هیات جمهوری اسلامی ایران با هدف بیان نقطه نظرات در زمینه تحول آموزشی و نیز تبیین و روشنگری درباره سند ۲۰۳۰ در اجلاس سه روزه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در پاریس شرکت کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از پاریس؛ «مهدی فیاضی» رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش دباره اهداف شرکت در اجلاس پاریس با بیان اینکه دیپلماسی آموزشی به مثابه یک خیابان دو طرفه است گفت: یا میتوانیم فقط واردات آموزشی به کشور داشته باشیم یا اینکه تعامل آموزشی با جهان داشته باشیم و دستاوردهای الهام بخش جمهوری اسلامی ایران را نیز به دنیا ارائه دهیم و نظرات ایجابی و سلبی ایران را نیز در مورد موضوعات بین المللی آموزشی در دیپلماسی آموزشی مورد بحث و گفتگو قرار دهیم.
وی هدف از سفر هیات ایرانی به پاریس را دو موضوع برشمرد و افزود: نخست در این پیش اجلاس تحول آموزشی با توجه به تغییر و تحولی که در آموزش دانش آموزان به دلیل کرونا ایجاد شد؛ نقطه نظرات خودمان را بیان کنیم؛ اجلاس اصلی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در مهرماه در نیویورک برگزار میشود.
فیاضی هدف دوم از سفر به پاریس را روشنگری در خصوص سند ۲۰۳۰ اعلام کرد و گفت: در مورد توصیه نامه ۲۰۳۰ که به کشورهای مختلف برای ۱۵ سال (که ۸ سال دیگه از آن مانده است) توصیههایی را کرده یک روشنگری داشته باشیم چرا که ایران با یکپارچه سازی و جهانی سازی به نفع گفتمان غرب مخالف است.
وی با بیان اینکه ایران با لیبرال شدن و سکولار شدن مدارس مخالف است افزود: آنهایی که میگویند باید ایدئولوژی زدایی داشته باشیم نظام آموزشی شان پر از ایدئولوژیهای "ایسمی" خودشان است، اما در برابر تعلیم و تربیت الهی میخواهند مقاومت کنند.
رئیس هیات ایرانی شرکت کننده در اجلاس پاریس ۲۰۲۲ گفت: در این سفر همچنین تلاش کردیم در برنامههای مختلف اصلی و حاشیهای و در ظرف زمانی یک اجلاس نسبت به ایران هراسی، شیعه هراسی و انزوای ایران به دلیل تحریم ها؛ خنثی سازی و روشنگری صورت گیرد.
فیاضی با بیان اینکه فایل انگلیسی و فارسی سخنرانی که در صحن اجلاس تحول آموزشی ۲۰۲۲ در پاریس صورت گرفت به اطلاع عموم خواهد رسید افزود: مطالبی را هم که به دلیل تعدد هیاتهای شرکت کننده نتوانستیم در سخنرانی بیان کنیم به دو روش ارائه خواهیم داد؛ نخست در حوزه دستاوردها و ایدههای جمهوری اسلامی ایران درباره تحول آموزشی و نیز مواضع ایران درباره دستور کار ۲۰۳۰ در یک بروشور مکتوب ۸ صفحهای به زبان انگلیسی به اطلاع ۱۹۰ هیات و نمایندگی یونسکو رسانده میشود و همین مطالب در سایت یونسکو نیز بارگذاری خواهد شد تا به طور دائم به عنوان اسناد یونسکو مورد رجوع علاقهمندان قرار گیرد.
وی با اشاره به ملاقاتهای دو جانبه صورت گرفته با دیگر هیاتهای شرکت کننده گفت: غیر از روشنگری و تبیین درباره جهانی سازی آموزشی که در دستور کار ۲۰۳۰ آمده و تعریف هنجارهای لیبرالیسم و سکولاریسم تلاش کردیم دستاوردها و ایدههای جمهوری اسلامی ایران شامل تعلیم و تربیت الهی، خانواده محوری، تربیت رسانهای در ایام تعلیم و تربیت مجازی و کمک به پناهندگان افغان را نیز بیان کنیم.
وی درباره اینکه برخیها در فضای مجازی مطرح میکنند در دولت قبل اجازه داده نمیشد هیاتی از کشورمان در اجلاس یونسکو شرکت کند، اما در دولت فعلی در این اجلاس هیات ایرانی حضور یافته است گفت: رویکرد هیات مهم است؛ وقتی یک هیات اعزامی میآید که وارداتچی بشود و برگردد به ایران و فکر کند معجزهای را از یونسکو آورده است؛ این هیات نباید بیاید پاریس.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: کسانی که بجای اینکه اسناد آموزش و پرورش کشورمان را درون زا کنند از بیرون، از رقبای ما، از دشمنان و یا حتی آنهایی که میخواهند جهان را ببلعند این الگو را (که بعضی حرفهای خوب هم در آن هست، اما حرفهای جهت دار و مرموزانه آنهاست) میگیرند و به ایران میآورند و بعد کمیتهها و کارگروههای ملی در موردش درست میکنند؛ این افراد با این طرز فکر و این هیات نباید بیاید یونسکو.
فیاضی گفت:، اما اگر هیاتی بر عکس این طرف فکر به پاریس آمد که در مورد این (سند ۲۰۳۰) روشنگری کند؛ علیه موضوع یکپارچه سازی و جهانی سازی آموزشی به نفع گفتمان غرب که مورد اقبال بسیاری از کشورهای مستقل دنیا نیست؛ کشورهایی که نمیخواهند مذهب، هویت ملی، فرهنگ و خرده فرهنگ شان در ارزشهای غربی حل شود؛ از همین تریبون یونسکو علیه این موضوعات استفاده کند؛ این هیات خوب است که بیاید.
وی با بیان اینکه ظرف زمانی و امکانات اجلاس پاریس بسیار خوب بود افزود: طبیعتا برگزار کنندگان این اجلاس برنامه را مهندسی کرده و به هر کسی آزادی عمل نمیدهند که کار خود را انجام دهد، اما ما دریچههایی را ایجاد کردیم که بتوانیم صدایمان را به آنهایی که علاقه مندند این صدا را بشنوند برسانیم.
فیاضی افزود: نباید از یک اجلاس دو سه روزه انتظار معجزه داشت، اما قطعا یک علامت سئوال برای علاقهمندان ایجاد شده که چرا این دفعه حضور ایران بر عکس بود؛ چرا به جای تسلیم محض در برابر یونسکو انتقاداتش را مطرح کرد؛ چرا در جلسات دو جانبه مطالباتش را مطرح کرد؟ به عنوان مثال در جلسهای که با یونیسف داشتم در مورد صدای دانش آموزان بی تریبون یمنی، سوری و فلسطینی حرف زدم، فقط نیامدم در مورد پناهندگان افغان در ایران صحبت کنم؛ آنها مهم بودند، ولی اینها هم مهم اند.
وی گفت: گاهی این حس به آدم دست میدهد که هیاتهایی که از ایران به یونسکو و دیگر نهادهای آموزشی و فرهنگی بین المللی میآیند، خودسانسوری میکنند. ما نه؛ زبان رسای انقلابی خودمان را گفتیم و در جلسات دو جانبه روی آنها مانور دادیم.
رئیس هیات شرکت کننده در اجلاس پاریس ۲۰۲۲ افزود: این پیش اجلاس سند یکسان و واحدی را استخراج نمیکند بلکه همه صحبتها به عنوان دستاورد تجمیعی، خروجی اجلاس میشود و این به نفع ماست، چون وقتی یک سند بیرون میآید آنها حرف خود را به کرسی مینشانند، اما هم اکنون با جزئیات مطالب به صورت ۲۵۰ دفترچه به تک تک هیاتها داده میشود و این دستاورد تجمیعی به عنوان غنی سازی محتوای نشست اصلی که در اواخر شهریور یا اوایل مهر در نیویورک برگزار میشود مد نظر قرار میگیرد.
مهدی فیاضی گفت: به احتمال زیاد ما در اجلاس اصلی تحول آموزشی در نیویورک در سطح وزیر شرکت میکنیم، اما با این حال نزدیک زمان اجلاس وزارت خارجه و شورایعالی انقلاب فرهنگی تصمیم میگیرد سطح حضور ما چگونه باشد.
وی با بیان اینکه هیات ایرانی شرکت کننده در اجلاس آموزشی پاریس ۲۰۲۲ در یونسکو با هماهنگی شورایعالی انقلاب فرهنگی بود افزود: موضوعهای صحبتها و سخنرانیها و حتی جزئیات صحبت هایمان در چندین جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی و با خرد جمعی مشخص شده و ما به عنوان سخنگوی این جمع در اجلاس پاریس شرکت کرده ایم.
فیاضی گفت: مطالب بیان شده در پیش اجلاس تحول در نظام آموزشی یونسکو زائیده و فکر ما تنها نیست بلکه یک جمع نخبگان از بزرگان انقلابی، ولایی و آموزشی که یکی از پایگاه هایشان شواریعالی انقلاب فرهنگی است روی این مداخله داشتند.