رفع مشکلات و موانع در خصوص حمل و نقل و صادرات کالا در مسیر ترکمنستان مطالبه بخش خصوصی است.
ب
احمد زمانیان یزدی افزود: هم اکنون سه مسیر (کریدور) ترانزیتی با هدف تسهیل در این حوزه از سوی ترکمنستان ایجاد شده است، این مسیرها شامل "قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران" و دیگری "تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان" و همچنین "ایران، ترکیه" است.
وی خاطر نشان کرد: همچنین ترکمنستان، ایران و عمان برای ترانزیت آزمایشی کالا به توافق رسیده اند. این اتفاقات بدان معناست که ترکمنستان اقداماتی را در راستای افزایش ترانزیت از مسیر خود آغاز کرده است.
زمانیان ادامه داد: از دیروز، مرز میلک پس از ۲۳ روز بازگشایی شد و هرچند فعالیتها در این مرز به کندی انجام می گیرد؛ اما امیدواریم به مرور زمان و در روزهای آتی، مرز به روال گذشته بازگردد و دیگر شاهد تعطیلی و کندی ترددها نباشیم.
یزدی گفت: این کمیسیون در هفته های آتی، موضوعاتی همچون حذف عوارض ۱.۵ دلاری ترکمنستان به ازای هر کیلومتر از کامیونهای ایرانی، مکاتبه با وزارت امور خارجه برای پوشش بیمه ای بار، رفع کاهش ظرفیت محدود بارها در مرز امیرآباد، صدور روادید ترکمنستان برای شرکتهای تجاری و حمل و نقلی و کاهش هزینه های ریلی بار را پیگیری خواهد کرد.
عضو هیات نمایندگان و رییس شورای نظارت راهبردی کمیسیونهای اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تحرکات و رفت و آمدها در آسیای میانه افزایش یافته و نیاز به مسیر ایران، پررنگتر شده است. اگر ایران ارتباط خوبی با دیگر کشورها داشته باشد، می توانیم از این فرصت بهوجود آمده استفاده کنیم.
محمود امتی با اشاره به اینکه زیرساختهای دولتی در زمینه افزایش نقش آفرینی ترانزیتی ایران نگران کننده است، تاکید کرد: با رفع مشکلات موجود و تقویت زیرساختها فرصت مناسبی به وجود آمده که میتوانیم از آن استفاده کنیم. بخش دولتی و زیرساختها در این میان دارای اهمیت بسیاری است؛ اما این سوال وجود دارد که آیا بندر "امیرآباد" این قابلیت را دارد که حجم بار زیادی را تحویل و آن را حمل کند یا خیر؟
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به کاهش حجم بار صادراتی به افغانستان گفت: یکی از علل این موضوع، مشکلات موجود در مرز است. کنترلهای مرزی در مرزهای میلک و دوغارون ادامه دار است و باید از افزایش آن جلوگیری شود.
در ادامه ابراهیم عطایی، نایب رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: باید مکاتبات لازم با مرزها صورت گیرد تا زیرساخت های مورد نیاز جهات افزایش ترانزیت فراهم شود و مرزها نسبت به این موضوع آمادگی داشته باشند.
مرتضی سرادار قندچی، رییس اتحادیه کارگزاران گمرکی استان نیز در این نشست گفت: امروز باتوجه به موقعیت جغرافیایی کشور و وضعیت بازارهای مناسب در کشورهای اطراف، زمینه خوبی برای صادرات کالا از کشورمان وجود دارد؛ اما قوانین مزاحم سبب بی بهره ماندن از این شرایط شده است؛ به طوریکه مکاتبات و بوروکراسی اداری، بخش خصوصی را در انبوهی از فشار و مشکلات قرار داده است.