مدیرکل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به بومی سازی سیستم روشنایی باند فرودگاه با تلاش متخصصان ایرانی گفت: در حال حاضر ۷۵ درصد از تجهیزات فرودگاهی تولید داخل کشور است.
مدیرکل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی رعایت تمام استانداردهای ملی و جهانی توسط تولیدکنندگان داخلی را مورد توجه قرار داد و گفت: جان مردم برای ما در اولویت است و در بحث استانداردها ذرهای کوتاه نمیآییم.
صفینیا با اشاره به تامین، نگهداری و راهبری عمده تجهیزات الکتریکال، مکانیکال و تجهیزات ترمینالی گفت: تجهیزات الکتریکال شامل موتور ژنراتورها، سیستم روشنایی باند، چراغهای RAND WAY، TAXI WAY، PAPI، تابلوهای فشار قوی و ضعیف و موارد دیگر و همچنین تجهیزات مکانیکال شامل تجهیزات سرمایشی و گرمایشی اماکن و ترمینالهای فرودگاهی کشور از جمله ساختمانهای ستادی شرکت فرودگاهها میشود.
وي گفت: نصب ۱۲ ایربریج یا پل هوایی در فرودگاههای مهرآباد، مشهد و بندرعباس با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان از اقدامات شاخصی بود که انجام شده و مسافر با استفاده از آن میتواند از ترمینال به صورت مستقیم وارد هواپیما شود.
صفی نیا از هوشمندسازی سیستم بار مسافر در فرودگاههای مهرآباد و شهید هاشمی نژاد مشهد در آینده خبرداد و گفت: برای این دو فرودگاه برنامه BHS خواهیم داشت که طی آن ساک مسافر بصورت هوشمند تفکیک، جداسازی و تحویل انبار بار هواپیما میشود.
وی با اشاره به انجام امور مارکینگ با بهره مندی از توانمندی داخلی گفت: از رنگ آمیزی تا خط کشی و لاستیک زدایی توسط نیروهای بومی انجام میشود و در بحث تست اصطکاک نیز در حالی که درگذشته شرکت سوئدی این کار را انجام میداد، اما اکنون نیروهای متخصص داخلی این اداره کل آن را عهده دار هستند.
مدیرکل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی در ادامه گفت: سیستم تلسکوپی اتصال به هواپیما در فرودگاههای مهرآباد، مشهد و بندرعباس، سیستم روشنایی فرودگاه سراوان، سیستم SFLS فرودگاههای مشهد، گلستان و بندرعباس و تبریز و سیستم روشنایی باند فرودگاههای خوی و پارس آباد مغان از دیگر پروژههای انجام شده و در دست اقدام است.
به گفته وی سیستم SFLS فرودگاههای کرمانشاه، تبریز و مشهد برای هفته دولت آماده بهره برداری خواهد شد.
صفی نیا همچنین از راه اندازی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی فرودگاههای مهرآباد، اصفهان، بندرعباس، خوزستان، آبادان و ایلام خبر داد.