چالشهای قانون اخذ مالیات از خانههای خالی مثل غلط بودن دادهای جمع آوری شده و ناهماهنگی دستگاهها موجب معلق ماندن قانون شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه افق در این برنامه ابتدا در خصوص سامانه جمع آوری دادهای خانههای خالی با سعید توتونچی ملکی معاون حقوقی فنی سازمان امور مالیاتی کشور و سرکار خانم پروانه اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفتگو شد.
در ابتدا معاون حقوقی فنی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اجازه میخواهم فرصتی بگیریم توی این ماههای خرداد و تیر ماه فصل پیک کاری همکاران شریف مون در سراسر کشور برای سازمان مالیاتی است یک خداقوتی براشون داشته باشم. واقعیتش این است که در اصلاحیه سال ۱۳۹۴ قانون مالیاتی مستقیم مجلس محترم یک حکمی رو تحت عنوان ماده ۵۴ مکرر با عنوان مالیات بر خانههای خالی با هدف سیاست گذاری و در واقع جریمه احتکار خانه قابل سکونت رو در لایحه منظور کردند که منتهش به قانون شد از سال ۱/۱/۱۳۹۵ این قانون باید اجرا میشد، اما یک پیش شرطی که در قانون تبصره ۷ قانون ماده ۱۶۰ مکرر قانون مالیاتها آمده بود این بود که مبنای اطلاعات دریافت مالیات و خانه خالی بودن سامانه ملی اسکانی باشه که وزارت راه و شهرسازی متولی او بود متاسفانه اجرا نشد تا سال ۱۳۹۹ مجلس مجدداً برای اینکه اون سامانه تشکیل بشه و این سیاست اجرا بشه یکسری ضمانتهای اجرایی برای تشدید اون سامانه رو محکمتر تحت عنوان تبصره ۸ ماده ۱۶۰ مکرر آورد با این هدف که وزارت راه و شهرسازی بتونه اون سامانه اطلاعاتی خودش رو تشکیل بده و اطلاعاتش در اختیار سازمان قرار بگیره و سازمان بتونه مالیات مد نظر رو بگیره که بیشتر انگیزه گری بوده نه دریافت مالیات متاسفانه این سامانه به اون شکلی که مدنظر قانون بوده شکل نگرفته.
به گفته توتونچی، ماده ۵۴ مکرر خیلی شفافه یعنی گفته وزارت راه و مسکن اطلاعات در اختیار سازمان میزاره با اون ویژگیهای مسکن خالی سازمان مالیاتی سازمان امور مالیاتی به محض اینکه اون اطلاعات رو دریافت کرد شروع میکنه به مطالبه مالیات از ذینفعان کش و قوسهای کارشناسی نحوه دادن اطلاعات پالایش اطلاعات تانیمه دوم سال قبل طول کشید نهایت در اواخر سال قبل ۴۹۳ هزار تا خانه خالی با اون ویژگیهایی که خدمتتون عرض کردم در قانون درج شده توسط وزارت راه به صورت سی دی در اختیار سازمان مالیاتی قرار گرفت
وی ادامه داد: این اطلاعات پس از بارگزاری تمام مقدماتش انجام شد برخی از اونها که اون آیتمهای اطلاعاتی مد نظر سازمان رو نداشت دوباره در اختیار وزارت راه برای تکمیل شدن، چون میدونید که صدور برگ تشخیص یکسری الزاماتی داره باید حتماً نشانی مشخصات فیزیکی اون خانه را داشته باشه.
توتونچی: نهایت امر ما ۵۷۷ هزار تا اطلاعات در اختیار داریم در مقاطع زمانی مختلف ترتیبات قانونی به ما اجازه داده که پیامک بفرستیم یعنی مطالبه مالیات کنیم بعد مشایعت کنیم به سامانهای که داریم یا اونجا مالیات پرداخت کنند یا اعتراض کنند به اینکه بگویند اون واحد برای ما نیست ما از مرداد به بعد طبق قانون باید در واقع برگه مطالبه صادر کنیم اگر اطلاعات درست باشند.
معاون حقوقی فنی سازمان امور همچنین در خصوص اینکه ممکنه برخی اطلاعات غلط باشه گفت: افراد میتونند بیایند و اعتراض کنند توی هیاتهای حل اختلاف و مستندات بیاره که صاحب خانه خالی نیست و البته اونجا دیگه بحث برآورد درآمدهایی که شده سیاست گذاریهای که شده در واقع دچار مشکل میشه.
ایشان اضافه کرده، ما اطلاعاتی که گرفتیم تا الان ۵۷۷ هزار تا تا همین الان که اومدیم صحبت کردیم با پیامکهایی که دادیم به ذینفعان ۶۷ هزار نفر اومدن و اعتراض کردند و گفتند که این برای ما نیست ما نمیدانیم که این ۶۷ هزار نفر همینها باقی خواهند بود و یا توی هیاتهای حل اختلافی تعدادشون بیشتر میشه و با مستندات میان و برگههای مالیاتی ما رو کنسل میکنند.
در ادامه برنامه مجری از مدیر کل دفتر اقتصاد وزارت راه و شهرسازی در خصوص مشکلات سامانه و منتهی نشده دادهای جمع آوری شده وزارت راه و شهر سازی به مالیات برای سازمان امور مالیاتی شوال کرد.
اصلانی در ÷اسخ گفت: من نظرم با نظر شما موافق نیست این که اطلاعات کامل نشده، قانون ماده ۵۴ خانههای خالی رو بر اساس خود اظهاری مردم قرار داده یعنی وزارت راه تکلیف داشته سامانه رو راه اندازی کنه و فرآیند رو یه جوری ببینه که مردم بیان خود اظهاری کنند از خود اظهاری مردم برسه به خانههای خالی الان که من خدمتتون عرض میکنم مراجعه کننده به سامانه املاک و اسکان دو میلیون صد و شصت و هفت هزار و صدو نود هفت هزار بودند مراجعه کننده کسانی که آمدند اقامتگاهشون رو اعلام کردند حدود هشتصدو بیست و چهار هزار نفر بودند این تعداد تعدادی نیست که ما بتونیم روش خانههای خالی رو به اون میزانی که مرکز آمار اعلام کرده احزا کنیم ما خانوارمون حدود ۳۰ میلیون نفره جمعیتمون هم بالای هفتاد هشتاد میلیون نفره، ولی کلا افرادی که اومدند دو میلیون و صدو شصت هفت هزار تاست ما از این تعداد اطلاعات آخری که سازمان امور مالیاتی فرستاده حدود ۵۷۰ هزار تا بوده
مدیر کل دفتر اقتصاد وزارت راه و شهرسازی گفت: وزارت راه بخاطر اینکه اراده داشت برای اینکه خانههای خالی رو شناسایی بکنه بسنده نکرد به خود اظهاری مردم اومد از پایگاه اطلاعات دادهای که همکاری خوبی داشت سازمان امور مالیاتی و من همین جا ازشون تشکر میکنم و سایر پایگاه دادههای کشور ما از ۱۵ تا پایگاه داده اطلاعات رو استخراج کردیم این نکته مهمه من خواهش میکنم شما توجه کنید این نکته مهمه صحت اطلاعاتی که در سامانهها و پایگاه دادهها موجوده صحتش بسیار پایینه ما الان کدپستیهایی که در منابع داده هامون موجوده اینها در قراردادهای معاملات رسمی قدیمی مون فقط ۳۵ درصد صحیح بوده.
اصلانی: با اشاره به اینکه در آوردن آمار خانههای خالی کار سختیه گفت – حسابهای بانکی اشخاص حقیقی ۳۰ درصد اطلاعات کد پستی شون درسته کد ملیش چقدر درسته حدود ۴۸ درصد یعنی بقیه یا خورده ده تا ۱ یا اطلاعات درستی نداره تقاطع اطلاعات ما رو رسونده به همین تعداد اطلاعاتی که فرستادیم برای سازمان امور مالیاتی که ممکن توش اشتباه هم وجود داشته باشه برای همین است که قانون گذار این اطلاعات رو گذاشته بر روی خود اظهاری حالا ما فرآیندهایی رو دیدیم گفتیم هر کی میخواهد وام ودیعه مسکن اول باید بره توی سامانه املاک و اسکان خود اظهاری کنه هر کی میخواهد خدمات وزارت راه و شهرسازی رو توی حوزه زمین و مسکن هر چی تسهیلات استفاده بکنه باید بره توی همین یک ماه اخیر یک میلیون نفر مراجعه کنند ه اضافه شده به سامانه املاک و اسکان.
وی در باره طولانی شدن روند کار گفت: ما تکلیفمون توی قانون مشخصه ایجاد سامانه و احراز خانههای خالی تکلیف برای سایر دستگاههاست مثلاً سیستم بانکی که اگر قراره به کسی خدماتی بده باید اطلاعات سکونتیش رو از سامانه املاک و اسکان بگیره، ما همچنین به تمام دستگاهها نامه زدیم آمادگی اتصال به سامانه رو دادیم نه یکبار چند بار نامههای پیرو زدیم تنها سیستمی که الان شروع کرده به مذاکره کردن با ما بانک مرکزی است.
درادامه برنامه توتونچی گفت: من یک نکتهای رو میخواستم عرض کنم که نکته به اون ضعف نهاد اطلاعاتی در اقتصاد کشور است قانونگذار یک قانون رو تعیین کرده تحت عنوان مالیات برای خانههای خالی نیت چی بوده نیت درآمدی نبوده سیاست گذاری بوده تشویق عرضه و تسهیل عرضه بوده برای اینکه تقاضا رو در بازار پوشش بده الان از ۱/۱/۹۵ به این طرف و از سال ۹۹ به این طرف، چون دو مقطع عرض کردم ما کلی ضمانت اجرایی و برو و بیا یک وزارت خانه و چندین دستگاه نتونستیم به یک اطلاعات دقیق و قابل اتکاء برسیم که به سازمان امور مالیاتی بگیم که برو از این آدم با این مشخصات مالیات بگیر این باید یک جایی حل بشه ما که نمیتونیم کشور و برنامه ریزی و امورات جاری اون رو هی مشمول مرور زمان کنیم به دلیل ضعف نهاد اطلاعاتی کشور وزارت راه و شهرسازی هم انصافاً توی این زمینه تلاشهایی رو کرده، اما ضمانتهای اجرایی بسیار بالا در قانون دیده شده که وزرات مسکن بتونه از این ضمانتها استفاده کنه، اما اون تیکش که مربوط به مالیات میشه شما یقین بدونید اگر اطلاعاتی در اختیار ما قرار گرفته باشه ما با اون ترتیبات قانونی که خودش یک پروسههای زمانی رو داره حتماً مالیات مد نظر رو خواهیم گرفت چرا، چون اگر این اطلاعات در اختیار سازمان مالیاتی باشه و مالیاتش رو سازمان در واقع اهمال کاری کره باشه نگرفته باشه دستگاههای نظارتی از ما مطالبه میکنند که در واقع این انجام نشده.
اصلانی در پایان برنامه با اشاره به اینکه: من عرضم این است که شناسایی خانههای خالی فرآیندهای اجراییش عملیاتی شده، اما قطعاً قانونگذار خودش هم میدونسته در یک بازه زمانی کوتاه مدت نمیشه همه اینها رو شناسایی کرد من میخواستم اطلاعاتی به شما بدم از این تعداد دو میلیون پانصد هزار تا خانه خالی فقط چهار صد و شصت و چهار هزار تاش در روستاهای خالی از سکنه است این نیست که ما نتونستیم احزا کنیم ما در شهر تهران بالای ۷۰ درصد خانههای خالی رو شناسایی کردیم.
وی همچنین گفت: این فرصت که تموم شده سامانه هم داره کار خودش رو میکنه اطلاعات خانههای خالی رو فرستادیم این تموم شدنی نیست فرآیند سامانه املاک و اسکان یک فرآیند پویاست یعنی هر روز ممکنه اینها تغییر کنه، چون خانه مردم عوض میشه مالکیتش تغییر میکنه.