معاون بهداشت در نامهای به معاونان بهداشت دانشکدهها و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور بر ضرورت نظارت بر اجرای قانون ترویج تغذیه با شیر مادر تاکید کرد.
در این نامه تاکید شده است: یکی از اقدامات طراحی شده، اجرای «کد بین المللی بازاریابی جانشین شوندهها شیر مادر» است که از مفاد آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- منع تبلیغات شیر مصنوعی و سایر محصولات (مانند بطری، سر پستانک و...) به طور مستقیم یا غیر مستقیم توسط شرکتها در کنگره، سمینار و ...
- ممنوعیت ورود کارکنان شرکتهای تولید و توزیع کننده محصولات (شیر مصنوعی، بطری، سر پستانک و...) به مراکز ارائه خدمات مادر و شیرخوار (بیمارستان ها، مراکز جامع خدمات سلامت و ...)
- ممنوعیت دریافت رایگان یا ارزانتر جانشین شوندههای شیر مادر و محصولات دیگر.
منع ﺗﻮﺯﯾﻊ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﻫﺪﯾﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺤﺼﻮﻝ، ﭘﻮﺳﺘﺮ، ﭘﻤﻔﻠﺖ، ﻣﻨﺤﻨﯽ ﺭﺷﺪ، ﺗﻘﻮﯾﻢ، ﺧﻮﺩﮐﺎﺭ، ﺍﺳﺘﺎﻣﭗ، ﮐﯿﻒ، ﺩﻓﺘﺮﭼﻪ ﻭ. ﮐﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﻫﺎ، ﻣﻄبﻫﺎ، ﻣﺮﺍﮐﺰ ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﯽ، ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ، ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ، ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥﻫﺎ، ﺩﺍﺭﻭﺧﺎﻧﻪﻫﺎ، ﺁﺯﻣﺎیشگاهها.
«کمال حیدری» در این نامه تاکید کرد: گزارشهای اخیر نشان دهنده فعالیت غیر قانونی نمایندگان شرکتها در بیمارستان و سایر مراکز ارائه خدمات به صورت توزیع رایگان شیر مصنوعی و سایر فراوردههاست که با قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و مصوبات کمیته کشوری ترویج تغذیه با شیر مادر مغایرت دارد. از این رو خواهشمند است دستور فرمایید معاونتهای بهداشت، درمان و غذا و دارو در نظارتهای مستمر این موضوع را بررسی و پیگیری کنید، با هرگونه تخلف در این زمینه طبق دستورالعمل برخورد شود و نتیجه اقدامات به این معاونت ارسال شود.