مدیر حوزه های علمیه از تدریس روحانیون در مدارس با تاکید بر تقویت بعد اخلاقی، علمی و مهارتی فارغ التحصیلان مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه گفت: متعلمین باید هم در شناخت انواع شبهه ها و مسائل و هم در پاسخ گویی به آنها توانمندی لازم داشته باشند.
وی اضافه کرد: کار مرکز تربیت معلم مبلغ در حیطه تربیت رسمی، از مهمترین کارهایی است که حوزه باید انجام دهد، این کار مبتنی بر سیاست های اصولی و پایهای است که ما دنبال میکنیم.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: از سیاست ها و طرح های مهم ما در این عرصه، خروجی هدفمند است حوزه باید دائم خروجی داشته باشد.
آیت الله اعرافی گفت: در میان نهادهایی که میتوانند از خروجی های حوزه استفاده کنند، آموزش و پرورش است و محور و قطب این کار، مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مهمترین محورهای فعالیت مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه گفت: اولین محور تقویت بعد اخلاقی، علمی و مهارتی است، فارغ التحصیلان مرکز باید از نظر اخلاقی آماده و حد نصاب های شخصیت اخلاقی را داشته باشند، برای تربیت شخصیت اخلاقی فارغ التحصیلان، ارتباط با استادان اخلاق، برنامه ریزی و برگزاری کارگاه های اخلاقی اهمیت دارد.
آیت الله اعرافی تقویت بعد علمی را نیز قابل اهمیت ارزیابی کرد و افزود: متعلمین شما هم در شناخت انواع شبهه ها و مسائل و هم در پاسخ گویی به آنها باید توانمندی لازم داشته باشند.
وی اضافه کرد: متعلمین در بعد مهارتی نیز باید با روشها و ابزار آن آشنا شوند و به خصوص مهارت درگیر شدن با مسائل جدید و شیوه های پاسخ گویی به آنها را کسب کرده و با نظام تعلیم و تربیت کشور آشنا باشند. آشنایی با سند تحول، شناخت قوت ها و ضعف های نظام آموزشی و مسائل مرتبط با تربیت نیز از دیگر مهارت های لازم برای متعلمین است.
مدیر حوزه های علمیه محور دوم را مطالعه و پژوهش بیان کرد و افزود: شما باید دائم هم در تولید محتوا و هم در مطالعات میدانی و سنجش مطالعه و پژوهش داشته باشید.
آیت الله اعرافی محور سوم را تشکیل شبکه ارتباطی نظارتی دانست و اضافه کرد: باید ساز و کارهایی پیدا کنیم که بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم که در این مسیر هم تعامل و ارتباط و هم نظارت هوشمند و قوی موثر است.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری دوره های ضمن خدمت تصریح کرد: باید با هماهنگی مراجع ذی صلاح، دوره های تکمیلی و ضمن خدمت را برای معلم مبلغ ها برگزار کنید تا حداقل سالانه یک بار ارتباط لازم در مسائل مختلف چه علمی چه اخلاقی با فارغ التحصیلان و فعلان عرصه تربیت رسمی کشور داشته باشید.
رئیس حوزه های علمیه کشور ضمن ابراز خرسندی از تأسیس رشته گرایش تربیت معلم مبلغ، تاکید کرد: باید فارغ التحصیلان این مرکز از تمام فارغ التحصیلان مراکز دیگر قوی تر و عالم تر باشند، خروجی های شما باید برجسته و ممتاز باشند که انشاءالله به نتایج خوبی برسند.
در این دیدار مسئول مرکز تربیت معلم مبلغ گزارشی از روند فعالیت های این مرکز شامل آموزشی، پژوهشی، تربیتی و ارتباطی ارائه کرد.
حجت الاسلام سید صمد موسوی گفت: تشکیل شورای آموزش متشکل از استادان حوزوی و دانشگاهی، پیگیری تدوین و ارائه کلیات و برنامه درسی رشته تربیت مبلّغ معلّم با ۸ گرایش، برگزاری دوره آمادگی آزمون استخدامی آموزش و پرورش، برگزاری دوره توانمند سازی طلبه معلمان (معلم تمدن ساز)، تدوین سند ۵ ساله مرکز و تصویب آن؛ انتشار اولین شماره فصل نامه تربیت متعالی، تشکیل گروه های علمی پژوهشی، پیگیری تدوین پروژههای علمی، پیگیری بکارگیری طلبه معلمان در طرح امین، شبکه سازی، تدوین و پیگیری طرح ارتباط علمی، عاطفی و فرهنگی مرکز با دانش آموختگان حوزوی شاغل در آموزش و پرورش، تعامل و همکاری با نهادهای فرهنگی و تشکیل کانون های استانی و شهرستانی دانش آموختگان از مهمترین فعالیت های انجام شده است.