در دوران کرونا تلاش شد تا این تهدید به فرصتی برای توسعه زیرساختهای آموزش مجازی در مجموعه سلامت فارس، تبدیل شود.
معاون آموزشی دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزههای مختلف از جمله آموزش علوم پزشکی، از دانشگاههای برتر کشور محسوب میشود و با ارایه خدمات حوزه سلامت به مردم فارس و استانهای همجوار، وظیفه آموزش به دانشجویان در رشتههای مختلف علوم پزشکی را بر عهده دارد.
دکتر محسن رازقی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز علاوه بر نقش برجسته در سطح کشور، در برخی حوزهها در سطح منطقه و بین المللی نیز جایگاه ویژهای دارد، افزود: از جمله توانمندیهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در عرصه بین المللی، خدمات مربوط به حوزه پیوند اعضا است که در عرصه آموزشی نیز دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه پرورش نیروهای متخصص در حوزه پیوند، شاخص است.
او با اشاره به رسالت پرورش حدود ۱۰ هزار دانشجو در مقاطع و رشتههای مختلف در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این دانشجویان در دو رشته مقطع کاردانی، ۲۶ رشته کارشناسی، ۹ رشته کارشناسی ناپیوسته، ۵۱ رشته کارشناسی ارشد، ۵ رشته MPH، ۵۶ رشته PHD، سه رشته داروسازی و دندانپزشکی و حدود ۱۰۰ رشته آموزش بالینی مشغول به تحصیل هستند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام خبر آغاز به تحصیل دو هزار دانشجوی ورودی جدید در سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ در این دانشگاه، اظهار کرد: در حال حاضر حدود هزار عضو هیات علمی در این دانشگاه، مشغول به فعالیت هستند.
توجه به تقویت و توسعه آموزشهای تکمیلی و آموزشهای پایه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
او ادامه داد: با تکیه بر توانمندیهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همواره موضوع کیفی سازی آموزش در این مجموعه مورد تاکید بوده است و توجه به تقویت و توسعه آموزشهای تکمیلی و آموزشهای پایه در دانشکدهها و مجتمعهای آموزش سلامت شهرستان ها، از اولویتهای دانشگاه در حوزه آموزش است.
دکتر افزایش تعداد رشتههای مقطع تحصیلات تکمیلی را یکی از سیاستهای مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در عرصه آموزشی برشمرد که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاههای تیپ یک محول شده است افزود: در حال حاضر ۳۵ درصد دانشجویان دانشگاه را دانشجویان تحصیلات تکمیلی شامل میشوند و بیش از دو سوم رشتههای تحصیلی دانشگاه نیز به مقاطع تحصیلات تکمیلی اختصاص دارد.
او «بین المللی سازی» را از دیگر سیاستهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این حوزه عنوان کرد و از تحصیل بیش از ۲۵۰ دانشجوی خارجی در رشتههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد و گفت: یکی از ماموریتهای دانشگاههای بزرگ کشور، تقویت و آموزش دانشجویان داخل کشور است و دانشگاه علوم پزشکی شیراز از نظر پیشینه و تعداد دانشجویان خارجی جایگاه ویژهای در سطح کشور دارد که در این زمینه تلاش شده تا آموزش دانشجویان خارجی در دانشگاه مغایرتی با آموزش دانشجویان ایرانی نداشته باشد.
نقش حوزه آموزش در دوران کرونا
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در ایام کرونا، دانشگاههای علوم پزشکی در کنار مسوولیت حفظ سلامت مردم تلاش داشتند تا موضوع آموزش نیز مغفول نماند؛ اگرچه آموزش در دوران کرونا مانند تمام حوزهها تحت تاثیر قرار گرفت، اما این موضوع در دانشگاههای علوم پزشکی به دلیل مسوولیتی که در حفظ و ارتقای سلامت بر عهده دارند، مضاعف بوده است.
دکتر رازقی ادامه داد: در همین راستا کاهش تاثیرات کرونا بر آموزش با جدیت در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورد توجه قرار گرفت و در این زمینه برنامه ریزیهایی انجام شده تا نقایص و کمبودهای آموزش در دوران کرونا، جبران شود.
او بهره گیری از ابزارهایی مانند آموزش مداوم را در این زمینه راهگشا ارزیابی کرد و افزود: یکی از الزامات این امر به روزرسانی مهارتهای افراد شاغل در حوزه سلامت است و آموزشها حتی پس از پایان تحصیل نیز از سوی مرکز آموزش مداوم دانشگاه به افراد ارایه میشود.
دکتر رازقی با اشاره به راه اندازی نخستین مرکز آموزش مهارتی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال ۱۳۹۸ اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان نخستین دانشگاه علوم پزشکی کشور با توسعه ساختارها در این حوزه، زمینه فعالیت ۶ مرکز آموزش مهارتی خصوصی را نیز در شیراز فراهم کرده که دورههای ارایه شده در این مراکز، از سوی وزارت بهداشت مورد تائید قرار میگیرد.
پیشگامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راه اندازی دانشکده مجازی
او همچنین از تلاش برای فراهم سازی و تقویت زیرساختهای آموزش مجازی در دانشگاه خبر داد که جزو نخستین دانشکدههای مجازی کشور فعالیت خود را آغاز کرد و در کنار آموزش نیروهای متخصص در حوزه آموزش مجازی سلامت به تقویت نرم افزاری و سخت افزاری آموزش مجازی و سامانههای آموزش الکترونیک نیز در این دانشکده توجه شده است.
به گفته معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بحران شیوع کرونا نیز زیرساختهای این دانشکده تقویت شده و با فعال سازی سامانه نرم افزاری «ویانا» در دانشگاه، آموزشها به طور کامل در بستر مجازی ارایه میشود.
دکتر رازقی برگزاری پنج هزار و ۷۰۰ آزمون الکترونیکی، ۶۹ هزار نفر ساعت آموزش در زمینه نحوه استفاده از سامانههای آموزش و آزمونهای مجازی، تدوین شیوه نامههای برگزاری آزمونهای الکترونیکی، برگزاری ۳۵ دوره آموزش نرم افزار ویژه اساتید، برگزاری مدرسه تابستانی یادگیری الکترونیک ویژه دانشجویان سراسر کشور و تولید بیش از پنج هزار محتوای استاد ساخته را از مهمترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه آموزش مجازی در ایام کرونا برشمرد.
او با بیان اینکه دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور به ۱۰ کلان منطقه تقسیم بندی شده است، از حضور دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی شیراز، بوشهر، هرمزگان، یاسوج، جهرم، فسا، لارستان و گراش در کلان منطقه پنج کشور خبر داد و بر نقش و جایگاه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در این کلان منطقه با برگزاری بیش از ۲۵ کارگاه آموزش نرم افزار ویژه اساتید، تاکید کرد.
آشنایی با برنامههای آینده حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شیراز
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اعلام برنامههای آینده دانشگاه در حوزه آموزش گفت: یکی از مهمترین موضوعات، بحث تدوین برنامهها برای رفع کمبودهای آموزش در ایام کرونا است که در این زمینه کارگروهی با محوریت تدوین برنامههایی در حوزه کیفی سازی آموزش، توسعه استفاده از تکنولوژی و نخبه پروری تشکیل شده است.
دکتر رازقی اجرای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی را دیگر محور برنامه ریزی در این معاونت برشمرد که در ۱۰ کارگروه در کشور پیگیری میشود و اظهار کرد: این برنامه در کلان منطقه پنج نیز ضمن تعیین محورها و برنامهها در حال تدوین و پیگیری است تا در قالب برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیاده سازی شود.
او با اشاره به اجرای برنامه توسعه آموزش پزشکی بر مبنای توسعه متوازن علوم پزشکی به عنوان اولویت دیگر این مجموعه، از امضای تفاهم نامه بین هر کلان منطقه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد که بر اساس این تفاهم نامه تا سال ۱۴۰۸، باید رشتههای موردنیاز هر کلان منطقه شناسایی و برای ایجاد و توسعه این رشتهها تلاش شود.
کیفی سازی آموزش و تقویت آموزشهای بالینی و مهارتی، پیگیری در زمینه استفاده از شبیه سازها برای آموزش به دانشجویان پیش از ورود به عرصه کارهای درمانی با مشارکت شرکتهای دانش بنیان داخلی، استفاده از شاخصهای صلاحیت بالینی در قالب آزمونهای صلاحیت بالینی، بازنگری در محتوای دروس در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه، بهره مندی از آموزش ترکیبی حضوری و مجازی و توسعه ارزیابی میزان اثرگذاری آموزش ها، از دیگر محورهای مورد اشاره معاون آموزشی دانشگاه بود.
برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت مرکز آزمون دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ۲۰۰۰ نفر
دکتر رازقی اضافه کرد: در سه ماهه نخست کرونا، مرکز جامع آزمونهای دانشگاه در فضایی با زیربنای پنج هزار مترمربع و فضای مفید هزار مترمربع با ظرفیت حضور ۵۰۰ نفر برای شرکت در آزمونها راه اندازی شده که با توجه به امکان افزایش ظرفیت این مرکز به دو هزار نفر، این موضوع در حال پیگیری است.
او با اشاره به همگرایی دانشها و اهمیت توسعه رشتههای میان رشته ای، از توجه به این موضوع در قالب یکی از بستههای طرح عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش گفت و افزود: یکی از نخستین اهداف آموزش، یادگیری روش پژوهش است که در این راستا تلاش شده با حرکت به سمت تولید محوری و محصول محوری، تولید دانش بنیان را با اولویت دنبال کرده و در مسیر آموزش، توجه به امور مرتبط با پژوهش نیز پیگیری میشود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه از تشکیل کارگروه ویژه موضوعات دانش بنیان و تشکیل نشستهای هفتگی در این زمینه با حضور رئیس، معاونان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز خبر داد.
دکتر رازقی، اصلاح تشکیلات هیات علمی دانشگاه در سال ۱۴۰۰ با هدف جبران کمبود اعضای هیات علمی در رشتههای مختلف را از دیگر اقدامات موفق حوزه آموزش دانشگاه عنوان کرد.
در ادامه این نشست دکتر سید کاظم سراج زاده فرد رئیس گروه ارزشیابی و پژوهش معاونت آموزشی دانشگاه نیز از تزریق ۲۶ هزار دُز واکسن کرونا در سه نوبت برای اساتید و دانشجویان خبر داد.