معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: توان شرکتهای دانشبنیان به صورت نظاممند در اختیار شرکتهای خودروسازی قرار میگیرد و با ایجاد پارک علم و فناوری زمینه تقویت صنایع خودروسازی فراهم میشود.
وی بیان کرد: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل یکی از موفقترین دانشگاههای کشور در حوزه صنعت و مباحث پژوهش و فناوری است و همیشه در رتبهبندیهای تایمز و رتبهبندیهای معتبر دیگر دانشگاه صنعتی بابل جزو اولینهاست و شرکت سایپا انتخاب خوبی انجام داده و امیدوارم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت آنها خودرو با سوخت فسیلی را تبدیل به خودروی هیبریدی کنیم و باید در راستای موتورهای برقی و خودران تلاش کنیم.
معاون فناوری وزیر علوم ادامه داد: در شرکتهای بزرگ خودرو حدود ۶ درصد از فروش این صنایع به تحقیق و توسعه اختصاص داده میشود و نمیدانم که در کشورمان این رقم چند است.
خیرالدین تاکید کرد: بخشی از فروش صنایع را باید برای توسعه و تحقیق در نظر بگیریم. در قانون جهش تولید دانشبنیان صنایع و شرکتهای بزرگ هر عددی را که برای تحقیق و توسعه سرمایهگذاری کنند، به عنوان اعتبار مالیاتی برای آنها حساب خواهد شد و حتی میتوانند آن را به سالهای آینده موکول کنند.
وی گفت: توجه به پتنت و ثبت اختراع هم موضوع مهمی است و تویوتا روزانه حدود ۹ ثبت اختراع دارد و این عدد در کشورمان به شدت پایین است و امیدواریم که ایران خودرو و سایپا در این بخش به ویژه در بخش پتنت خارجی و اروپا وارد شوند.
خیرالدین افزود: دو خواسته دارم؛ یکی پردیس علم و فناوری در خودرو است و کشور چین حدود ۴۰ درصد پتروشیمی دنیا را در اختیار دارد و حدود ۴۰۰ پارک پتروشیمی و شیمی دارد. اما در ایران پارک تخصصی نداریم و از سایپا و ایران خودرو خواهشمندم که وارد این بحث شوند تا بتوانیم اولین پارک تخصصی را در حوزه خودرو افتتاح کنیم.
معاون فناوری وزیر علوم گفت: مورد بعدی بحث بورسیههاست که به شدت استقبال میکنیم و خواستاریم سایپا ظرفیت وزارت علوم را در بخش دانشجویی به عنوان بورسیه بپذیرد.
همچنین مساعدت سایپا را در گرنت و دستیار فناوری خواستاریم تا دانشجویان ارشد و دکتری را در شرکتهای بزرگ صنعتی و دانشبنیان و واحدهای فناور مهمان کنیم و به آنها حقوق پرداخت خواهیم کرد؛ یعنی به دانشجویان کارشناسی یک میلیون تومان، ارشد ۲ میلیون تومان و دکتری ۳ میلیون تومان تا در فرصت ۶ ماهه همزمان با تحصیل کارآموزی انجام دهند و این موضوع در تفاهمنامه وزارت علوم ذکر شده بود.
خیرالدین در پایان گفت: در بحث سامانه نظام ایدهها و نیازها خواهشمندم که سایپا بتواند نیازهای مدنظر خویش را در سامانه وارد کند تا بتوانیم از ظرفیتهای پارکهای علم و فناوری و شرکتهای فناور، دانشبنیان و دانشگاه و پژوهشگاهها استفاده کنیم. حدود ۱۸ پژوهشگاه ملی، ۱۳۰ دانشگاه، بیش از ۸۰ هزار هیئت علمی داریم که سایپا میتواند از این ظرفیت استفاده کند.
وی افزود: اعتقاد دارم که بحث فناوری و نوآوری یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و در وزارت علوم خدمت شما هستیم تا با کمک یکدیگر مشکلات حوزه خودرو را رفع کنیم.