معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت:ونهای جدید تا پیش از آغاز مدارس وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران میشود.
ایجاد پارک حاشیهای
معاون شهردار تهران همچنین گفت: پارک حاشیهای در سه منطقه ۲، ۶ و ۷ ایجاد شده و برای ایجاد پارک حاشیهای در مناطق ۱،۴،۸،۱۳ و ۱۴ هم قرار است مزایده برگزارشود که این پارکها از نظر هزینه به نفع شهرداری است و تکلیفی است که شورا آن را پیگیری می کند.
مجتبی شفیعی افزود: همچنین قراراست هزار دستگاه موتورسیکلت شرکت پست برقی شود که همه آورده این بخش نیز از طرف شهرداری است.
درخواست شهرداری از شورای اقتصاد برای بررسی طرحهای حمل و نقل
معاون شهردار تهران در ادامه نشست خبری گفت:بسته کاملی شامل مدلهای مختلف حمل و نقل آماده کرده ایم و امیدواریم در شورای اقتصاد سریعتر رسیدگی شود. مجتبی شفیعی افزود:از نظر طول شبکه در دنیا بیستم، اما از نظر جابجایی سیام هستیم و این به دلیل کمبود ناوگان است.
نیاز ۷۰۰ واگن مترو به نوسازی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران همچنین از نیاز ۷۰۰ دستگاه واگن مترو به نوسازی خبرداد و افزود:امسال ۴۰۰ دستگاه واگن مترو، نوسازی خواهد شد. مجتبی شفیعی همچنین گفت:امضای قراردادی با شرکت مپنا برای تولید ۲۴۹ واگن مترو، ساخت ۹ ایستگاه و فعال سازی ۳ قرارداد تامین واگن در دستور کار است.
معاون شهردار تهران گفت: تامین ۶۳۰ واگن با چین درحال پیگیری است و دولت مسئول تامین پیش پرداخت است و دریافت مجوزهایی از دولت برای تهاتر نفت در دستور کار قرار گرفته است و از ۲ سال بعد از تأمین پیش پرداخت، روند تحویل واگنها آغاز میشود.
نیاز پایتخت به بیش از ۵ هزار دستگاه اتوبوس
معاون شهردار تهران از نیاز پایتخت به ۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس خبر داد و گفت:۲۳۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران قابلیت بازسازی و نوسازی دارد که برنامه داریم امسال ۱۴۰۰ دستگاه آن را بازسازی کنیم، اما شهرداری به تنهایی نمیتواند همه هزینههای آن را پرداخت کند.
مجتبی شفیعی افزود: ۹۰۰ دستگاه اتوبوس هم با همکاری دولت قرار است به ناوگان اضافه شود که اگر اضافه شود، تحولی در ناوگان خواهد بود. معاون شهردار همچنین از ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی با همکاری بخش خصوصی خبرداد و گفت:بخش خصوصی پیشنهاد داده است که برای کوتاه مدت از اتوبوسهای اروپایی که دارای کیفیت هستند استفاده کنیم تا بتوانیم در بلند مدت برنامههایی که در این حوزه داریم، اجرایی کنیم.
گلایه معاون شهردار از دولت
معاون شهردار تهران همچنین از دولت به علت همکاری نکردن در نوسازی ۵ هزار دستگاه تاکسی گله کرد و گفت:قرار بود ۵ هزار دستگاه تاکسی نوسازی شود، اما به علت همکاری نکردن دولت فقط ۳۸۰۰ دستگاه نوسازی شده است. مجتبی شفیعی افزود:خودروی سمند سورن در حال حاضر برای ورود به ناوگان تاکسیرانی معرفی شده است و خواستیم تولید آن سرعت بگیرد البته قیمت نیز افزایش پیدا کرده است و اگر قرار باشد آورده مالک تاکسی بیشتر باشد مجدد با چالش مواجه میشویم.
طلب ۴ هزار میلیاردی شهرداری
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: دربرنامهای که سال گذشته تدوین کردیم نیاز شهر تهران برای تحقق برنامههای طراحی شده ۵۳۰ هزار میلیارد تومان به قیمت تورم سال ۱۴۰۰ بود که تامین این عدد در توان مدیریت شهری نیست و شهرداری به تنهایی نمیتواند این مشکل را حل کند وضع موجود نیز به دلیل عدم حمایت دولت بوده است.
مجتبی شفیعی افزود:حتی در خصوص تامین منابع از محل جرایم رانندگی که باید به شهرداری پرداخت میشد، پرداخت نشده و در حال حاضر ۴ هزار میلیارد تومان اصل طلب شهرداری از این بخش است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت:بیش از ۱۰ سال است که هیچ حمایت جدی از حوزه حمل و نقل شهری نشده در حالی که مهمترین و پیچیدهترین موضوع شهری موضوعات حمل و نقلی و بر اساس نظرسنجی، دغدغه ۸۰ درصد شهروندان شهرهای دنیا، موضوع حمل و نقل و ترافیک بوده است.
طرح های که ارائه شده خیلی خوبه ولی با نیازی که شهرداری برای تحقق برنامه های طراحی خودش داره و دولت هم حمایتش نمی کنه، می تونه به وعده هاش عمل کنه