مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی با حضور مجازی در مراسم رونمایی از کتاب سفرنامه فرهنگی و تمدنی با موضوع معرفی ظرفیتهای فرهنگ، تمدن و جاذبههای گردشگری ایران به تشریح فرصتهای گردشگری دو کشور جمهوری اسلامی ایران و پاکستان پرداخت.
در این مراسم لیلا اژدری، مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در پیامی تصویری اظهارداشت: همان طور که میدانیم ایران و پاکستان نه تنها دوکشور همسایه بوده بلکه دارای مشترکات فراوان درحوزههای فرهنگ، مذهب، سبک زندگی، زبان، ادب و پوشاک به ویژه درایالت سیستان و بلوچستان هستند.
اژدری گفت: با توجه به اشتراکات مذکور و وجود پیشینه گردشگری ایران و پاکستان، باید زمینههای توسعه ارتباطات گردشگری میان دو کشور فراهم شود. گردشگران پاکستانی به دو شکل زیارتی و سلامت به شهرهای مشهد، قم، شیراز و دیگر شهرهای ایران سفر میکنند، اما فرصتهای فراوانی همچنان بین تهران و اسلامآباد در زمینه صنعت گردشگری، برگزاری همایش و نمایشگاههای مشترک و امضای تفاهمنامه خواهرخواندگی بین شهرهای مختلف قابل توسعه و گسترش است.
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی همچنین وجود برخی مشکلات جدی ازجمله عدم معرفی چهره واقعی گردشگری دوکشور، صدور روادید پاکستان برای گردشگران ایرانی، عدم ارتباطات بانکی و فقدان سایتهای معرفی اماکن گردشگری را به عنوان برخی از چالشهای موجود در ارتباطات گردشگری دو کشور عنوان کرد.
اژدري ادامه داد: در سال ۱۹۹۱ میلادی بین دو کشور ایران و پاکستان تفاهمنامهای تحت عنوان گردشگری زیارتی و در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ میلادی تفاهمنامه دیگری در زمینه صنایعدستی به امضا رسیده است.
وی افزود: درسال گذشته گردشگران پاکستانی درنمایشگاه گردشگری تهران حضور داشتند و تحت عنوان گردشگری سلامت به بیمارستانهای شهرهای مشهد، شیراز و اصفهان مراجعه کردهاند.
وی درپایان با تشکر ازسرکنسول و رییس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر پیشاور و شرکتکنندگان مراسم مذکور گفت: امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم از یک هیات گردشگران پاکستانی به ایران دعوت کنیم.