه حمل و نقل ریلی و جادهای کشور خواهیم بود.
مخبر بر اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی کشور تاکید و خاطرنشان کرد: توسعه شبکه راه آهن نقش گستردهای در رشد اقتصادی و نیز رفاه اجتماعی و اشتغال زایی دارد و با توجه به اینکه ایران با ۱۵ کشور همسایه است، با توسعه خطوط ریلی کشور گامی مهم در جهت بهره برداری از ظرفیتهای ترانزیت برداشته خواهد شد و از تلفات انسانی و مالی در ترددهای جادهای نیز کاسته میشود.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با یادآوری اینکه منابع دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی و جادهای به نسبت محدود است، بر ضرورت ایجاد تنوع در تأمین منابع مالی مورد نیاز تأکید کرد و گفت: جذب سرمایههای مردمی، مشارکت بخش خصوصی و استفاده از روش تأمین مالی خارجی میتواند کمکهای شایانی برای سرعت بخشیدن به روند توسعه حمل و نقل کشور داشته باشد وگرنه صرفا با منابع دولتی نمیتوان در مدت زمان مطلوب به اهداف تعیین شده رسید.
وزارت راه برای پروژههای عمرانی بسته تامین مالی تدوین کند
مخبر وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد برای هر یک از پروژه ها، کریدورها و خطوط ریلی و جادهای در دست احداث، بسته پیشنهادی برای جذب سرمایه گذاری و روشهای متنوع تامین مالی تدوین و برای تصویب نهایی ارایه دهد.
معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت حمایتها، پشتوانهها و مجوزهای لازم را جهت استفاده از سرمایههای مردمی و منابع مالی بخش خصوصی و خارجی برای وزارت راه و شهرسازی فراهم خواهد کرد و لازم است این وزارتخانه نیز برنامه ریزیها را به نحوی انجام دهد که مردم و بخش خصوصی نسبت به سرمایه گذاری در پروژههای حمل و نقل ریلی و جادهای ترغیب شوند.
وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به رشد دو و نیم برابری حمل بار در ترانزیت ریلی در سال گذشته بر هدفگذاری این وزارتخانه برای تحقق کامل شبکه حمل و نقل جادهای و ریلی در کمترین زمان ممکن تاکید کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار لازم امکان راه اندازی ۲۹۳ کیلومتر آزاد راه تا یک سال آینده و ۸۵۸ کیلومتر آزاد راه و هزار کیلومتر راه آهن در برنامه توسعه کوتاه مدت وجود دارد.
در این جلسه معاونین وزارت راه و شهرسازی گزارشهایی از آخرین وضعیت پروژههای حمل و نقل کشور شامل راه آهن و خطوط ریلی و همچنین شبکه جادهای و بزرگراهی کشور ارایه کردند و ضمن تشریح آخرین وضعیت موجود، به بیان گزارشی از اعتبارات مورد نیاز جهت نگهداری شبکه حمل و نقل جادهای و ریلی و همچنین ایجاد و تکمیل پروژههای مرتبط با توسعه حمل و نقل ریلی و جادهای پرداختند.
در این جلسه مقرر شد وزارت راه و شهرسازی ظرف مدت ۳ هفته بستههای پیشنهادی و روشهای تامین مالی برای اجرای پروژههای اولویت دار در دست اقدام و همچنین نگهداری شبکه حمل و نقل جادهای و ریلی کشور تدوین و ارایه کند.
یک شرکت پیدامیکنن راه رو میسازه و تا قیامت بابت تردد پول میگیره
یک شرکت پیدامیکنن راه رو میسازه و تا قیامت بابت تردد پول میگیره