به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش حادثه پرواز مشهد- مسقط روز ۸ تیر امسال هواپیمای فوکر ۱۰۰ قشم ایر در فرودگاه مشهد، اعلام کرد: پرواز ۲۱۱۸ مشهد- مسقط شرکت هواپیمایی قشم ایر ساعت یک بامداد با ۷۰ مسافر و ۱۱ خدمه پروازی از باند ۱۳ چپ فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به مقصد مسقط عمان شروع به خزش کرده بود که خلبان در حین برخاستن متوجه صدای نامتعارف از ارابه فرود سمت چپ و ارزش غیر عادی هواپیما و موتور شماره یک میشود.
در ادامه این گزارش آمده: خلبان در ادامه پرواز از عوامل زمینی فرودگاه درخواست بازدید از باند فرودگاه را میکند که عوامل زمینی وجود قطعات لاستیک هواپیما بر روی باند را تأیید و به خلبان اعلام میکنند و خلبان پرواز، با اعلام وضعیت اضطراری، کاهش سوخت و بازگشت به فرودگاه مبدأ را به برج مراقبت فرودگاه مشهد اعلام میکند، همچنین وی درخواست بازدید از چرخهای هواپیما در ارتفاع کم را میدهد که درنتیجه ترکیدگی لاستیک شماره یک هواپیما تأیید میشود.
بر اساس این گزارش، ساعت ۴:۴۰ هواپیما آماده نشستن روی باند ۳۱ راست فرودگاه مشهد میشود که در هنگام فرود، لاستیک چرخ شماره ۲ نیز دچار ترکیدگی شده و هواپیما با بخش فولادی چرخها (رینگها) روی باند فرود میآید که در اثر این اتفاق، سطح آسفالت باند فرودگاه دچار خراشیدگی میشود ولی هواپیما به مسیر خود ادامه داده و نهایتاً در انتهای باند متوقف میشود.
سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه این گزارش آورده: این سانحه هیچ آسیب یا خسارت جانی یا جرحی در پی نداشته و فقط یکی از مسافران برای بازدید روحی- روانی به مرکز درمانی منتقل میشود که آن هم مشکل خاصی نداشته و ساعت ۸ صبح با سایر مسافران این پرواز با هواپیمای جایگزین عازم مسقط میشود و بعد از این حادثه، پروازهای فرودگاه مشهد به سایر باندها منتقل میشود ولی باند آسیب دیده تا ظهر چهارشنبه ۸ تیر تعمیر و مجدداً عملیاتی میشود.
سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: به لحاظ اهمیت موضوع و تکرار ترکیدگی چرخهای هواپیماها در باند فرودگاه مشهد، بررسیها مطابق با آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی مصوب هیئت دولت و ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو انجام خواهد گرفت.