رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نفوذ ویژند (برند)ها در بازار مخاطبان چند ۱۰ میلیونی حجاب در ایران، عرضه پوشاک قاچاق و تولید زیر پلهای و تولید پوشاک غیرفرهنگی را کاهش میدهد.
وی اضافه کرد: ستاد جشنوار مُد و لباس فجر برای تحقق مأموریت خود به این نتیجه رسید که بخش نمایشی غیر رقابتی را که عموم مردم باید بتوانند در آن خرید هم داشته باشند، با فاصله از بخش رقابتی و در محیط مناسبتری برگزار کند لذا «ایران ویژند» عنوانی برای بخش غیر رقابتی جشنواره مُد و لباس فجر است.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: گاهی به ما پیشنهاد داده میشود که رویدادهای اختصاصی مانتو، لباس نوجوان و ... برگزار کنیم، به رغم همه تلاشها، برگزاری رویدادهای متعدد مُد و لباس توسط بخش خصوصی و دولتی، انتظارات از کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور را برآورده نکرده است، بنابراین معتقدیم باید بخش غیردولتی را در برگزاری چنین رویدادهایی حمایت کنیم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در همکاری با وزارت آموزش پرورش، سازمان صدا و سیما، وزارت صمت و دیگر اعضای کارگروه، خصوصاً اتحادیه صنف پوشاک تهران و شبکه فراگیر حجاب و عفاف، نمایشگاه «ایران ویژند» را به عنوان بیانیه رسمی خود در خصوص ماهیت و وضعیت زنجیره تأمین نظام مُد و پوشاک ایرانی اسلامی میداند و معتقد است با حضور مردم میتوان اعتبار بخشی، اثرسنجی و ارزشیابی از فعالان حوزه مُد و لباس ایرانی اسلامی انجام داد.
امامی با تاکید بر اهمیت فعالیت برندهای داخلی تولید مد و پوشاک ایرانی- اسلامی، گفت: ما برندهای فعال در بازار را سربازان کارآمد و مسلح نظام مُد و پوشاک کشور میدانیم که در این جنگ نامتقارن فرهنگی میخواهند ملی- تاریخی- سنتی- دینی و ارزشی باشند.
وی تصریح کرد: اگر فعال حوزه حجاب نتواند در قالب نام و عنوان دارای ضریب نفوذ در بازار، به رقابت در این عرصه بپردازد، در بهترین حالت نمونهای آکواریومی خواهد ماند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ما با نمونههای آکواریومی نمیتوانیم به دریای مواج نظام مُد و پوشاک فکر کنیم و با وجود فعالیت برندهای بزرگ و قابل قبول شامل بیش از ۱۵۰ برند ایرانی در حوزه مانتو، چادر و ملزومات حجاب و همین تعداد هم تولیدکنندگان در حال رشد، چالش جدی را همچنان برندهای مقتدر، دارای شبکه توزیع و عمق نفوذ در بازار میدانیم.
امامی بر اهمیت حضور پر قدرت برندهای ایرانی در بازارهای داخلی تاکید کرد و افزود: ویژندهای عرصه تولید حجاب اسلامی باید بتوانند آنچنان نفوذی در بازار مخاطبان چند ۱۰ میلیونی حجاب در ایران داشته باشند که دیگر شاهد عرضه پوشاک قاچاق و تولید زیر پلهای و تولید پوشاک غیر فرهنگی در بازار نباشیم.
وی حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برندهای داخلی را حمایت معنوی عنوان و اضافه کرد: صنف و صنعت باید در تامین منابع و مواد اولیه یاریگر این برندها باشند.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد توجه بیشتر ویژند (برند)ها به استفاده از فناوریهای نو و سبک پوشش و پوشاک گروههای مختلف مثل نوجوان و آقایان باشیم.
نمایشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی فجر با مشارکت استانهای کشور، پاویون کشور افغانستان و چین در فضایی به مساحت سه هزار متر مربع در سالن ۳۱ دایر است.
نخستین نمایشگاه تخصصی ایران ویژند از تاریخ ۲ تا ۵ مرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۹ تا ۱۵ در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی تهران همه روزه پذیرای علاقهمندان و بازدید کنندگان از این رویداد بزرگ هنری است.