با هدف فرهنگ سازی و مشارکت موتورسواران متخلف در جریان کنترل ترافیک اجرای طرح "موتوریار" در شهر اردبیل نیز آغاز شده است.
وی اظهار کرد: در این طرح فرد متخلف به جای اینکه موتورسیلکتش به پارکینگ منتقل شود، در کنار سربازان یا ماموران راهور نیروی انتظامی با به تن کردن کاور "موتوریار" که برای همین منظور طراحی شده، در حال ایجاد نظم و روان سازی ترافیک در ترددها به ویژه از سوی موتورسیکلتسواران به پلیس کمک میکند.
او بیان کرد: در این طرح، ضمن توقیف موتور سیکلت فرد متخلف در همان محل، بدون اینکه وسیله نقلیه موتوری به پارکینگ منتقل شود، پلیس ابزار ترافیکی در اختیار راکب قرار داده و به مدت ۲ ساعت در محدودهای که تخلف را مرتکب شده در در قالب همیار کنار پلیس مانع تخلفات موتور سواران دیگر میشود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل اضافه کرد: البته این آموزش و کمک به پلیس به انتخاب خود راکب متخلف است و جریمه و انتقال به پارکینگ نیز در صورت قبول نکردن و پذیرش آموزش در انتظار موتورسوار متخلف است.
سرهنگ فتاحی ادامه داد: اجرای طرح "موتوریار" مربوط به تخلفات ترافیکی از جمله عدم استفاده از کلاه توسط راکب موتورسیکلت، عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف جهت و تردد موتورسیکلت در خط ویژه، حرکت در پیاده رو، اجرای حرکات نمایشی، ایجاد صدای ناهنجار و داشتن پلاک مخدوش است.
او افزود: با اجرای طرح "موتوریار" توسط پلیس علاوه بر اعمال قانون برای راکبان متخلف، هزینههای اعمال قانون از جمله توقیف و ارجاع به پارکینگ کاهش یافته و با آموزش به راکبان خاطی، رفتارهای ترافیکی آنها ارتقا یافته و میزان تخلف و تصادفات ناشی از آن کاهش مییابد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل بیان کرد: امیدواریم طرح "موتوریار" که با هدف فرهنگ سازی و مشارکت موتورسواران متخلف در جریان کنترل ترافیک، به صورت آزمایشی در سراسر کشور در حال اجرا است، اثرگذار بوده و باعث کاش تخلفات و تصادفات منجر به فوت و مصدومیت باشد.
سرهنگ فتاحی با بیان اینکه بیشترین تصادفات منجر به فوت و مصدومیت در معابر درون شهری استان اردبیل مربوط به عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت است، اظهار کرد: کم هزینهترین روش کاهش تصادفات و تلفات در این حوزه استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسوران و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است.