داور جشنواره تئاتر بین المللی کودک و نوجوان گفت:این نخستین دورهای است که بخشهای زیادی مختص کودکان و نوجوانان نه تنها در جایگاه تماشاگر که روی صحنه دیده میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، الکا هدایت، عضو هیئت داوران بخش خردسال بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و
او ادامه داد: همیشه فکر میکردم حضور کودکان و نوجوانان به عنوان عوامل اجرایی کار، علی رغم نام جشنواره در آن کمرنگ است، اما این نخستین دورهای است که بخشهای زیادی مختص کودکان و نوجوانان نه تنها در جایگاه تماشاگر که روی صحنه دیده میشود.
عضو هیئت داوران بخش خردسال در بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، تصریح کرد: بخش نقالی، خیمه شببازی، تئاتر زیر 18 سال و تئاتر دانشآموزی سبب شده که کارهای زیادی از شهرهای مختلف و بخشهایی نظیر مؤسسات آموزشی، کانونها و ... که با بچهها تئاتر کار میکنند، در این جشنواره حضور پیدا کنند، که مرا به شدت خوشحال کرد و حتی میتوانم بگویم که برای دنبال کردن آن بسیار ذوق داشتم.
هدایت درباره افزوده شدن بخش فراگیر در این دوره از جشنواره، گفت: اضافه شدن بخش تئاتر فراگیر نیز از جمله بخشهای بسیار جذاب این دوره از جشنواره است، زیرا سبب شد که توانیابان هم، امکان تولید اثر را داشته باشند و شاهد کارهای خوبی باشیم، بنابراین امیدوارم که این مسیر در سالهای آتی نیز تداوم پیدا کند.
او گفت: تنوع آثار در این دوره بسیار چشمگیر بود و میتوان آن را از تأثیرات دبیر این دوره از جشنواره دانست زیرا آقای امیر مشهدی عباس، به صورت تجربی سالیان سال در کانون حضور داشتهاند و با گروههای تئاتر مختلفی در ارتباط بودهاند، بنابراین میتوان گفت که امسال در به روی انواع و اقسام فعالان حوزه تئاتر کودک و نوجوان باز بود. به لحاظ کیفی نیز نمایشهای جذابی تاکنون دیدهام که بسیار از آن لذت بردم.
عضو هیئت داوران بخش خردسال بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، درباره ملاکهای داوری گفت: در بخش خردسال، هدف اصلی این بود که نمایشها کم جمعیت باشد، به همین خاطر و ترجیحاً تعداد اجراگران بین دو و حداکثر سه نفر مد نظر قرار گرفت. نکته دیگر نداشتن کار دکور صحنهای برای کارها بود زیرا میخواستیم که آثار امکان اجرای سیار در نقاط مختلفی نظیر مهدکودکها، مدارس و ... را داشته باشد. یکی دیگر از ملاکهای مهم ما، این بود که آثار نگاه خلاقانه برای آموزش مختص مخاطب خردسال، داشته باشند.
هدایت، بر لزوم توجه به هنر بینارشتهای در جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان تأکید کرد و افزود: همیشه به عنوان کسی که بینارشتهای کار میکنم، این کمبود را احساس میکنم که ارتباط تئاتر با سایر هنرها کمرنگ است و عموم فعالان عرصه هنر کودک و نوجوان به صورت جزیرهای و جدا از یکدیگر کار میکنند. البته امسال به نظر میرسد که مرز بین تئاتر کودک و نوجوان و بخش عروسکی برداشته شده است، اما امیدوارم که این نوع اقدامات بیشتر برداشته شود و پای فعالان عرصه ادبیات کودک و نوجوان و مدرسین نیز به این حوزهها گشوده شود.
او ادامه داد: معتقدم که افزایش کارگاههای آموزشی در دل جشنواره میتواند بسیار به رشد هنر بینارشتهای کمک کند، زیرا عموم نقدهای که در حوزه تئاتر کودک مطرح میشود به متن، طراحی و خلاقیت مربوط است، بنابراین هر چه بتوانیم بیشتر بینارشتهای کار کنیم و مرز بین رشتهها برداشته شود بهتر است. در این راستا نیز جشنواره میتواند قدمهای مؤثری را بردارد تا تمام فعالان حوزه تئاتر کودک و نوجوان بتوانند تجربههای خود را به اشتراک بگذارند.
بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانههای خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار میشود.