جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات جزئیات ساخت صحن حضرت زینب (س)، اتصال سردابهای حرم مطهر حسینی و ساخت و نصب گنبد جدید حرم را تشریح و اعلام کرد: این سه طرح جزو پیچیدهترین طرحهای عمرانی جهان اسلام است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، مجید نامجو گفت: هم اکنون با همت مهندسان، کارگران و استادکاران ایرانی، سه طرح بزرگ که جزو پیچیدهترین طرحهای عمرانی جهان اسلام محسوب میشوند، در حرم مطهر سالار شهیدان در حال اجراست.
ساخت صحن ۱۳۰ هزار متری روی بستری از آب
جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه فاز نخست از طرح جامع توسعه حرم مطهر حسینی مزین به نام صحن حضرت زینب (س) اکنون به مرحله نازککاری، نماکاری و اجرای تأسیسات رسیده است، افزود: این صحن با زیربنای بیش از ۱۳۰ هزار متر مربع در محدودهای از شهر کربلا قرار دارد که براساس شواهد تاریخی همان منطقه وقایع روز عاشورای سال ۶۱ هجری قمری است.
نامجو در توضیح دلایل پیچیدگی فنی و مهندسی اجرای این طرح گفت: در عمق سه متری بستر کربلا، آب زیر سطحی وجود دارد که برای اجرای چنین طرحی ابتدا باید تدبیری برای مهار آن اندیشیده میشد.
وی ادامه داد: مهندسان ایرانی برای غلبه بر این چالش فنی، با استفاده از فناوری روز و بهکارگیری دستگاه «هیدرو فرز»، با حفاری و نصب چندین دیواره آب بند به ضخامت یک متر و عمق ۳۰ متر، مانع از نفوذ آبهای زیر سطحی به محدوده اجرای طرح شدند که از نظر وسعت و حجم عملیات اجرایی در جهان کم نظیر محسوب میشود.
جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات هدف از اجرای این طرح بزرگ را ایجاد فضای زیارتی، رفاهی و خدماتی مناسب و در خور شان زائران سیدالشهدا (ع) اعلام کرد و گفت: صحن حضرت زینب (س) شامل فضاهایی از جمله شبستان ها، کتابخانه، موزه، مهمانسرا و چندین چشمه سرویس بهداشتی و حمام است.
نامجو با بیان اینکه منابع مالی این طرح را دوستداران اهل بیت (ع) از سراسر جهان به ویژه خیران عراقی و ایرانی در قالب نذر و موقوفات اهداء میکنند، اضافه کرد: پیش بینی میشود این طرح بزرگ تا پایان سال ۱۴۰۳ تکمیل و تحویل عتبه حسینی شود.
اتصال سردابهای پیرامون مضجع مطهر
جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با اشاره به همکاری مهندسان ایرانی و عراقی در اجرای طرح سرداب پیرامون مضجع مطهر امام حسین (ع) گفت: عتبه حسینی طرح احداث چهار سرداب گرداگرد ضریح مطهر را به شرکت ارض القدس عراق واگذار کرده بود که برادران عراقی برای اتصال این چهار سرداب با چالش فنی و مهندسی مواجه شدند.
نامجو افزود: مسئولان عتبه حسینی که پیشتر توان مهندسان ایرانی را در اجرای طرح لاغرسازی و مقاوم سازی ستونهای اطراف ضریح مطهر دیده بودند، از ستاد توسعه و بازسازی عتبات برای کمک به برادران عراقی برای غلبه بر این چالش فنی کمک خواستند.
وی ادامه داد: متخصصان ایرانی با مطالعه دقیق فیزیک خاک و شرایط بستر حرم مطهر و با درک کامل از میزان خطری که اجرای این طرح ممکن است برای سازه تاریخی حرم مطهر ایجاد کند، پیشنهاد احداث دهنههایی به طول ۶ و نیم متر، عرض ۱۲ و ارتفاع حدود ۵ متر در نقطه اتصال سردابها را دادند که هم اکنون با موفقیت در حال تکمیل است.
جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه احداث سردابها و اتصال آنها به یکدیگر، فضایی در حدود چهار هزار متر مربع را در اختیار زائران قرار داده است، گفت: بنا به درخواست تولیت حرم و برای تسهیل در ورود و خروج زائران به سرداب، زیرگذری نیز از داخل سرداب به بیرون حرم در حال ساخت است که در آینده زائران بتوانند از صحن حضرت زینب (س) به حرم و بالعکس تردد کنند.
ساخت گنبد جدید با ارتفاع هفت متر بلندتر
نامجو به سومین طرح فنی در حال اجرا در کربلا اشاره کرد و گفت: بنا بر اسناد تاریخی، گنبد یا قبه حسینی و ستونهای پیرامون ضریح مطهر که گنبد روی آنها قرار گرفته، در قرن هشتم هجری و حکومت جلایریان بنا شده که البته بارها در طول تاریخ، توسط شیعیان و ارادتمندان، بازسازی، تعمیر و تزئین شده است.
وی افزود: گنبد دوم (فعلی) که روی قبه حسینی قرار دارد و اکنون روی حرم مطهر مشاهده میشود، از نظر تاریخی و فرهنگی، میراث ارزشمند هنر ایرانی و اسلامی مربوط به عصر صفوی و تزئینات آن مربوط به دوره قاجار است.
جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات درباره دلایل ساخت گنبد جدید برای حرم امام حسین (ع) گفت: با توجه به ساخت و سازهای سالهای اخیر، میزان دید به گنبد، کاهش یافت به طوریکه زائران از فاصله ۵۰ متری حرم تقریبا هیچ دیدی به گنبد ندارند. همچنین در جریان سرکوب انتفاضه شعبانیه شیعیان در زمان دیکتاتوری صدام، صدماتی به گنبد وارد شد، برای همین ساخت گنبد جدید با ارتفاعی بلندتر در دستور کار عتبه حسینی قرار گرفت.
نامجو گفت: به دلیل قدمت سازه تاریخی حرم مطهر، وجود آبهای زیرسطحی و خطر بالای اجرای طرح عمرانی برای ضریح تحت قبه، گروه مهندسی انگشت شماری در جهان حاضر به اجرای این طرح شدند.
وی با بیان اینکه سرانجام از میان طرحهای پیشنهادی مختلف از سراسر دنیا، طرح متخصصان ایرانی مورد پذیرش و اجماع کارشناسان قرار گرفت، افزود: گنبد سوم که در کرمان ساخته و قطعات آن به عراق ارسال شده است ۷،۵ متر بلندتر و از نظر قطر ۱.۵ برابر بزرگتر از گنبد فعلی است که ان شاءالله در ماههای آتی نصب خواهد شد.
لاغرسازی و تقویت ستونهای اطراف ضریح
جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه گنبد جدید حدود ۳۰۰ تن وزن دارد، افزود: براساس پروژه ترفیع گنبد، متخصصان باید ضمن حفظ دو گنبد قبلی، وزن گنبد جدید را نیز به ستونهای اطراف ضریح مطهر بار میکردند لذا ابتدا طرح لاغر سازی و مقاوم سازی ستونهای اطراف ضریح مطهر اجرا شد.
وی با بیان اینکه این طرح پرخطر مهندسی با عنایت اهل بیت با موفقیت کامل به بهره برداری رسید، تصریح کرد: با اجرای این طرح لاغرسازی ستون ها، فاصله بین ستونها تا ضریح مطهر از ۱،۵ متر به حدود چهار متر افزایش یافت.
جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان از تمامی ارادتمندان اهل بیت دعوت کرد تا بخشی از نذر این ایام خود را به توسعه حرم مطهر حسینی که به تعبیر شهید سلیمانی عمل کوثرانه و صدقه جاریه است، اختصاص دهند.
تد