شناسایی ظرفیتهای موجود در دانشجو معلمان مهمترین هدف جشنواره رویش در چهارمحال و بختیاری است.
علیرضا فتاحی افزود: این جشنواره علاوه بر استان در قطبهای دیگر کشور از جمله گلستان، همدان، زنجان و کرمان و در بازههای زمانی متعدد برگزار میشود.
وی با اشاره به اینکه در این جشنواره استانهای بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و هرمزگان حضور دارند، گفت: در این مدت چهارمحال و بختیاری میزبان ۱۲۰ دانشجو معلم خواهد بود.
فتاحی گفت: شناسایی و راهبری ظرفیتهای موجود در دانشجو معلمان، توانمندسازی آنها، تدوین برنامههای عملیاتی در عرصههای مختلف فرهنگی و تشویق و ترغیب دانشجو معلمان در ابعاد مختلف فرهنگی از جمله مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی افزود: محورهای جشنواره منطقهای رویش شامل برپایی نمایشگاه برای به نمایش گذاشتن دستاوردهای کانونهای فرهنگی و انجمنهای علمی در سطوح مقاله، کتاب، نشریه و پژوهش است، البته باید این فعالیتها از ابتدای اسفندماه سال ۹۹ تا ابتدای اسفند ۱۴۰۰ عرضه شده باشند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری گفت: برگزاری کارگاه توانمندسازی دانشجویان از دیگر محورهای جشنواره منطقهای رویش است، حدود پنج کارگاه به مدت ۱۰ ساعت با هدف توانمند شدن دانشجو معلمان در حوزه طراحی برنامه فرهنگی و اجتماعی، برنامهریزی و بودجهریزی فرهنگی و توانمند شدن گروههای کوچک دانشجویی پیشبینی شده است.
فتاحی افزود: با برگزاری این کارگاهها دانشجو معلمان باید با نحوه برگزاری نشستهای علمی فرهنگی آشنا و هدفمند و برنامهریزیشده به سمت فعالیتهای فرهنگی حرکت کنند، از طرفی لازم است به سطحی برسند تا خود بتوانند، نشستهای علمی فرهنگی را برگزار و مدیریت کنند.
وی با اشاره به اینکه دانشجو معلمان با افراد همتراز خود و نهادهایی که در سطح جامعه هستند ارتباط موثری برقرار کنند گفت: در دستورالعمل اجرایی این جشنواره آشنایی با شیوههای ارتباط موثر پیشبینی شده است.
فتاحی با بیان اینکه با برنامههای پیشبینی شده، باید هویت کانونهای فرهنگی و انجمنهای علمی نهادینه شود گفت: داورانی از چهارمحال و بختیاری و دیگر استانها انتخاب میشوند که پس از ارزیابی دستاوردهای ارائه شده توسط داوران، سه کانون برتر فرهنگی و سه انجمن علمی برتر به دبیرخانه مرکزی معرفی میشوند.
وی با اشاره بر اینکه از دانشجو معلمان انتظار میرود با حضور در کارگاههای تخصصی به دانشافزایی و توانمندی لازم دست یابند تا بتوانند برنامهریزی و بودجهریزی فرهنگی را مدیریت کنند گفت: انجمنها و کانونهای فرهنگی خود را از لحاظ کمی و کیفی توسعه دهند و برنامه عملیاتی برای حوزه کاری خود تدوین کنند.
فتاحی گفت: هزارو ۲۰۰ دانشجو در مراکز پردیس بحرالعلوم، پردیس شهید باهنر و مرکز آموزشی شهید رجایی فرخشهر، در رشتههای زبان و ادبیات فارسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم ابتدایی، مشاوره و علوم تربیتی تحصیل میکنند.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان نمیتواند نیاز یک ساله آموزش و پرورش را تامین کند، بلکه بخشی از آن را تامین و بخش دیگر از مهارتآموزان ماده ۲۸ و از طریق آزمون استخدامی انجام میشود.
فتاحی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان مشکل کمبود نیروی انسانی را دارد گفت: فراخوان برای جذب کارمندان از آموزش و پرورش از ناحیه ۱ و ۲ برای انتقال به دانشگاه فرهنگیان داده شده است.