رییس پلیس راه استان همدان گفت: محورهای ارتباطی «همدان به غارعلیصدر، فرعی قهاوند و اسدآباد - سنقر» حادثه خیزترین جادههای این استان هستند.
وی افزود: رفع حادثه خیزی و مشکلات این جاده مستلزم تعریض، ایجاد شانه خاکی، نصب موانع جدا کننده مسیر (پیشگیری از تصادفات رخ به رخ)، نصب روشنایی و دوربینهای هوشمند نظارتی و اصلاح هندسی معبر است.
رییس پلیس راه استان همدان گفت: انشعاب چندین راه فرعی روستایی از این محور یکی دیگر از علل بروز سوانح متعدد رانندگی در جاده غار علیصدر به ویژه در فصل تابستان با توجه به افزایش تردد خودروها و ادوات کشاورزی در این مسیر است.
به گفته سرهنگ فکری، محور فرعی قهاوند نیز با ۵۰ کیلومتر طول و عرض اندک و ۲ طرفه بودن، دومین جاده پرحادثه استان همدان به شمار میرود.
وی تصریح کرد: بیشتر سوانح رانندگی این مسیر مربوط به افراد غیر بومی و نابلد جاده است که برای تردد از استان مرکزی (اراک) به سمت شهرستانهای تویسرکان و ملایر از این مسیر (براساس نرم افزاریابهای مسیریاب) به عنوان راهی میانبر و کوتاهتر استفاده میکنند.
سرهنگ فکری گفت: این محور فرعی در حدفاصل اتوبان همدان - ساوه و جاده همدان به ملایر (کوریجان) واقع شده که برای کاهش حوادث و ایمن سازی نیاز جدی به نصب دوربینهای هوشمند، تابلو علائم راهنمایی و رانندگی، نصب گاردریل و ایجاد شانه خاکی دارد.
رییس پلیس راه استان همدان با بیان اینکه جاده ارتباطی اسدآباد به سنقر نیز سومین محور حادثه خیز استان همدان است، افزود: افزایش مسیرهای فرعی منتهی به این محور فرعی و همچنین تردد زیاد روستاییان با موتور و ادوارت کشاورزی از جمله دلایل اصلی بروز سوانح رانندگی در این جاده است.
وی تصریح کرد: عرض کم، ۲ طرفه بودن، شیبهای تند و غیراستاندارد و داشتن تقاطعهای زیاد با مسیرهای روستایی از دیگر مشکلات این جاده حادثه خیز است که تعریض، نصب روشنایی، ایجاد شانه خاکی، نصب جدا کننده و دوربینهای نظارتی ثبت تخلفات رانندگی لازمه ایمن سازی محور و کاهش حوادث و سوانح رانندگی آن است.
به گفته رییس پلیس راه استان همدان، در آزاد راه همدان - ساوه با حجم بسیار زیاد تردد خودرو، ماهانه ۱۵ تا ۲۰ فقره سانحه رانندگی با حداکثر یک فوتی را شاهد هستیم درحالی که فوتیهای سوانح رانندگی این سه محور ماهانه به پنج نفر هم میرسد.
استان همدان دارای پنج هزار و ۴۳۸ کیلومتر انواع راه از جمله ۸۵ کیلومتر آزادراه، ۹۴۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، یک هزار و ۵۴ کیلومتر راه فرعی و سه هزار و ۳۵۹ کیلومتر راه روستایی است که چهار درصد از آزادراه ها، سه درصد از راههای اصلی و بزرگراه ها، سه درصد از راههای فرعی و ۲ درصد از راههای روستایی کشور در این استان قرار دارد.