بنادر کشور آماده جذب سرمایههای خارجی است. این تاکید فعالان بخش ترانزیت و حمل و نقل کشور است که باید از فرصتهای موجود با بهره گیری از سرمایه های داخلی و خارجی برای توسعه ظرفیتهای بندری بهره جست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، آقای مسعود پل مه دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه بندر مهمترین مبادی ارتباطی هر کشور است، چون جایی است که از نظر اقتصادی و گردشگری اهمیت بالایی دارد، میگوید: با توجه به افزایش ورود کالاهای اساسی به بنادر کشور، امکان سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حوزه تخلیه و بارگیری در بنادر کشور وجود دارد.
پل مه معتقد است: ایران با داشتن ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار دریایی و ۱۲ بندر تجاری در شمال و جنوب کشور در کنار یکی از پرترددترین مسیرهای دریایی جهان، شرایط مناسبی برای جذب سرمایه گذار دارد.
به گفته دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، مباحث مالیاتی، تامین اجتماعی و قانون کار، با موضوع حمایت از سرمایه گذاری خارجی دو مقوله متناقضی هستند که دولت باید تلاش کند این تعارضات را رفع کند و در حوزه تاسیسات و تجهیزات بندری، پایگاههای لجستیکی، پایانههای بندری برای تخلیه و بارگیری کالاها، احداث انبار و سامانههای انتقال کالا از بهترین زمینههای سرمایه گذاری خارجی در بنادر به شمار میروند.
محمدعلی سعیدی پور مدیرکل بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد هم در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی در بندر امیرآباد به عنوان یکی از بنادر اصلی شمال کشور میگوید هم اکنون ۴۰ شرکت در بندر امیر آباد سرمایه گذاری کرده اند که ۲۷ شرکت در حال بهره برداری هستند و ۱۳ شرکت در حال ساخت فضاهای خود هستند.
بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان هم از سرمایه گذاری ۹۶ شرکت در حوزه زیرساختهای بندر امام خمینی خبر میدهد و معتقد است: حجم سرمایه گذاریهای این شرکتها حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریال است.
به گفته آقایی، دولت با توجه به سیاست اقتصاد دریا محور که از سالهای گذشته به دنبال تحقق آن بوده، در تلاش است هم حجم سرمایه گذاری خود را افزایش دهد و هم سرمایه گذاری خارجی را جذابتر کند، اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید به رفع این تعارضها و مشکلات برای جذب بیشتر سرمایههای خارجی در بنادر توجه بیشتری شود.
محسن صادقی فر دبیر انجمن پایانه داران بنادر ایران هم درباره سرمایه گذاری خارجی در بنادر معتقد است: مشکلاتی از جمله تعویض دائمی آیین نامهها و مقررات گمرکی سبب سردرگمی سرمایه گذاران میشود و صاحب کالا و فورواردرها هم نمیدانند با این تغییرات دائمی باید روی چه قیمتی توافق کنند.
با توجه به تعدد بنادر تجاری ایران در شمال و جنوب و قرار گرفتن کشورمان در راهگذرهای (کریدور) ترانزیتی شمالی– جنوبی و شرقی – غربی، تسهیل و تضمین سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی برای جذب بار بیشتر، از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو ایجاد فرصتهای جدید سرمایه گذاری و بهره برداری درست و به موقع از این فرصتها و تسهیل شرایط بهره برداری اثربخش از این موقعیت ترانزیتی و منحصر به فرد، موثر است.
گزارش: فروزان حسن پور