مدیرکل بندرامیرآباد در دیدار دبیرکل تراسیکا:بندرامیرآباد برای ارائه خدمات ویژه به متقاضیان ترانزیت مستمر کالاها آمادگی دارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مازندران،مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد در دیدار با اسف اسوبایف دبیرکل تراسیکا گفت: قرارگیری بندرامیرآباد در کریدور ترانزیتی شمال - جنوب موقعیت ویژهای را برای همسایگان حوزه دریای خزر و کشورهای عضو سایر سازمانهای اقتصادی فراهم کرده است.
محمد علی اصل سعیدی پور ادامه داد: استفاده از مسیرهای ترانزیتی بندرامیرآباد و حمل ریلی کالا به جنوب، سبب صرفه جویی در هزینه و زمان ترانزیت کالا با بالاترین امنیت در منطقه میشود.
او گفت: در این راستا آمادگی ارائه خدمات ویژه به متقاضیان ترانزیت کالا از بندرامیرآباد و ارائه تخفیفهای مناسب در تعرفهها از مزایای مهم انتخاب این مسیر است.
سعیدی پور با اشاره به اینکه بیشترین مراودات کالایی بندر امیرآباد در حوزه CIS با کشورهای روسیه و قزاقستان است، افزود: تخفیف ۵۰ درصدی تعرفهها، اولویت در تخلیه و بارگیری کالا و اتصال ریلی با بنادر بزرگ شهید رجایی و امام خمینی (ره) بخشی از مزایای مهم و مهیا برای کشورهای خواهان ترانزیت از مسیر ایران است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان اینکه کشورهای همسایه برای استفاده از بنادر ایران جهت ترانزیت کالا تحت تأثیر تحریمهای خصمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران هستند از آمادگی کامل بندر امیرآباد برای اولویت بخشی به کالاهای ترانزیتی و ارائه تخفیف به ترانزیت کالا از این بندر خبر داد.
کشورهای عضو تراسیکا به دنبال مسیری جایگزین برای ترانزیت کالا
دبیر کل تراسیکا ضمن مثبت ارزیابی کردن سفر خود از بنادر ایران به ویژه بندرامیرآباد گفت : کشورهای عضو تراسیکا با توجه به مشکلات موجود در برخی مسیرها به دنبال مسیری قابل اطمینان هستند که بنادر ایران بخصوص بندرامیرآباد در شمال کشور با بهره مندی از اسکله رو – رو و اتصال به شبکه ریل سراسری میتواند بهترین گزینه باشد.
اسوبایف با اشاره به اینکه راه اندازی سرویس رو-رو در دریای خزر بسیار مورد توجه تراسیکا است افزود: با توجه به ترافیک بالای کشتیهای متردد بین بندر آکتائو در قزاقستان و بنادر آذربایجان، کشتیهای این خطوط با تمام ظرفیت مشغول به کار هستند، ولی با توجه به تاخیر و صف طولانی در بنادر هدف، استفاده از ظرفیت ناوگان و بنادر ایران بسیار حائز اهمیت است.
تراسیکا یک کریدور حمل و نقل بین المللی است که اتحادیه اروپا و ۱۲ کشور عضو اروپای شرقی، قفقاز و منطقه آسیای مرکزی را شامل میشود؛ هدف این کریدور تقویت روابط اقتصادی، تجارت و حمل و نقل در مناطق حوزه دریای سیاه، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی است.