رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: خودروهای بی کیفیتی مانند تیبا ۱ و تیبا ۲ و سمند را به علت وجود عیوب پرتکرار فنی، ایمنی و عملکرد از خط تولید خارج کردیم.
به گزارش تحریریه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما، آقای مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد در برنامه صف اول شبکه خبر، عملکرد سازمان استاندارد را تشریح کرد، که در ذیل به آن میپردازیم.
مجری: بی تردید استاندارد مقولهای است که همگان با آن دست به گریبان هستند و در حوزه سلامت، پیشرفت و تقویت بنیانهای کشور بسیار مؤثر است و یکی از این مسائل مربوط به خودرو است که بارها و بارها راجع به آن صحبت شده، تولید خودروهای «سمند» و «تیبا» را به خاطر نداشتن استاندارد ممنوع کردید چرا این تصمیم گرفته شد؟
میهمان: بنابر قولی که به مردم داده بودیم و دستوری که ریاست محترم جمهوری در فرمان هشت مادهای شان داشتند عمل به وعدهها صدقی است که دولت در دستور کار خودش دارد. تقریباً در روزهای اول حضور در سازمان ملی استاندارد بر آن شدیم به موضوع خودرو به طور جدی وارد شویم. در مباحث مختلف کارشناسی و فنی به حوزه تأیید نوع خودروها و قطعه سازی ورود کردیم و جلسات مختلفی را با متولیان وزارت صمت داشتیم و در جلسه شورای عالی استاندارد نیز طرح موضوع خودرویی را همچنان در دستور کارمان در ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ داشتیم و تعهدنامهها و تعهدات بسیار جدی و سازنده ۱۵ گانهای که ما از خودروسازها در سال ۱۴۰۰ داشتیم موجبات این پیش زمینه کاملاً جدی و فرآیندی بر این قرار گرفت که در سال ۱۴۰۱ بعضی از نوع خودروها را از دستور تولید و تأییدیه اش را خارج کنیم که تیبا ۱ و تیبا ۲ و سمند از این خودروهایی بود که از دستور خارج شد.
مجری: مهمترین مشکلات این خودرها از نظر استاندارد چه بود؟
میهمان: مشکلات و عیوبهای پرتکرار فنی، ایمنی و عملکرد به این خودروها وارد است و خدمت مردم گزارش میدهم که فرآیند خروج خودروهای بدون کیفیت و بعضاً با ایرادهای بسیار زیاد در دستور کار سازمان ملی استاندارد ایران قرار دارد.
مجری: آیا تصمیمی در زمینه رفع مشکلات و عیوب پرتکرار خودروها گرفته شده است؟
میهمان: بله؛ تصمیماتی در همین زمینه در ماههای آینده در دستور کار است بعضی از خودروهایی که نتوانند ایمنی لازم را برابر استانداردهای ملی و استانداردهای اجباری پاس کنند طبیعتاً با توجه به گزارشاتی که به ما از طریق شرکتهای بازرسی و نهادهای همکار و قانونی مخابره میشود در دستور کار جدی قرار خواهند داشت در حال حاضر بعضی از خودروها و فرآیند تولیدشان و مسائلی که به آنها وارد است، تذکرات لازم داده میشود و هیچ زمانی اقدامات آنی نیست؛ فرآیندی که حاکم است به نظامات استاندارد، فرآیند کاملاً متقن، دقیق و محاسبه شده و اهالی تولید و خودروسازها هم به این موضوع واقفند و ما تذکر دادیم شاید در همین تابستانی که در آن قرار داریم اگر خودروسازها مواردی که مدنظر است عملیاتی نکنند همان اتفاقی که برای خودروهای مورد اشاره افتاد برای مواردی که زیر نظر کارشناسان سلیم و با سواد و متخصص سازمان ملی استاندارد است آنها هم از مسیر عرضه و تولید خارج خواهند شد.
مجری: یکی از مسائلی که بسیار مهم به جهت شرعی و قانونی و در واقع حق الناس تلقی میشود بحث کم فروشی است و شاید در زمره وظایف سازمان استاندارد باشد که از کم فروشی جلوگیری یا تذکر دهد در این زمینه چه تدبیری اندیشیده اید؟
میهمان: برای نخستین بار در سازمان ملی استاندارد به این موضوع ورود و از چند ماه پیش عملیات کارشناسی، فنی، مطالعاتی و تحقیقاتی را در واحدها و مراکز آغاز کردیم و در پی آن بودیم که بتوانیم به دادهها و اطلاعات درستی راجع به موضوع دست پیدا کنیم شواهد حاکی از کم فروشی بود و سازمان ملی استاندارد در خریدهایش به این موضوع پی برده بود چرا که در سازمان ملی استاندارد مرکزی به نام مرکز ملی اندازه شناسی، اوزان و مقیاسها وجود دارد و طی سالهای گذشته میبایستی در بحث اوزان ورود میکرد، حالا با توجه به طرح اصلاح مردمی یارانهها و اصلاحات اقتصادی، به این حوزه هم ورود کردیم؛ در ۱۹ استان طرحی را پیاده کردیم به غیر از طرحهایی مثل طرحهای طه، اگر بتوانیم ایرادات طرح را بگیریم طرحهای خوبی است که از طرف سازمان ملی استاندارد به حوزه میدان وارد شده و در واقع این طرحها از کالاها نمونه برداری و در آزمایشگاهها کم و کیف کالا را ارزیابی میکند سپس اقدامات قانونی برابر دستورالعملهای خاص طراحی شده اجرا میشود جدا از این اقدامات، طرح ویژه اقدام در حوزه اوزانها را در ۱۹ استان در ۳۶۵ گروه کالا رقم زدیم که به یک عدد کم فروشی ۴۱ ممیز ۳۵ صدم درصد در این تعداد گروه کالاها در یک تواتر پیوسته که موجبات مردودی میشود، رسیدیم؛ طبیعتاً سازمان حمایت، سازمان تعزیرات و دستگاههای مربوطه را در جریان قرار دادیم، اما ما به عنوان سازمان ملی استاندارد که نظارت مستقل و فرابخشی داریم و به نوعی هم این نظارت استصوابی است در صددیم در گام اول به واحدها و مراکز بفمانیم که این اتفاقات در کنترل و رصد ماست و این حرکت عامل بازدارندگی است؛ سازمان ملی استاندارد به خاطر عمل به تکلیف قانونی و قولی که به مردم برای دفاع از حقشان داده کار نظارت را در گروه کالاها که تنوع و قلمرو و دامنه اش وسیع است شروع کرد و قاعدتاً در مواجهه با موارد کاملاً علمی و فنی و البته بازدارنده عمل میکند که هم نظارت پسینی و هم نظارت پیشینی داشته باشد.
مجری: دولت را برای موضوع استاندارد متصور هستیم یکی بحث کمی و دیگری کیفی است؛ در حال حاضر بحث کمی را در نظر میگیریم مثلا یک خرده فروش، روزانه کم فروشی میکند و این کار مذموم است و باید جلوی آن گرفته شود، اما رقم بالایی نیست، اما گاهی اوقات یک شرکت بزرگ که اگر تیغهای که مثلاً کره را به اندازه یک میلیمتر عقبتر بزند، در صدها تنی که تولید میکند، چند ده تن جابجا و کم فروشی میشود آیا با شرکتهای بزرگ در این حوزه برخورد شده است یا خیر؟
میهمان: بعضی از این شرکتها به مدار واقعی و استاندارد و مقیاسها برگشتند و این حرکت به علت ورود برای نخستین بار در طول تاریخ سازمان ملی استاندارد اتفاق افتاد و با رصد و پایش میدانی که داشتیم بعضاً بسیاری از این واحدها به حالت استاندارد وزنی و قانونی خودشان برگشتند و این خبری هم مسرت بخش است البته نظارتها به صورت پیوسته تداوم خواهد داشت و اگر مواردی گزارش یا سازمان به آن برسد با احکام تعزیری و احکامی که در اختیار داریم با متجاوزین به حقوق قانونی مردم برخورد خواهیم کرد چرا که کارشناسان سازمان ملی استاندارد ضابطان خاص دستگاه قضاء هستند و این شهامت و جسارت فنی را به خودشان میدهند که عمل به قانون و رضایت مردم را تحصیل کنند.
مجری: آیا ضمانت اجرای لازم برای بازدارندگی متخلفان وجود دارد که از خطاهای احتمالی در آینده در حوزههای مختلف جلوگیری کند؟
میهمان: قانون برای ما به طور کامل تعریف کرده یعنی ظرفیتهای قانونی، ظرفیتهای خوبی است و کمبود تبصره و ماده و لایحه و ضمانت نداریم، به استناد ماده ۴۲ و ماده ۴۱ قانون تقویت توسعه یا مواد دیگری از قانون و تبصرههای آن ناکافی نمیدانم و امیدوارم که بتوانیم همین طور که موضوع کم فروشی ورود کردیم اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را تداوم بخشیم و اگر مواقعی تضعیف شده را ارتقاء و تقویت کنیم.
مجری: بعضی از اوقات شاهد هستیم اگر نرمهای استاندارد در حوزهای رعایت نشود به شدت رسانهای و بازتاب پیدا میکند، اما در بعضی مکانها این وضعیت وجود ندارد مثلا در حوزه خدمات اگر یک هواپیمایی نیم ساعت، ده دقیقه تأخیر کند رسانهها به آن پرداخته و علت را جویا میشوند آیا این حق را مثلا برای اتوبوسها هم قائل هستیم؛ گاهی اوقات نیم ساعت تأخیر را برای مسافران اتوبوس، عادی تلقی میکنند گویی اگر اتوبوس سر وقت حرکت کند کار استثنائی کرده است، چرا بین این دو خدمت این قدر تفاوت است؟
میهمان: در حوزه خدمات، اقدام استاندارد، مقبول و ملی رخ نداده و این ایراد وارد است، در بازدید سرزده از ترمینال و سپس فرودگاه مهرآباد از همکاران که ارتباطاتی با حوزههای بالادستی خودشان داشتند برابر ماده ۳ تبصره ۳ قانون تقویت توسعه مقررات فنی و مقررات ملی درباره فشردگی صندلیها یا خدماتی که باید در هواپیما داده شود یا در ترمینالهای هوایی یا زمینی که یکی از آنها تأخیر است به آن اشاره کردم، ما در حوزه خدمات به غیر از این حوزهها به حوزه آموزش و پرورش و استانداردهای مدارس ورود کردیم، در حوزه وزارت ورزش و جوانان، اماکن ورزشی، رعایت استانداردهای اماکن ورزشی و در حوزه گردشگری هم از لحاظ کیفیت ورود کردیم؛ از رسانه میخواهیم بحث رعایت استاندارد را پیوسته مطالبه کنند چرا که دستگاههای اجرایی یا وزارتخانههای مربوطه در این حوزه کمی غریب هستند، اما اگر ورود جدی داشته باشیم میتوانیم اعتباربخشی دهیم به این نشان ملی مثلاً فرض کنید در بحث متروپول باید عبرتی شود برای دستگاههای نظارتی که عمل به قانون نکردند و جان و مال مردم، ایمنی و سلامت مردم سپرده شده به دستگاههای نظارتی و انتظار مردم هم این است که دستگاههای نظارتی به طور کیفی و کمی در دفاع از حقوق مردم به وظایفشان عمل کنند و ما هم به عنوان سازمان ملی استاندارد ایران در این حوزه عمل به قانون خواهیم کرد.
مجری: شمار نیروها و بازرسان در سازمان ملی استاندارد چقدر پاسخگوی حجم عظیم بازرسیها و نظارت هاست که بتوانند بر شقوق مختلف کمی و کیفی کالاها نظارت کنند هم میدانی و هم غیر میدانی یعنی ممکن است نمونهای گرفته در سازمان ملی استاندارد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد؟
میهمان: اجرای قانون در حوزه استاندارد، کلید توسعه، رشد و ارتقای همه جانبه اقتصادی است، در سازمان ملی استاندارد میخواهیم امیدآفرین و منطقی وظایفی که داشتیم را تبیین و آن مواردی را که نتوانستیم اقدام کنیم، عذرش را بخواهیم و بگوییم در ادامه انجام خواهیم داد اعتقاد بنده این است که جنس استاندارد، جنس مردمی است، استاندارد در زندگی مردم و با زندگی مردم عجین است اگر کارشناسان، متخصصین سازمان ملی استاندارد شاید کمبودهای عِده و عُده داشته باشند، اما ما مردم را به عنوان سرمایه خودمان داریم، دستگاههای اجرایی که به وظایف خودشان عمل میکنند هم میتوانند مجریان خوب و تکمیل کننده زنجیره تدوین و استانداردسازی و انطباق صلاحیت و در واقع نظارت بر عمل به قانون باشند.
موضوع بحث آسانسورها و پلههای برقی باز میگردد به سالهای خیلی دور و حالا در تیم فعلی شهرداری درگیر این موضوع شده اند چرا که در حوزه ایمنی در بحث آسانسور و پله برقی در ایستگاههای مترو قانونی عمل نشده است و ایمنی مردم مهم است و هر گونه سانحهای به وقوع بپیوندد میتواند عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد برای مثال حادثه متروپل باید عبرتی باشد برای دستگاههای نظارتی و به مسئولان شهرداری گفتیم که مباحث را گوش کنند و به رفع مخاطرات اقدام کنند، اگر بخواهیم مخاطرات را برشمریم بسیار زیاد است و برای رفع عیوب عمل به استاندارد اجباری که مصوبه شورای عالی استاندارد در سال ۹۵ ارائه داده است و عمل به استاندارد ملی که از سالهای ۱۳۸۲ بوده را در دستور کارمان قرار دهیم، همانطور که گفته میشود راههای اصلاح مسائل فنی وجود دارد، باید مباحث اصلاحی و تخصصی اش در شور و مشورتهایی که به وسیله اداره کل استاندارد استان تهران و متروی تهران و شرکت بهره برداری مترو برای حفظ سلامت و ایمنی مردم در نظر گرفته شود. دستورات لازم را به اداره کل استان دادیم و در روزهای آتی جلساتی برگزار خواهد شد تا به قانون عمل شود و کیفیت فنی هم لحاظ شود. آسانسورها و پلههای برقی شرکت مترو حتی پلههای برقی پلهای هوایی که در شهر وجود دارد و شهر بازیها و مسائل دیگر که سازمان ملی استاندارد به آن ورود کرده مخصوصاً ایام تابستانی که به هر حال مدارس تعطیل هستند و مردم از این لوازم و از این محیطهای بازی استفاده میکند، ایمنی باید حاکم باشد و این وظیفه قانونی ماست و باید مسائل فنی حل شود.
سازمان ملی استاندارد کمک میکند موضوعی که اخیراً موجب نگرانی دستگاه شده در مورد بیمه، پله برقی و آسانسورها که بیمه نمیکنند این مسئله بخاطر این است که باید گواهی داشته باشند که بیمه شوند، اما ندارند و بناست که این گواهیها با رعایت استانداردها صادر شود و مسئولان به این نتیجه رسیده اند که این مشکلات از قبل بوده و در صدد حل و فصل آن هستند البته سازمان ملی استاندارد رعایت اصول ایمنی و فنی و تخصصی که قانونگذار ما را مجاب کرده به استناد استانداردهای ملی و استاندارد اجباری رعایت کنیم.
مجری: استانداردسازی در بعضی از کالاها و خدمات بین رشتهای است یا بین چند نهاد و دستگاه است به طور مثال در مبحث خودروسازی یک نمونه آن کیسه هوا یا تصادفی که اتفاق میافتد فراجا یا نهاد نیروی انتظامی یک بحث، وزارت مسکن و شهرسازی و کارشناسان استاندارد و صنعت و معدن بحث دیگری دارند، حال میزان همکاری این نهادها چگونه است؟
میهمان: تمام تلاش سازمان ملی استاندارد حفظ حسن ارتباط مثبت، سازنده و دلسوزانه است، مؤلفههای چند معیاری کمک میکنند که ما بتوانیم آن هدف اصلی را شکل دهیم و طبیعتاً اختلاف نظرها و سلیقهها بحثهایی طبیعی است، تقویت سرمایههای اجتماعی و تقویت ادای حق مردم و ظرفیتهای کشور شکل عملی و واقعی به خودش پیدا میکند.
مجری: آیا کارگروهی یا تدبیری درباره استانداردسازی در حوزههای نوین یعنی بحث صنایع دانش بنیان شکل گرفته و اندیشیده شده است؟
میهمان: استانداردسازی و تدوین استانداردهای ملی و بستههای استانداردی در حوزههای تک یک کار تحولی و بزرگی است که سازمان ملی استاندارد در دستور خود قرار داده است، بسته تحولی استانداردسازی دانش بنیانها را در اوایل سال با توجه به شعار سال نهایی کردیم و به مجموعههای تحت تأثیر با هماهنگی معاونت علمی و فناوری و دستگاههایی که مرتبط با این موضوع بودند به اشتراک گذاشتیم. در حوزههای استانداردسازیهای دانش بنیان راهها از جمله ایمنی، اینترنت، هوش مصنوعی حتی بهداشت، غذا و آفت ها، سموم، انواع تکنولوژیهای روز، بایو، نانو، کارهای مهمی انجام شده و نمونه موفق آن هم در استانداردسازی که در حوزه نانوبایوتکنولوژی انجام شده به کمک سازمان ملی استاندارد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این بسته به طور کامل گره گشای مسائل حوزه دانش بنیان هاست و بسیاری از شرکتهای دانش بنیان در اخذ استانداردها و با رجوع به این بسته و با مشارکت در کمیتههای تدوین مسائلشان را به طور متناظر حل و فصل کنند و این پیوند میتواند گرهای از اقتصاد دانش بنیان را در سطح کشور باز کند، دانش بنیان ما نوعاً از نخبگان، از جوانان فرهیخته، اعضای هیأت علمی بعضاً جوان، دلسوز، تحصیلکرده و اندیشمند تشکیل شده که با امیدآفرینی اثر خودش را در اشتغال و تولید دانش بنیان به جا بگذارد و سازمان استاندارد این آمادگی را دارد در ارتقاء دانش بنیانها کمک کند.
پژوهشکدههای استانداردی را داریم که در پژوهشگاه مستقر هستند یعنی رفتار علمی و دانشی پیوسته در سازمان ملی استاندارد رقم میخورد که طلایه دار رفتار فناورانه در سازمان، گروههای پژوهشی در سطح کشور است و آمادگی دارند که بتوانند در حوزه دانش بنیان در استانها به پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، کارخانههای نوآوری و حالا مجموعههایی که در حوزه انجام خدمت، بنیادهای نخبگانی هستند، کمک کنند.
مجری: موضوع آلودگی هوا هم یکی از دغدغههای سازمان ملی استاندارد و تمام کلانشهرهاست برای سوخت خودروها یا کارخانجات یا نیروگاههایی که از سوختهای فسیلی استفاده میکنند یا بعضی جاها از مازوت استفاده میکنند، چه تدبیری اندیشیده شده است؟
میهمان: در فصلهای گرم و سرد نمونه برداری ما از انواع سوختها به طور کاملاً تصادفی انجام میشود گزارشهای این نمونه برداری پیوسته به دستگاههای اجرایی و نهادهای بالادستی ارائه میشود به هر حال آنچه که به سوخت و موضوع هوای آلوده باز میگردد باید رفع و رجوع شود، سازمان ملی استاندارد عضو شورای عالی محیط زیست هست و دستگاههای اجرایی باید در پیاده سازی قوانین و ضوابط و بندهایی که متوجه شان است به طور جدی و با اولویت عمل کنند، به هر حال قانونگذار یک سری تمهیدات قانونی را هم برای ما و هم برای دستگاههای اجرایی و سازمانهای نظارتی شبیه به سازمان ملی استاندارد در نظر گرفته است و ما آماده همکاری و تعامل کامل هستیم.
مجری: دهه سوم قرن بیست و یکم طبعا ً زمانی نیست که فرد برای دریافت خدمتی این فرصت را داشته باشد که در نهاد یا دستگاه حضور یابد آیا سازمان ملی استاندارد سامانه الکترونیکی یا وبگاه یا وب سایتی دارد که پاسخگوی مطالبات مردم باشد؟
میهمان: ما جزء برترین دستگاههای حوزه شفافیت طبق گزارشی که چند روز پیش ارائه شد قرار داریم و در بحث شفافیت طبق نام و عنوان و شرح وظایف، مأموریتها را دقیقا اجرا میکنیم، اما در مورد درگاههایی که اشاره کردید سازمان ملی استاندارد طبق آخرین آمار و گزارشی که حتی در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شد چهارمین سازمان ملی بود که دسترسی هایش را به طور ویژه و شفاف و غیر رانتی در اختیار مردم قرار داد و در حوزههای مختلف، در حوزه تأیید صلاحیت یک مرکز ملی، تأیید صلاحیت ایران در حوزه مرکز ملی اوزان، در حوزه کارشناسان در عرصه استاندارد، در حوزه بازرسین آسانسور، شهربازی، در حوزههای مختلف که این حوزهها تعداد زیادی هم هستند این دسترسیها را قرار داده و تلاش میکنیم به رتبههای خیلی بهتری برسیم ما به چهارم قانع نیستیم؛ عمل به قانون وظیفه شرعی، اخلاقی و حرفهای ماست و موضوع حلال هم همان گونه که اشاره کردید، سازمان ملی استاندارد به عنوان تنها مرجع صادر کننده نشان حلال که میتواند موجبات رانت را ایجاد کند و برای اینکه این موجبات ایجاد نشود درگاهها به طور آنلاین در شورای حلالی که در سازمان ملی استاندارد شکل گرفت در اختیار آحاد مردم و واحدها و شرکتها قرار میدهیم که بتوانند همه گونه همکاری و همراهی در این موضوع مبنایی و پایهای داشته باشند و به این نشان در اولین فرصت و در زمان خیلی کوتاه و سریع و مطمئن دسترسی داشته باشند، اما یادمان نرود که این زنجیرهای از خدمت است یعنی سازمان ملی استاندارد خدمتش با قرار گرفتن یک سازمان دیگر با یک وزارتخانه دیگر در کنار یکدیگر یک زنجیره مؤثر و سازنده را میتواند شکل دهد امیدوارم که همه دستگاهها در تکمیل این زنجیره و در ارتقاء به این زنجیره اهتمام لازم را داشته باشند تا طعم شیرین دسترسی آسان و شفاف و الکترونیک را مردم و متقاضیان بچشند.
مجری: آیا ما نزدیک میشویم یا نزدیک شدیم به پایان امضاء طلایی در سازمان ملی استاندارد؟
میهمان: در سازمان ملی استاندارد مدت زیادی است که به جهت مبارزه جدی با بحث تعارض منافع، بحث امضاءهایی طلایی را درهم شکستیم و برای این ادعا، شاهدهای زیاد در حوزه واردات، صادرات و تولید داخل وجود دارد، درهم شکستن بنیانها و پایههای مفسده برانگیز در این سازمان وجود دارد و البته خوف و رجائی هم از این بابت نداریم به هر حال آمدیم که این کار را انجام دهیم و یک نظام سالم و شفاف و مترقی و استاندارد را به این بحث حاکم کنیم و اگر موردی باشد که از رصد ما یا از رصد قانون دور باشد ما به هر حال نسبت به آن پاسخگو هستیم.
مجری: مردم چگونه میتوانند به قولی بعضی سوتزنها به سازمان ملی استاندارد اطلاع دهند؟
مهیمان: دسترسی مردم به سازمان ملی استاندارد کار سختی نیست، شمارههای ۱۵۱۷ و در تمام کالاها شمارههای دسترسی ما پیامکهایی که مردم میتوانند با ما ارتباط داشته باشند خود سازمان ملی استاندارد، ایمیل مراکزی که سازمان دارد از همه چیز آسان تراست و کاملاً در دسترس هستیم و واقعاً اگر مواردی باشد در این در هم شکستنها در هم نشکسته باشد ما به طور کامل جوابگوییم و جبران میکنیم.
مجری: یکی دیگر از کارهایی که دولت طی ماه گذشته کار را به جدیت دنبال میکند پنجره واحد خدمات است که تقریباً همه نهادهای دولتی، خدمات خودشان را در یک پنجره واحد ارائه میدهند سازمان ملی استاندارد به پنجره واحد پیوسته است؟
میهمان: سازمان ملی استاندارد در رتبه بندی که در پنجره واحد خدمات و درگاههای خدماتی برابر با گزارشی که در مجلس شورای اسلامی قرائت شد رتبه چهارم را دارد و ما قانع به این رتبه چهارم نیستیم و علاقمند هستیم که رتبه اول را تحصیل کنیم البته بضاعت ما با بضاعت خیلی از دستگاههای دیگر متفاوت است ما خیلی دستگاه پولداری نیستیم، ما یک دستگاه نظارتی مردمی هستیم با همین بضاعتی که داریم رتبه چهارم را توانستیم تحصیل کنیم البته امیدوارم واقعاً بتوانیم این رتبه ارتقاء بخشیم.
مجری: برنامههای آتی سازمان ملی استاندارد در حوزههای مختلف نظارتی، کمی و کیفی چه چیزی هستند، بیان کنید.
میهمان: بحث جایزه بین المللی کیفیت جهان اسلام، کارویژه خاص هفته استاندارد و روز جهانی استاندارد، تقویت نظارتها در حوزههای مختلف کالا و خدمات و همچنین تدوین و استانداردسازی حوزه خدمات را به طور ویژه در دستور کار داریم، تقویت طرح طه و برنامه تحولیای که در شورای عالی استاندارد تصویب شد با رویکردهایی که در آنجا اعلام شد، نقشه راه ماست و تأکید و بازنگریهای جدیتر به آیین نامه و دستورالعملها و شیوه نامه و روش نامه ها، در حوزه دانش بنیانها تقاضاها را پیوسته میخواهیم به روزتر کنیم دانشهای نوظهور را به طور جدیتر به آن ورود کنیم در واقع یک سازمان استانداردی در تراز مردم ایران در تراز جمهوری اسلامی را میخواهیم شکل دهیم و در این موضوع هم واقعاً عزممان جدی است به عنوان یک دستگاه نظارتی حاکمیتی مستقل که قانونگذار احترام ویژه و اختیارات ویژه و مأموریتهای ویژهای را برایش پیش بینی کرده عزممان جدی است در حوزه مسائل منطقهای و بین المللی در حوزه ارتباطات بین المللی تسهیل فضای صادرات بین المللی یک دست کردن استانداردها با کشورهای هدف به کمک دستگاههایی که در داخل این مأموریت را انجام میدهند تبصره ۳ ماده ۳ قانون تقویت و توسعه و بعضی از تبصرههای دیگر بسیاری از دستگاهها را مأمور کرده که عمل به قانون کنند و ما اینها را در جلسات هایمان پیوسته با دستگاهها داریم اتفاقات خیلی خوب و تحولی ایجاد شده یکی از همان اتفاقاتی که حالا جا دارد اینجا هم اشاره کنیم کاشف فنی بودن بحث همین موضوع واردات ذرتها بود که ما کار را در همان نقطه اول با عزم و کمک دولتی متوقف کردیم ام بنا نداشتیم علنی کنیم زمانی هم که علنی شد بیانیهای صادر کردیم که در اختیار دستگاههای نظارتی و قضائی قرار گرفته این استمرار در تسهیل و قوت بخشیدن ایمنی و سلامت مردم پیوسته دستور کار سازمان ملی استاندارد در زندگی مردم است و ما اینجا نشستیم و برنامه جدی داریم که در کنار مردم با مردم و خدمتگزار مردم باقی بمانیم.