دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: امکان سرمایه گذاری برای بخش خصوصی در بنادر ایجاد شده و این بخش در هریک از بنادر تجاری و صیادی در شمال و جنوب کشورمیتواند اقدام به سرمایه گذاری و ایجاد اشتغالزایی کنند.
پل مه با اشاره به اینکه حجم وسیعی از سرمایه گذاری در بنادر کشور توسط بخش خصوصی شکل گرفته و رو به توسعه است. افزود: تجارت جهانی بیش از ۹۰ درصد کالاهای دریایی را به خود اختصاص داده و به همین تناسب اقتصاد ایران مبتنی بر تجارت خارجی ۹۰ درصد یا بیشتر از آن خواهد بود.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تاکید کرد: محدودیتی برای جذب سرمایه گذار چه از لحاظ تنوع افرادی که متقاضی هستند و چه از لحاظ سقف و ارزش سرمایه گذاری نداریم و بنادر ما قابلیتهایی بسیار زیادی برای جذب سرمایه گذار دارند بنابراین میتوانیم نمونه سرمایه گذاری خارجی را در بندر چابهار که یکی از بنادرمهم استراتژیک و اقیانوسی ایران است با رویکرد مباحث ترانزیتی کریدور شمال - جنوب و سایر خدماتی که در این بندر صورت میگیرد معرفی کرد.
پل مه گفت: اهمیت سرمایه گذاری در بنادر ایران نقطه تحریمها است و سرمایه گذاری در حوزه بندر و دریا در صورتیکه تمام معادلات اقتصادی و مولفههای آزموده شده اجرا شود تا ۳۰ درصد خواهد بود که رقمی بسیار جذاب و اقوا کننده برای ورود سرمایه گذاران خواهد بود.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه حمایتها و تسهیلات ویژهای برای سرمایه گذاری در بنادر وجود دارد که سرمایه گذار خارجی را میتواند برای سرمایه گذاری ترغیب کند، گفت: برخی مشکلات مانند مباحث مالیاتی، تامین اجتماعی و قانون کار، با موضوع حمایت از سرمایه گذاری خارجی دو مقوله متناقضی هستند که دولت باید تلاش کند این تعارضها را رفع کند.
وی همچنین ادامه داد: یک بخش از سرمایه گذاری به دریا مربوط میشود و تاکنون مغفول مانده و واقعیت امر این است که اقتصاد و تجارت خارجی ما با توجه به رویکردهایی که در حوزه کشتیرانی وجود دارد خوشبختانه توانست از گردنه تحریمها عبور کند.