مسئول اسکان عملیات حج ۱۴۰۱ با بیان اینکه روند اجاره هتلها امسال ابتدا به صورت وبیناری انجام شد، گفت: امسال ۴۲ هتل در مدینه منوره و مکه مکرمه برای زائران ایرانی اجاره شد.
وی افزود: همچنین در زمان اجاره هتلها با دیگر دست اندرکاران عملیات حج از جمله واحد حمل و نقل، تغذیه و تدارکات، مرکز پزشکی و ... هماهنگی داریم.
مسئول واحد اسکان عملیات حج ۱۴۰۱ با بیان اینکه در قرارداهای مسکن همه جزییات و نقاط قوت و ضعف هتلها را در نظر میگیریم گفت:با توجه به اهمیت این حوزه در رضایت حجاج، تقریباً تمام واحدهای ستادی با این بخش همکاری دارند و با دقت عمل این اقدام انجام میشود.
اسدزاده تصریح کرد: بخش دیگری که علاوه بر اسکان حجاج در هتلهای مکه و مدینه برعهده واحد اسکان است، توزیع خیام و اسکان حجاج در مشاعر مقدسه میباشد؛ مسئولیت پیگیری و اخذ نقشههای منا و عرفات از شرکت مطوفی حجاج ایران و توزیع بین هتلها و کاروانها از مسئولیتهای بخش اسکان حج و عمره سازمان است.
بهره برداری از سامانه جامع اسکان در حج تمتع آینده
وی با اشاره به فعالیت «سامانه اسکان» زائران ادامه داد: سامانه اسکان سامانهای است که اطلاعات مورد نیاز در خصوص هتلها در آن ذخیره میشود و بانک اطلاعاتی ما برای اجاره هتلها در موسم حج میباشد؛ این سامانه در دسترس ما قرار دارد و قطعا در سنوات آتی از آن استفاده میکنیم.
مسئول اسکان عملیات حج ۱۴۰۱ گفت: در موسم حج تمتع امسال به دلیل اعلام دیرهنگام کشور میزبان، نتوانستیم از این سامانه استفاده کنیم.
اسدزاده تصریح کرد: همکاران ما در طول عملیات حج مشغول شناسایی هتلهای جدید و تکمیل بانک اطلاعاتیشان هستند. تمام اطلاعاتی که از هتلها دریافت میکنیم در سامانه جامع اسکان بارگذاری و بهروزرسانی میشود.
وی افزود: وظیفه مذاکره با مالکین، تکمیل بانک اطلاعاتی، ارزیابی هتلها از نظر کیفیت، گروه قیمتی و دریافت نقشه از وظایف ستاد اسکان حج است. مسئول اسکان عملیات حج ۱۴۰۱ ادامه داد: عربستان سامانه نرمافزاری الکترونیکی به نام مسار ایجاد کرده است که تمام کشورها باید اطلاعات هتلها را در آن سامانه وارد نمایند، چرا که هتلها باید دارای استاندارد باشند و مجوزهای لازم در زمینههای آتشنشانی، سیستم آب و برق را گرفته باشند تا در این سامانه ثبت شوند.
اسدزاده با بیان اینکه امسال در موسم حج تمتع به دلیل کاهش ظرفیت حجاج کشورمان تعداد هتلها را نیز کاهش دادیم، گفت: امسال با ۲۹ هتل در مکه مکرمه و ۱۳ هتل در مدینه منوره قرارداد بستیم.
وی افزود: بیش از نیمی از هزینههای حج به اسکان تعلق دارد، ما نیز خدمات هتلها را به گروههای قیمتی مختلف تقسیم کرده ایم که در مدینه منوره ۴ گروه قیمتی و در مکه مکرمه ۵ گروه قیمتی در نظر گرفته شده بود.
مسئول اسکان عملیات حج ۱۴۰۰ درخصوص سرانه اسکان در مکه و مدینه اضافه کرد: طبق قوانین تعیین شده در عربستان سعودی سرانه متراژی هر زائر حدود ۴ متر مربع تعیین شده است که البته کشورها فقط میتوانند از هتلها یا ساختمانهایی برای اسکان استفاده کنند که دارای مجوز و تاییدیه اسکان حجاج از مبادی رسمی باشد. همچنین بر اساس برنامه ریزیها سقف جمعیتی در یک اتاق در مکه مکرمه ۴ نفر و در مدینه منوره نیز تا ۵ نفر بوده است.
اسدزاده گفت: سرانه اسکان در مشاعر مقدس نیز در منا یک متر و پنجاه سانتی متر مربع به زائران اختصاص داده شد و در عرفات هم سرانه اسکان هر زائر امسال ۱۶۰ سانتی متر مربع بود.
وی همچنین به محدودیتهای تأمین مسکن در مدینه منوره اشاره کرد و افزود: به علت محدودیتهای شدید در تأمین مسکن در مدینه منوره، مدت اقامت در این شهر از ۵ تا ۶ روز تعیین شده و تاریخهای ورود و خروج هر ساختمان و هتل نیز از قبل بر اساس اجاره هتلها تعیین شده است.
مسئول اسکان عملیات حج ۱۴۰۰ توضیح داد: بدلیل عدم ساخت و ساز هتلهای جدید در مدینه منوره و محدودیتهای موجود در این رابطه، کیفیت هتلهای مکه مکرمه بالاتر از مدینه منوره است، اما سعی شده در این شهر نیز از هتلهای نزدیک به حرم و در شان زائران استفاده شود.
اسدزاده درباره مشکل آسانسور حجاج در هتلها طی موسم حج گفت: با توجه به اینکه رفت و آمد حجاج بیشتر کاروانی است و همه در زمانهای یکسان به حرم مشرف یا به رستوران میروند، در ساعات پیک جمعیتی هتل آسانسورها نمیتوانند خدمات لازم را ارائه دهند. البته مدیران مجموعهها میتوانند برنامهریزی کنند و آسانسورها را زوج و فرد یا مخصوص خانمها و آقایان کنند تا ترافیک آن کمتر شود، ولی باز اکثر هتلها در موسم حج مشکل آسانسور دارند.
وی همچنین به حسن نظرات مالکان هتلهای مدینه و مکه نسبت به حجاج ایرانی اشاره کرد و افزود: حجاج ما به لحاظ امانتداری، نظافت، خوش اخلاقی و حفظ اموال هتل زبانزد و الگو محسوب میشوند که به همین سبب بسیاری از هتلها تمایل دارند با بخش اسکان حج کشورمان قرارداد ببندند.
مسئول اسکان عملیات حج ۱۴۰۰ همچنین در خصوص خدمات هتلی گفت: حداقل خدمات هتلها تقریباً در حد هتلهای سه ستاره است؛ یکی از مزایای خاص ما شارژ نوبهای یا دورهای اتاقهاست. آنان میبایست ملحفه، روبالشی، شامپو، صابون و دستمال کاغذی را به صورت برنامهریزی شده هر ۵ روز یکبار شارژ کند. همچنین مالکان را متعهد کردیم که بنابه درخواست زائر اقلام مورد نیازشان را تامین کنند. اگر مالکی به تعهدش عمل نکرد، ما تأمین میکنیم و بعد مالک را جریمه خواهیم کرد. البته برای مجموعهای با تعداد پرشمار زائر ممکن است که اتفاقات اجتنابناپذیر و غیرمترقبهای رخ بدهد، اما مالکین متعهد هستند که در کمترین زمان رفع اشکال کنند.