سهم اراک از عوارض آلایندگی ۴۶ درصد است.
کریمی، در نشست هم اندیشی ظرفیتهای اجرای قانون هوای پاک در استان مرکزی، خاطرنشان کرد: در قانون هوای پاک حدود ۷ یا ۸ ماده و تبصره از جمله پسماند، فضای سبز، ایجاد کمربند سبز توسط وزارت کشور، خودروها، مربوط به شهرداری است.
او افزود: در این قانون شهرداریها موظفند حداقل ۱۵ مترمربع فضای سبز ایجاد کنند که در حال حاضر اراک ۱۵۰۰ هکتار پارک و فضای سبز دارد و سرانه اراک ۲۶ و هشت دهم است، به همین دلیل میزان فضای سبز اراک از حد مشخص شده نیز بیشتر است و البته توزیع متعادل مقداری زیر سؤال است، چرا که در منطقه یک شهرداری بالای ۴۰ مترمربع و در منطقه دو نیز زمینی برای ساخت پارک وجود ندارد، البته در صدد ایجاد پارکهای محلی هستیم.
شهردار اراک در خصوص عوارض آلایندگی اراک تصریح کرد: سال گذشته بودجه شهرداری اراک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود که در دی ماه این بودجه به هزار و ۸۵۰ میلیارد رسید و تا انتهای سال حدود ۳۸۸ میلیارد تومان آن عوارض آلایندگی بود که از این عوارض ۸۰ اتوبوس خریداری شده و اقدامات دیگری نیز در دستور کار قرار گرفت.
کریمی ادامه داد: خودروهای عمومی باید معاینه فنی داشته باشند و نظارت بر این مهم با نیروی انتظامی است، اما بعضا گفته میشود این مهم با شهرداری است در حالی که توقف این خودروها بر اساس ماده ۶ قانون هوای پاک بر عهده نیروی انتظامی گذاشته قرار دارد.
او اضافه کرد: اراک در مقطعی حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ اتوبوس داشته، اما از زمان حضور بنده این اتوبوسها به ۷۰ دستگاه رسید و مابقی در گورستانی جمع شده بودند.
شهردار اراک تأکید کرد: ۷۰ اتوبوس برای دوران پس از کرونا به معنی هیچ است به همین منظور ۸۰ اتوبوس خریداری شد که تاکنون ۳۰ اتوبوس تحویل گرفته شده و اعتبار ۵۰ اتوبوس نیز پرداخت شده است.
کریمی در انتها یادآور شد: بر اساس ماده ۲۷ قانون ارزش افزوده، عوارض آلایندگی به عنوان عوارض سبز دیده شده که ذینفع اصلی شهرداری هستند، اما شهرداری هیچ دخالتی در تشخیص آلایندگی و توزیع آن ندارد؛ شهرداری در یک چالهای مبهم قرار گرفته و نمیداند سهم آلاینده و نوع آلاینده کدام است.