دبیر کار گروه آموزش شناختی ستاد توسعه علوم شناختی گفت: ترویج و توسعه دانش علوم شناختی از اهداف ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی است
دکتر محمود تلخابی دبیر کار گروه آموزش شناختی ستاد توسعه علوم شناختی در این رویداد علمی با حضور شماری از صاحبنظران در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری با اشاره به نقش و قلمرو دانش علوم شناختی در حوزه آموزش درجامعه افزود: دانش علوم شناختی بواسطه گستردگی حوزه های فعالیت و پیوند آن با سایر رشته ها، علم مطالعه بین رشته ای ذهن و مغز برای توسعه و گسترش تفکر و توجه با بهره گیری از دانش آموزش است.
وی با ارائه تصویری روشن از اهداف و راهبردهای دانش علوم شناختی و کارکردها آن و پیوند این دانش با حوزه آموزش و پرورش برای ارتقا و افزایش توجه و تفکر ، یادآورشد: دانش علوم شناختی با برخورداری از نیم قرن فعالیت ، در سال های اخیر با تحولاتی در حوزه دانش ذهن و مغز روبرو شده است اما برای تهیه نقشه مغز انسان راه طولانی پیش رو است.
تلخابی با اشاره به دستاوردهای دانش علوم شناختی در امر افزایش سرمایه شناختی و ارتقا و توانبخشی ذهن و تفکر در جامعه خاطر نشان کرد: بهره گیری ازدانش علوم شناختی در حوزه آموزش و پرورش سبب ارتقای ذهن و مغز و تفکر و توجه می شود و با مدد این دانش می توان داده های موجود از ذهن را تجربه و تحلیل کرده و راهکارهای اصولی برای بهینه سازی آموزش ارائه داد.
دبیرکارگروه آموزش شناختی ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی افزود: علوم شناختی علم سازو کار ذهن و مغز است و در حوزه های مختلف از جمله، پزشکی ، روانشناسی، روانپزشکی ، اقتصاد ، علوم اجتماعی و آموزش و پرورش دارای کاربردهای سازنده ای است و این دانش در زمینه ایجاد یک ساختار نظام مند آموزشی برای ارتقای تفکر خلاق و فراشناخت، حل مسائل در سطح جامعه نقش مهمی برعهده دارد.
وی همچنین درباره تفکر و توجه توام با شناخت گفت : تفکر خوب بدان معنا است که نسبت منطقی بین روش تفکر و موضوع و حوزه دانشی صورت بگیرد و برای آموزش تلفیقی و درهم تنیده به پرورش ، تفکر بین رشته ای نیاز است و با فعال سازی فرایندهای شناختی، زمینه تحقق یادگیری عمیق فراهم می شود.