آلفابت (شرکت مادر گوگل) برای اجتناب از جریمه توسط کمیسیون اتحادیه اروپا تصمیم دارد به رقبای واسطه گری تبلیغات آنلاین اجاره دهد تا آگهیهایی در یوتیوب منتشر کنند.
کمیسیون اتحادیه اروپا سال گذشته تحقیقی را آغاز کرد تا مشخص شود آیا بزرگترین تهیه کنندگان سرویسهای جستجو و ویدئو با محدود کردن رقبا و دسترسی آگهی دهندگان به دادههای کاربران، مزیت رقابتی ناعادلانه برای خود فراهم میکنند یا خیر.
ناظر رقابت اتحادیه اروپا درهمین راستا به طور خاص اشاره کرده بود گوگل آگهی دهندگان را ملزم میکند از سرویس «مدیریت آگهی» (Ad Manager) برای نمایش تبلیغات در یوتیوب استفاده کنند و محدودیتهایی در خصوص آنکه کدام رقبا در یوتیوب تبلیغ منتشر کنند، وضع میکند.
اتحادیه اروپا همچنین عملکرد گوگل در اجبار آگهی دهندگان به استفاده از سرویسهای Display & Video 360 و Google Ads برای خرید تبلیغات یوتیوب را بررسی میکند. این درحالی است که آمار فروش یوتیوب در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۶.۹ میلیارد دلار بوده است.
کمیسیون اتحادیه اروپا و گوگل هنوز در این باره اظهار نظری نکرده اند. این شرکت آمریکایی از سال گذشته مشغول مذاکره با کمیسیون اتحادیه اروپا بود تا از جریمهای که ممکن است به ۱۰ درصد درآمد جهانی آن برسد، جلوگیری کند.
البته آلفابت باید اقدامات بیشتری برای برطرف کردن نگرانیهای کمیسیون اتحادیه اروپا انجام دهد تا بتواند از جریمه رها شود.