با هدف توسعه و ارتقای مهارتهای شناختی در اقشار گوناگون سنی جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان، طراحی و ساخت بازیهای این حوزه در اولویت قرار گرفته است.
این نشست مشترک با عنوان «صد میز صد بازی» شناسایی اهمیت و جایگاه مهارتهای شناختی و نیز ترویج آن از طریق طراحی و تولید اسباب بازیها، ضمن معرفی ظرفیتهای تولیدی در بازیسازان، به محورها و زمینههای اولویتدار و مورد حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی در این حوزه اختصاص داشت.
حمایت از توسعه ابزارهای توانبخشی شناختی
محمود تلخابی دبیر کارگروه بازیهای شناختی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری از اهمیت بازی گفت: بازیهای شناختی ابزاری برای توانبخشی و ارتقای سرمایههای شناختی محسوب شده و زمینه ساز ارتقای توانمندیهای آموختن و اندیشیدن به طور خاص در سنین کودکی و نوجوانی خواهد شد.
سید محمد مهدوی مدیرکارگروه توسعه زیستبوم شناختی در ستاد با اشاره به رویکردها و اولویتهای این ستاد از شرکتهای خلاق و دانش بنیان فعال درحوزه علوم شناختی، به بیان چگونگی تخصیص این حمایتها برای طراحی و تولید بازیهای شناختی پرداخت.
وی با اشاره بر اهمیت ارائه محصول تجاری و بازاریابی برای تولید بازیهای شناختی ایرانساخت گفت: ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی، طراحان و گروهها دست اندرکار در این حوزه را به سمت مستقل شدن و رقابت در بازار واقعی تشویق میکند.
در ادامه این نشست، تولیدکنندگان و طراحان بازیهای رومیزی با ثبت طرحهای خود از امتیازات شناختی نهاد اعتباربخش بازیهای شناختی بهرهمند شدند. نهاد اعتباربخش بازیهای شناختی با هدف شناسایی و ارزیابی و حمایت از بازیهای شناختی با همکاری شورای نظارت بر اسباب بازی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرایی شده است.
ارتقای سرمایه شناختی یکی از ابزارهای توسعه و پیشرفت جامعه به شمار میرود و بازی یکی از فرصتهایی است که میتواند موجب پرورش کارکردهای اجرایی و ارتقا سرمایه شناختی شود. با توجه به اینکه بازیهای شناختی از جایگاه ویژهای در حوزه ارزیابی و توانبخشی شناختی در کودکان و بزرگسالان برخوردار هستند توسعه این محصولات در دستور کار ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد.
طراحی، تولید و عرضه بازیهای شناختی به عنوان بخش جدایی ناپذیر رشد و تحول کودک و به عنوان ابزاری ارزان و دردسترس برای همه اقشار، از مهمترین عواملی است که زمینه ایجاد وگسترش مهارتهای جدید حرکتی، شناختی وزبانشناختی، رافراهم میکند.