یکی از مسیرهای در نظر گرفته شده برای توسعه سبد محصولات مصرفی نانو، استفاده از ظرفیت ایدهپردازی افراد یا گروه های علاقهمند به ایدهپردازی در حوزه فناوری نانوست.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خلاقیت و نوآوری
در واقع نوآوری در صنایع و کسب و کارها، سه کارکرد «ایجاد تنوع محصول برای افزایش رقابت پذیری»، «افزایش توان جذب بازار مشتریان» و «توسعه بازار مبتنی بر محصولات مرتبط» دارد که میتواند با هزینه پایین، به رونق و شکوفایی اقتصادی کمک کند.
یکی از صنایعی که با استفاده از خلاقیت و نوآوری در مسیر توسعه یافتگی قرار گرفته است؛ نانوفناوری است که محصولات تولیدی با استفاده از نوآوریها توانسته است بازار خوبی در جهان برای خود دست و پا کند. در ایران هم ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با کمک افراد یا گروه های نوآور، اقدام به ارتقای کیفیت و تنوع محصولات کرده است.
این کار را هم با استفاده از خلاقیتهای گروهی در سه حوزه تحقیق و توســعه، تحقیقات بازار و بازاریابی و فروش انجام میدهد و پس از دریافت و بررسی طرحهای ارسالی نوآورانه افراد یا گروه ها؛ از خلاقیتهای برتر و منتخب حمایت میکند.
این کار به افزایش توان پاسخگویی و انعطاف پذیری در مقابل تغییرات اجتماعی، جمعیت و بازار، افزایش کیفیت یا ایمنی محصولات و خدمات، پاسخگویی به انتظارات و نیازهای روز جامعه، کاهش فشارهای مالی با نوآوری در کاهش هزینه، افزایش کارایی و انجام کار یا مصرف منابع و انرژی کمتر و ... منجر خواهد شد.