معاون آموزشی وزارت علوم:
الگوی دانشگاه محور باید به الگوی جامعه محور تغییر یابد
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: الگوی دانشگاه محور باید به الگوی جامعه محور با توسعه کارکردهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشگاه اسلامی تغییر یابد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی ، دکتر قاسم عمو عابدینی روز چهارشنبه در پنجاه و هشتمین اجلاس سراسری
معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و موسسات آموزشی عالی کشور که به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، افزود: برنامه راهبردی تحول در حوزه آموزش وزارت علوم در راستای طرح تحول دولت سیزدهم بوده و بر تحقق اسناد بالادستی، اهداف ارزشی ایرانی و اسلامی و رویکرد حکمی تدوین شده که شامل ۱۲ راهبرد و ۱۱ طرح کلان راهبردی است.
وی با اشاره به اینکه در این سند ۴ چالش، ۸ عامل، ۱۰ راهبرد و ۳۱ اقدام مورد ارزیابی قرار گرفته است، افزود: الزامات کلیدی تحول در حوزه آموزش در گرو اصلاح نظام حکمرانی آموزشی و اجراییسازی آمایش آموزش عالی و تکمیلی است.
این مسئول با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و مطالبات رهبر معظم انقلاب در جبران عقب ماندگی و فتح قلههای دانش هم گفت: با توجه به پیشرفتهایی که در کشور شکل گرفته است، باز هم عقب هستیم و نیاز به جهاد علمی برای جبران عقب ماندگیها داریم و این مسیر باید با جهاد علمی پیموده شود.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در سند تحول، آموزش متمرکز بر "توسعه کمی، تقاضای اجتماعی، تخصصبسنده و فردمحور" به تربیت متمرکز بر "توسعه کیفی، ظرفیت اشتغالپذیری، تخصصگرا، اخلاقمدار و خانوادهمحور" در این سند مورد توجه قرار گرفته است.
دکتر حدادعادل: ۱۶ رشته علوم انسانی؛ در اولویت تحول
رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ۱۶ رشته تحصیلی را در اولویت قرار داده ایم که از جمله آنها اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی، حقوق، هنر و معماری است.
دکتر غلامعلی حدادعادل افزود: رشتههای تحصیلی کلام، فلسفه، تاریخ، ارتباطات، علوم تربیتی، مطالعات زنان، زبانهای خارجی و مشاوره و راهنمایی از دیگر رشتههای اولویت دار هستند که کار تحول در هر رشته به دست استادان همان رشته سپرده و برای هرکدام کارگروه تشکیل داده ایم.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد اعضای هیات علمی دانشگاهی که با شورای تحول در این ۱۶ کارگروه همکاری میکنند، حدود ۳۰۰ نفر است که تعدادی از آنها از حوزه علمیه هستند.
رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: ۱۳ سال است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهار حوزه و موضوع محتوای دروس، استادان، دانشجویان و پایان نامهها و مجلات پژوهشی کار میکنیم و طی این مدت حدود ۹۰ درصد کار ما در حوزه برنامهها و کتب درسی بوده است.
وی با بیان اینکه برای تغییر در محتوای کتابهای درسی، ۴ موضوع اسلامیسازی، بومیسازی، کارآمدی و روزآمدی را در نظر داشته ایم، افزود: اسلامی سازی از هر رشته به رشته دیگر فرق دارد و به عنوان مثال اسلامی سازی رشته زبانهای خارجی با جامعه شناسی متفاوت است.
رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اضافه کرد: تاکنون طی این ۱۳ سال، ۱۱۵ برنامه درسی جدید تصویب و برای تدوین دروس، چندین ماه و سال، کار کارشناسی توسط نخبگان آن رشته انجام شده و هم اینک ۴۰۰ کتاب درسی جدید در حال تالیف و ۶۰ کتاب درسی هم چاپ شده است.
رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: این یک کار بزرگ و تمدن ساز است و با یک شورا به پیش نمیرود و نیازمند ایجاد یک پژوهشگاه مطالعات تحول علوم انسانی است.
دکتر حداد عادل افزود: ضرورت تحول در دانشگاه علوم انسانی معلوم است، نمیتوان در علوم انسانی اقتباس کننده از غرب باشیم و باید بتوانیم مدلی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی داشته باشیم.
وی ادامه داد: اگر صاحب علوم انسانی نباشیم که خودمان آن را مدون کرده ایم به اهداف انقلاب نمیرسیم و مراد ما از تحول در علوم انسانی، انکار دستاوردهای مثبت غرب در علوم انسانی نیست؛ حرف ما این است که آنچه میپذیریم یا نمیپذیریم با استدلال و منطق باشد.
پنجاه و هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و موسسات آموزشی عالی کشور تا فردا در دانشگاه فردوسی مشهد ادامه دارد.