درگاه ملی قوه قضائیه، پنجره واحد خدمات الکترونیکی به مردم است و با ۲۰ نوع خدمت قضایی به صورت مداوم به روزرسانی میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه میگوید: یکی از چالشهای مردم این است که در یک نقطه باید به تمامی خدمات قضایی دسترسی پیدا کنند و در این پنجره، تمام خدمات قوه قضائیه که ۲۰ نوع خدمت است، به صورت الکترونیکی به مردم ارایه میشود.
ارائه این خدمات از برگزاری جلسات دادرسی الکترونیکی گرفته تا ابلاغ الکترونیکی قضایی به ایرانیان داخل و خارج از کشور انجام میشود.
محمد کاظمی فرد افزود: در سال گذشته با کمک ۱۱ شرکت دانش بنیان بحث دادرسی الکترونیک و بحث احراز هویت الکترونیک را پیش بردیم. ۲۲۵ هزار جلسه رسیدگی الکترونیکی را چه داخل و چه خارج کشور داشتیم. اکنون با بهره گیری از فناوریهای نوین، تنها ۲۵ درصد زندانیان به صورت فیزیکی به محل دادرسی اعزام میشوند.
وی گفت: برای نخستین بار ایرانیان خارج از کشور میتوانند در جلسات دادرسی ما شرکت کنند و ابلاغیه خود را به صورت الکترونیکی ببینند. بحث ابلاغ الکترونیکی ما به ۹۳ درصد رسیده است، یعنی ۹۳ درصد تمام ابلاغهای ما به صورت الکترونیکی است. همچنین مردم با مراجعه به پنجره واحد قوه قضائیه میتوانند در هر ساعتی از شبانه روز از مراجعه قضایی وقت بگیرند.
به گفته رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اکنون گواهی عدم سوء پیشینه به راحتی در دو روز کاری صادر میشود به طوری که سال گذشته دو میلیون گواهی عدم سوء پیشینه صادر شده است. همچنین در پنجره واحد امکان استعلام ممنوع الخروجی نیز وجود دارد. امروز اگر کسی میخواهد معاملهای را انجام دهد، میتواند قبل از انجام معامله از وضعیت محکومیت مالی طرف مقابل مطلع شود.
کاظمی فرد اشاره کرد: هدف از راه اندازی سامانه استعلام اعسار، اعتبارسنجی افرادی است که ادعای اعسار میکنند، چه در بحث پرداخت هزینه دادرسی و چه در بحث پرداخت هزینه محکومبه. هم اکنون این سامانه در اختیار قضات قرار گرفته است و با راه اندازی این سامانه از ابتدای امسال تاکنون قضات استعلام ۱۷ هزار پرونده را در بحث اعسار گرفته اند.
به گفته مسئولان قضایی، ارجاع پرونده به قضات وکارمندان، انحصار ورثه و ارجاع الکترونیکی پرونده به کارشناس نیز تا پایان امسال به صورت هوشمند انجام خواهند شد.