معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه مقدار بار ترانزیتی امسال از ایران را ۱۵ میلیون تن اعلام کرد.
مهدی صفری گفت: صحبت از کریدور شمال -جنوب نباید فقط در حد حرف باشد و باید به سمت عملگرایی پیش برویم.
صفری افزود: کریدور شمال – جنوب فقط اتصال خزر به خلیج فارس نیست و کریدور شمال به جنوب شامل سرخس، اینجهبرون، امیرآباد، انزلی و حتی باکو نیز میشود.
صفری گفت: ترانزیت کالای قزاقستان و روسیه آغاز شده است، حجم بار بالا است و باید برای توسعه زیرساختهای ترانزیتی کشور تلاش مضاعف کنیم.
صفری گفت: اولویت دولت فعلی توجه به همسایهها، ترانزیت، صادرات، واردات و تامین امنیت غذایی است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به سفر رییس جمهور روسیه به ایران، گفت: توافقهای بسیار خوب تجاری با این کشور به نتیجه رسید و این موضوع میتواند در توسعه کریدور شمال به جنوب به ما کمک کند.
صفری گفت: رسیدن به ظرفیت ۳۵ میلیون تن بار ترانزیت در سال از شمال به جنوب و شرق به غرب از جمله اهداف ما است.
وی با اشاره به مشکلات بازارچه مرزی اینجهبرون، افزود: تلاش خواهیم کرد تا مشکلات تجاری از طریق راهآهن و مرز زمینی برطرف شود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اضافه کرد: اگر کار از طریق مرز اینچهبرون توسعه پیدا کرد، با دستور رییس جمهور فعالیت گمرک مرزی اینجهبرون ۲۴ ساعته خواهد شد.
صفری گفت: یکی از مشکلات ما در سرخس این است که تغییر بوژی سرعت کار را پایین میآورد و با پیگیریهای ما جابجایی بار از این پس به صورت کانتینری انجام خواهد شد.
صفری افزود: برای حرکت در دریای خزر هم دو تا سه کشتی کانتینردار یخچالدار خریداری شده است.
وی افزود: در حال حاضر ۲۵۰ کانتینتر یخچالی داریم که در تلاش برای افزایش به تعداد ۵۰۰ کانتینر هستیم.
صفری گفت: بازار جدیدی از چین در حوزههای مختلف شناسایی شده است که گلستان مستعد صادرات محصولات مورد نیاز این بازار است.
صفری گفت: صادرات ما به کشورهای آسیای مرکزی ۴۰ درصد بیشتر شده است.