افزایش بی رویه قیمت میوه و تره بار در میدان میوه و تره بار و بازار اهواز، سبب نارضایتی عمده فروش ها، خرده فروشها و مصرف کنندگان شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، میوه و تره بار از جمله محصولات جدایی ناپذیر از سبد خانوار محسوب میشوند و میادین میوه و تره بار مبداء توزیع آنها هستند.
میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز نیز یکی از مبادی توزیع میوه و تره بار است که به دلایل مختلف، عرضه محصولات با قیمتهای متفاوت انجام میشود و همین امر سبب گرانی میوه، جولان دلالان و نارضایتی خرده فروشها و مصرف کنندگان شده است.
تعیین قیمت میوه در مبادی تولید
عضو هیئت رئیسه اتحادیه صنف بارفروشان اهواز در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی خوزستان گفت: مولفههای زیادی برای قیمت گذاری میوه وجود دارد و قیمت آن در مبادی تولید تعیین میشود.
اکبر بدیعی خوزانی با بیان اینکه گیلاس تکدانه در ارومیه برای صادرات با قیمت ۹۵ هزار تومان به فروش میرسد، افزود: در صورتیکه صادرات انجام نشود، کارخانههای تولید کمپوت در خراسان رضوی این محصول را با قیمت ۸۷ هزار تومان خریداری میکنند.
وی دلیل افزایش قیمت سیب زمینی را صادرات عنوان کرد و ادامه داد: البته افزایش هزینههای کاشت، داشت و برداشت، نهادههای کشاورزی، افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی کرایه حمل و نقل و... نیز در این امر دخالت دارند.
عرضه و تقاضا، تعیین کننده قیمت میوه
بدیعی خوزانی بر مدیریت و ساماندهی صادرات و عرضه مستقیم میوه و تره بار از سوی سازمانهای نظارتی و حکومتی تاکید و اضافه کرد: قیمت میوه را عرضه و تقاضا تعیین میکند.
این مقام مسئول به وجود مشکلات فراوان در تولید برخی میوهها از جمله گیلاس در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: حدود ۸۰ درصد تولید استان خراسان و ۵۰ درصد تولید ارومیه به دلیل سرمای هوا دچار خسارت شدند.
عضو هیئت رئیسه اتحادیه صنف بارفروشان اهواز درخصوص مشکلات خرده فروشها در میدان میوه و تره بار الغدیر این کلانشهر افزود: برخی از این مشکلات مربوط به سازمان میادین میوه و تره بار است که زیر مجموعه شهرداری محسوب میشود و در صورت رود سازمانهای متولی، شاهد رفع بسیاری از مسائل و ایجاد انضباط در این زمینه خواهیم بود.
وی درخصوص چگونگی توزیع میوه و روند کار اتحادیه بارفروشان گفت: وقتی محصولات مختلف وارد میدان میوه و تره بار میشوند، بار به صورت امانت تحویل گرفته و سپس عرضه خواهد شد و پس از دریافت هزینههای مربوط، مبلغ نهایی به تولیدکننده کالا بازگردانده میشود.
تخلف در میدان میوه و تره بار نسبی است
به گفته بدیعی خوزانی؛ نوسان قیمت میوه در میدان مربوط به صاحب کالا است و تاثیری بر مبلغ فروش برای مصرف کننده ندارد.
وی میگوید: البته باید غرفه داران باید نهایت تلاش خود را برای عرضه بهینه با قیمتهای مناسب داشته باشند تا محصولات با بهترین کیفیت و قیمت به دست مصرف کنندگان برسند.
بدیعی خوزانی اضافه کرد: نصب نکردن تابلوی نرخنامه، صدور فاکتور تک نسخه، کم فروشی، گرانفروشی و... از جمله تخلفهایی هستند که در اصناف مختلف وجود دارند، البته ما معتقد هستیم که تخلف نسبی و بسیار کمتر از سایر اصناف است، زیرا فعالیت در مکانی محدود صورت میگیرد و تخلفها با انجام بازرسیها به راحتی قابل کشف است.
وی با بیان اینکه نرخ گذاریها براساس قیمتهای مصوب از سوی کمیته نرخ گذاری انجام میشود، ادامه داد: در روزهای اخیر تعداد بازرسان میدان الغدیر به ۲ نفر افزایش یافته است و نماینده سازمان جهاد کشاورزی نیز به صورت مستمر حضور دارد و گرانفروشی و کم فروشی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
کاهش چشمگیر فعالیت دلالها از میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز
به گفته اکبر بدیعی خوزانی؛ تعداد دلالها در میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز به صفر نرسیده است، ولی به میزانی کاهش یافته و تاثیر آن درخصوص افزایش قیمت میوه بسیار ناچیز است.
وی میگوید: تعدادی از افرادی که به عنوان دلال از آنها یاد میشود، از طرف خرده فروشها روزانه مسئول خرید و ارسال محصولات مورد نیاز آنها میشوند و همین امر سبب افزایش اندک قیمت میوه و تره بار میشود و عامل تفاوت چشمگیر قیمتها با سایر استانهای کشور نیست.
افزایش چندبرابری هزینههای تولید
بدیعی خوزانی به فعالیت ۱۳۳ غرفه در این میدان اشاره و اضافه کرد: با وجود تورم در کشور، نباید انتظار داشت که قیمت میوه و تره بار ثابت بماند، زیرا هزینههای تولید نیز افزایش یافته اند، بطوریکه قیمت سموم و کودهای کشاورزی از ۶۰ هزار تومان به ۴۸۰ هزار تومان افزایش یافته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه هر نوبت سمپاشی، ۳۰ میلیون تومان برای کشاورز و تولید کننده هزینه به دنبال دارد، ادامه داد: سمپاشی تا ۵ مرحله از تولید محصول از کاشت تا برداشت تکرار میشود و حداقل ۱۵۰ میلیون تومان بر کشاورز تحمیل میشود.
رقابت غرفه داران در میدان الغدیر
وی درخصوص تفاوت اجاره بها غرفه ها در میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز گفت: تفاوت در مبالغ اجاره یا مالکیت غرفه ها، تاثیری در قیمت محصولات ندارد، در واقع در میدان مسئله رقابت مطرح است و براساس نرخنامه توزیع می شود و غرفه داران نمی توانند از قیمت های تعیین شده تجاوز کنند.
همخوانی قیمت میوه در میدان الغدیر با سایر میادین کشور
بدیعی خوزانی میگوید: عمده فروشان تلاش خود را برای فروش محصولات دارند و خریداران ذینفع هستند و محصولات را پس از بررسی و مقایسه قیمتها خریداری میکنند.
به گفته عضو هیئت رئیسه اتحادیه صنف بارفروشان اهواز؛ میوه گران است، اما قیمتها در میدان الغدیر در مقایسه با سایر میادین همتراز کشور از جمله؛ شیراز، اصفهان، تهران و... است، اگرچه برخی محصولات و میوهها با قیمتی کمتر از سایر نقاط کشور عرضه میشوند.
وی گفت: به دلیل گرمای هوا و تاثیر آن بر میوهها، تفاوت کرایه بار و... در واقع باید قیمت میوه در مقایسه با سایر میادین کشور ۱۰ درصد بیشتر باشد، اما چنین افزایشی اعمال نمیشود و براساس وجود مستندات، همخوانی نرخها با سایر نقاط قابل اثبات است.