سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: همه معلمان مشمول طرح رتبه بندی میشوند و سنوات خدمتی پایین محدودیتی در آیین نامه رتبه بندی معلمان ایجاد نمیکند.
آقای ستاری فرد افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و وعده انتخاباتی آقای رئیسی که ارائه فرمودند یک مطالبه جدی فرهنگیان که هم میتواند باعث ارتقاء نظام کیفیت آموزش و پرورش شود و هم باعث رضایتمندی شغلی معلمان شود و این همکاری دولت و مجلس باعث شد که تصویب شود، تصویب این قانون در ۱۵ اسفند ماه باعث شد که دولت و مجلس بتوانند با هماهنگی یکدیگر ۳۸ هزار میلیارد اعتبار برای اجرای این قانون پیش بینی کنند.
وی گفت: خوشبختانه هم در قانون و هم در مفاد آیین نامه به نحوی پیش بینی شد که همه معلمان فارغ از اینکه احیانا سنوات خدمتی شان به چه نحوی است، شامل این رتبه بندی میشوند در هفته گذشته این موضوع در برخی از رسانهها مطرح شد که معلمان زیر دوسال خدمت مشمول نمیشوند، اما خوشبختانه ما هم مفاد آیین نامه را بررسی کردیم و با گفتگویی که با سازمان اداری و استخدامی داشتیم، برداشت این شد که با توجه به صراحت متن قانون همه معلمان فارغ از اینکه سنوات خدمتیشان به چه صورت است مشمول این قانون میشوند.
در ادامه مجری برنامه از میهمان برنامه پرسید؛ آیین نامه اجرایی نظام رتبه بندی معلمان به گونهای طراحی شده است که معلمان هر چقدر که کار کنند به جایگاه رتبه برتر نخواهند رسید، شما تایید یا تکذیب میکنید؟
آقای ستاری فرد در جواب این سوال گفت: این طور نیست هر چند همه اساتید دانشگاه به درجه استاد تمامی نمیرسند و همه کسانی که در نیروی انتظامی خدمت میکنند به درجه سرلشکری نمیرسند، در نظام رتبه بندی فرایند رقابتی است، سهمیه بندی تلقی و پیش بینی نشد همه معلمین در قالب شایستگی چهارگانه، عمومی، حرفه ای، تخصصی و تجربه میتوانند به نحوی که در آیین نامه است از مزایای این رتبه بندی استفاده کنند.
سخنگوی آموزش و پرورش افزود:: یکسری محدودیتهایی در خود قانون پیش بینی شد که صرفا معلمانی میتوانند تقاضای رتبه چهار و پنج یعنی رتبه دانشیاری و استادی را ارائه کنند یا پیشنهاد کنند که به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال خدمت داشته باشند.
وی گفت: سقف امتیاز ۱۰۰۰ امتیاز است، برای استاد تمامی ۹۰۰ امتیاز، برای دانشیاری ۷۵۰ امتیاز و بر اساس مولفههایی که وجود دارد مانند مدرک تحصیلی، سوابق خدمت، کسب تجربات، گواهینامهها و احیانا شایستگیهایی که در طول خدمت کسب میکند بر اساس آن همه معلمین میتوانند تقاضا دهند.
آقای مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با این برنامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیین نامه اجرایی ابلاغیی دولت چقدر با قانون مجلس مطابقت دارد؟ پاسخ داد.
آقای اسماعیلی گفت: بعد از انتظار طولانی مدت بالاخره قانون رتبه بندی با همت نمایندگان به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و همکاری آموزش و پرورش و سایر دستگاههای اجرایی تدوین شد و آیین نامه آن هم در اموزش و پرورش به مراحل پایانی خود رسید، اما آن چیزی که ما انتظار داشتیم فلسفه قانون در دو محور یک تقویت صلاحیت حرفهای معلمان و توجه به معیشت معلمان، آن چیزی که ما تصویب کردیم و آیین نامه آن به مرحله اتمام رسید، اما آن چیزی که ما شاهد هستیم مغایرتهای متعددی را با مر قانون دارد.
وی افزود: در مجلس هیاتی به نام هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، بررسیهایی که دوستان ما در هیات تطبیق انجام دادند که با روح قانون در تغایر است اول اینکه قانونی که ما تصویب کردیم شمولیت آن برای تمامی معلمان بود، این یکی از مغایرت هاست، مطلب دوم این بود که ما استثنا نکرده بودیم که شامل مثلا مامور شدگان که صراحت قانون ندارد مطلب سوم ما درصدهایی را برای رتبه در نظر گرفته بودیم که کلمه حداقل گذاشته بودیم یعنی اینکه هر زمان وضیت اقتصادی دولت خوب شد میتواند در شان معلمان بیشتر از اینها بدهد.