کارشناس سامانه ستاد در استان خوزستان توضیحاتی درخصوص سامانه تدارکات الکترونیکی ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز خوزستان، آقای سعدی گفت: در دنیای امروزی و با پیشرفت فناوری، بیشتر فعالیتها به صورت الکترونیکی انجام میشود و امری اجتناب ناپذیر است.
وی افزود: از سال ۱۳۸۹ و براساس مصوبه هیئت وزیران و قانون ۵ ساله ششم توسعه، دولت مکلف به طراحی و راه اندازی سامانهای شد تا دستگاههای اجرایی که به هر نحو، بودجهای را از دولت دریافت میکنند، معاملههای خود شامل؛ خرید، مناقصه و مزایده در یک بستر امن، شفاف و سالم و به دور فساد به نشانی setadiran.ir انجام دهند.
سعدی میگوید: سامانه ستاد، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت محسوب میشود و زیر وب بوده و به منظور انجام همه معاملههای دستگاههای اجرایی در این بستر طراحی و اجرا شده است.
امکان استفاده بخش خصوصی و دولتی از سامانه ستاد
کارشناس سامانه ستاد در استان خوزستان ادامه داد: طرفین معامله که شامل بخش دولتی و خصوصی میشود، باید در این سامانه عضو باشند تا بتوانند معاملههای خود را انجام دهند، بطوریکه بخش دولتی باید مطابق قوانین و ضوابطی که تصویب و ابلاغ شده، عمل کنند.
وی اضافه کرد: دستگاههای اجرایی که مشمول بند ب ماده یک قانون برگزاری مناقصهها هستند و آن را رعایت میکنند، مانند همه اداره ها، سازمانها، شرکتهای دولتی و همچنین نهادها و ادارههای دولتی و غیردولتی که آیین نامههای داخلی ویژه خود را دارند از جمله؛ شهرداری ها، دهیاری ها، دانشگاهها و... باید همه معاملههای خود را در بستر سامانه ستاد انجام دهند.
سعدی گفت: فعالان بخش خصوصی نیز که شامل؛ تامین کنندگان، مناقصه گران و مزایده گران حقیقی و حقوقی هستند، میتوانند با ورود به این سامانه و نشانی اعلام شده، نسبت به ثبت نام و عضویت که به صورت برخط و رایگان انجام میشود، اقدام و در معاملههای دستگاههای اجرایی شرکت کنند.
وی میگوید: استفاده از این سامانه مختص افراد و دستگاه خاصی نیست و شرکت در معاملهها پس از ثبت نام و عضویت امکانپذیر است.
۸۱۴ دستگاه اجرایی خوزستان عضو سامانه ستاد
به گفته سعدی؛ اجرای سامانه ستاد ابتدا در سال ۱۳۹۰ در استان تهران اتفاق افتاد و به تدریج با اعلام مدیریت ستاد، در سال ۱۳۹۴ به دستگاههای اجرایی خوزستان ابلاغ و استفاده از آن آغاز شد.
وی گفت: در حال حاضر ۸۱۴ اداره و سازمان در سطح استان عضو این سامانه شده اند که ۷۵۲ دستگاه از این تعداد، فعال هستند، یعنی حداقل یک معامله را در این سامانه انجام داده اند.
سعدی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳۱ هزار تامین کننده در بخش خصوصی در سراسر کشور عضو سامانه ستاد هستند، افزود: سهم استان خوزستان از این تعداد، ۲۰ هزار و ۶۶۰ تامین کننده است.
به گفته این کارشناس؛ استان خوزستان رتبه دوم جذب و عضویت بخش خصوصی در سامانه ستاد در کشور را به خود اختصاص داده است.
سهم ۳۰۲ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در معاملههای ستاد
وی درخصوص نوع معاملهها در سامانه ستاد و حجم آنها گفت: براساس مصوبههای ابلاغی به دستگاههای اجرایی، همه معاملههایی که از ۱۰ درصد سقف تعیین شده معاملههای کوچک فراتر میروند، باید خریدهای جزیی و متوسط، مناقصهها و مزایدههای خود اعم از کالا و خدمت را در این سامانه برگزار کنند.
سعدی مجموع حجم معاملههای انجام شده در خوزستان را بیش از ۴۹ هزار مورد شامل؛ انواع خرید، مناقصه و مزایده به ارزش بیش از ۴۸۰ هزار میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: از این رقم، ۳۰۲ هزار میلیارد ریال سهم تامین کنندگان، مناقصه گران و مزایده گران بخش خصوصی استان بوده است.
وی این آمار و ارقام را نشان دهنده مشارکت بخش خصوصی دانست و ادامه داد: امیدواریم با اطلاع رسانیهایی که در حال انجام است، این روند تداوم داشته باشد و شاهد پیشرفت و توسعه سامانه ستاد در استان خوزستان باشیم.
نظارت دیوان محاسبات و اداره کل بازرسی بر سامانه ستاد
سعدی درخصوص نظارت بر معاملههایی که در سامانه ستاد انجام میشود، گفت: دستگاههای نظارتی از جمله؛ دیوان محاسبات و اداره کل بازرسی برحسب وظایف ذاتی خود بر معاملههای دستگاههای اجرایی نظارت دارند، به همین دلیل درگاه مدیریتی در اختیار این دستگاهها قرار گرفته تا بتوانند به صورت برخط معاملههای جاری در سامانه را رصد کنند.
وی میگوید: همچنین گزارشهایی که به صورت موازی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه میشوند، در اختیار دستگاههای نظارتی قرار میگیرد تا درصورتیکه دستگاهی معاملهای را با سقف تعیین شده، خارج از سامانه ستاد انجام داده باشد، به عنوان متخلف شناخته و برخورد قانونی خواهد شد.
بیشتر بخوانید: ضرورت ثبت معاملات خوزستان در سامانه ستاد
سعدی در پایان از همه صنعتگران و اصناف دعوت کرد در سامانه ستاد ثبت نام کنند و عضو شوند تا شاهد روند رو به رشد معاملهها و مزایدهها در فضای رقابتی سالم و به دور از فساد باشیم.