رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان گفت: براساس نظرسنجی که دیروز انجام شد ۹۳ درصد زائران عملیات تمتع ۱۴۰۱ از خدمات ارائه شده در بخش حمل و نقل، تغذیه، پروازها و دارو ابراز رضایت کردند.
آقای سید صادق حسینی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اعزامی خبرگزاری و صدا و سیما به مدینه منوره در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کیفیت غذا در روزهای نخست آغاز عملیات حج ۱۴۰۱ مطلوب نبود افزود: در چهار روز نخست، مشکل غذا بسیار جدی بود و کیفیت آن مورد انتظار ما نبود، زیرا آشپزهای ما همزمان با زائران وارد شدند و وقتی هم که وارد عربستان شدند با آشپزخانههایی مواجه بودند که امکاناتش تخریب شده بود و بلافاصله با حضور کارشناسان ما، ترمیمهایی صورت گرفت و تا آمادگی کامل ایجاد شود در سه چهار روز اول غذاها آن طور که باید کیفیت نداشت.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: البته در نظرسنجی که دیروز انجام دادیم میزان رضایتمندی زائران در مجموع از خدمات حمل و نقل، تغذیه، دارو و پروازها در مجموع ۹۳ درصد بود که در روزهای قبل این میزان کمتر از این بود.
اقای حسینی گفت: کمترین رضایتمندی هم از پروازها بود که در این خصوص ۳۵ درصد ابراز رضایت نکرده بودند و علت این نارضایتی تاخیرهای زیاد و انجام پروازها در نیمه شب بود و مثلاً در برخی پروازها از جمله پرواز اصفهان با ۱۳ ساعت و در پرواز شیراز با شش ساعت تاخیر مواجه بودیم.
وی گفت: متوسط تأخیرها در روزهای نخست آغاز عملیات حج تمتع ۱۴۰۱ حدود ۷۰ دقیقه بود که اکنون ۸۰ دقیقه شده است و ما راضی نیستیم و این تاخیرها در مقایسه با حج سال ۹۸ افزایش داشته است.
رییس سازمان حج و زیارت افزود: علت اصلی این تاخیرها به سبب تحریم برخی شرکتهای هواپیمایی بوده است.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا میزان بازار گردی زائران ایرانی را هم در این روزها بررسی کرده اید؟ گفت: براساس بررسیهایی که در مدینه و مکه صورت گرفته میزان بازارگردی کاهش داشته است که البته این به این معنا نیست که تا انتهای سفر اینگونه باشد و شاید این نتیجه، تغییر کند.
وی گفت: در داخل کشور توصیههایی درخصوص لزوم احترام به زائران کشورمان شده بود که خوشبختانه در این خصوص شاهد برخورد بسیار خوب ماموران کشور میزبان با زایران بوده ایم.
اقای حسینی گفت: نکته دیگری که در داخل کشور قبل از آغاز عملیات، تاکید شده بود درباره اجتناب از بازارگردی و هدر دادن وقت بود که ما شاهدیم که زائران در مدینه و مکه بسیار خوب عمل کرده اتد.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: البته به لحاظ اقتصادی هم اگر زائران سوغاتیهای خود را در داخل کشور تهیه کنند مقرون به صرفهتر است چرا که قیمتها در عربستان حداقل دو برابر قیمتهای داخل کشورمان است.
وی درباره امکان برگزاری دعای کمیل در بین الحرمین مقابل قبرستان بقیع گفت: در ملاقات با وزیر حج عربستان از آنها درخواست کردیم که یا همه دعاهای کمیل و یا حداقل یک مورد را اجازه دهند در کنار قبرستان بقیع برگزار کنیم، اما آنها این اجازه را ندادند و گفتند که، چون کنار بقیع محل تردد زائران کشورهای مختلف است امکان برگزاری دعای کمیل در این منطقه نیست.
وی گفت: بر همین اساس دعای کمیل در هتلهای مکه و مدینه برگزار میشود.