معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها از اولویت اجرایی ۵۶۰ کیلومتر مسیر ریلی در پنج استان کشور خبر داد و گفت: در صورت تامین اعتبار امکان بهره برداری از این پنج مسیر در سال جاری وجود دارد.
خطیبی همچنین راه آهن شیراز- بوشهر را از دیگر اولویتهای ریلی کشور اعلام کرد و گفت: این مسیر ریلی به طول ۴۵۰ کیلومتر با هدف ایجاد کریدور ترانزیتی از خلیج فارس به مناطق مرکزی و شمالی کشور و اتصال بندر بوشهر و عسلویه به شبکه ریلی کشور طراحی شده و در حال اجرا است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها همچنین بهرهبرداری از ۲۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی را برنامه بلند مدت توسعه راه آهن در کشور دانست و گفت: در حال حاضر طول شبکه ریلی با احتساب خطوط اصلی و فرعی حدود ۱۵ هزار کیلومتر است و برای رسیدن به هدف تعیین شده نیاز به ساخت ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی جدید است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها خاطرنشان کرد: توان مهندسی و اجرایی کشور قادر به ساخت سالانه هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور است و با توجه به محدود بودن اعتبارات و افزایش هزینههای ساخت متوسط سالانه احداث و بهرهبرداری هم اکنون حدود ۲۰۰ کیلومتر است.