معاون توسعه و فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: مفهوم بین المللی شدن برای شرکتهای دانش بنیان یک امکان نیست، بلکه یک ضرورت است.
وی ادامه داد: برخی از شرکتها نیز اعتماد به نفس صادراتی ندارند، احساس میکنند صادرات خیلی از آنها دور است یا به عنوان مثال، تصور میکنند که حتما باید به شرکتهای چند ده میلیاردی و چند صد میلیارد تومانی تبدیل شوند و سهم قابل توجهی از بازار داخل را اول به خودشان اختصاص دهند و بعد برای صادرات آماده شوند. در صورتی که شاهد این هستیم که خیلی از شرکتها با فروشهای خیلی کمتر در داخل کشور، صادرات بیشتری دارند.
ملکی فر در ادامه از تحریمها به عنوان یکی از مشکلات بر سر راه صادرات یاد کرد و افزود: اگرچه تحریمها ممکن است مانع ایجاد کنند، اما راه صادرات را نمیبندند. گواه این مطلب، آمار عملکرد شرکتهای دانش بنیان ما در حوزه صادرات است که ۸۰۰ میلیون دلار عنوان شد که البته با احتساب صادرات غیررسمی قطعا شرکتهای ما بیش از یک میلیارد دلار صادرات دارند.
وی گفت: مفهوم بین المللی اش شدن برای شرکتهای دانش بنیان یک امکان نیست، بلکه یک ضرورت است. شرکتها با بین المللی شدن میتوانند صادرات داشته باشند، اعطای نمایندگی کنند، دست به سرمایه گذاری مشترک بزنند، خط مونتاژ احداث کنند و در سایر کشورها و از پلتفرمهای فروش در سایر کشورها استفاده کنند.
ملکی فر درباره اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی در حل مساله بروکراسی اداری برای شرکتهای دانش بنیان گفت: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات زیادی چه برای بحث آگاهی صادرات و توانمندسازی صادراتی و چه برای شبکه سازی قرار دادیم، تمام این خدمات را در یک سامانه الکترونیکی و در یک اتوماسیونی به نام «غزال» ارائه کردیم و شرکتها بدون مراجعه حضوری به صندوق میتوانند این خدمات را در سراسر کشور در همه حوزههای صنعت و فناوری دریافت کنند.
وی افزود: امسال هر شرکت دانش بنیان میتواند چیزی در حدود یک میلیارد تومان کمک بلاعوض از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کند، در ازای دریافت سرویس برای خدمات آموزش صادراتی، دریافت استانداردها و تاییدیههای صادراتی، حفاظت از مالکیت فکری، ثبت اختراع و نشان تجاری و طرح صنعتی در خارج از کشور، حضور در نمایشگاههای خارجی، حضور در هیاتهای تجاری که به خارج از کشور میفرستیم و استفاده از هیاتهای تجاری که به داخل کشور و...
دکتر ملکی فر درباره حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکتهای دانش بنیان در قالب طرح یکشنبههای صادراتی گفت: ما از سال ۱۳۹۷ بحث اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری را در صندوق نوآوری و شکوفایی داشتیم که تاکنون ۵۶ برنامه از این جنس داشتیم. هم شرکتها را اعزام میکردیم به خارج کشور و هم تجار را به داخل کشور میآوردیم.
وی افزود: این برنامهها مورد استقبال شرکتهای دانش بنیان قرار گرفت و ما برنامهای را با عنوان یکشنبههای صادراتی طراحی کردیمو از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا الان بیش از ۳۰ برنامه را برگزار کردیم که در هر کدام از این برنامهها مشتریانی از خارج کشور میآیند و با ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان آشنا میشوند، از خطوط تولید آنها در شهرکهای صنعتی و پارکهای فناوری بازدید میکنند و این فرآیند، به فروش و صادرات محصولات دانش بنیان منجر میشود.
وی گفت: در یکشنبههای صادراتی معمولا سفرای هر دو کشور، اتاق مشترک، اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی دو کشور حضور دارند و شرکتهای دانش بنیان را آموزش میدهند و با ملاحضات ورود به بازارهای آن کشور آشنا میکنند و برای بین المللی شدن به آنها کمک میکنند.