رئیس دانشگاه امام حسین (ع) گفت: داشتن سرمایه انسانی تراز انقلاب اسلامی، مستلزم نگاه راهبردی و اعطای ماموریت ویژه، به دانشگاههای نیروهای مسلح، به جای دیدگاه صرفا پشتیبانی از ردههای عملیاتی است.
به اعتراف صاحب نظران و دانشمندان اندیشکدهها و پژوهشکده ها، مراکز تحقیقاتی و دانشگاههای جهان، امام راحل با انقلاب اسلامی، نظریههای انقلابهای دنیا و نظام جهانی خود ساختهی استکبار جهانی را بر هم زد و با شکل گیری هندسه نوین قدرت، مبتنی بر دین مبین اسلام در جهان، جبههی حق را در مقابل جبههی باطل سامان داد.
وی ادامه داد: در طول ۴۳ سال گذشته، انقلاب اسلامی با هدایت امامین انقلاب اسلامی، و بهره گیری از سرمایهی انسانی متعهد و متخصص نیروهای مسلح و بسیج عظیم مردمی، توانسته است از انواع تهدیدات پیچیده، متراکم، پرحجم و توطئهها و بحرانهای امنیتی و دفاعی، به فضل الهی عبور کند و با تشکیل جبههی مقاومت، هیمنهی پوشالی استکبار جهانی را شکسته وضریب تاثیر آنها را در همهی مؤلفههای قدرت، کاهش داده و شعاع اثر خود را در منطقه و جهان گسترش دهد. استمرار این حرکت متعالی، با هدایت مقام معظم رهبری، مدّظله العالی، با طراحی و تدوین و صدور بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان نسخهی جهانی شدن انقلاب اسلامی، به سوی ایجاد تمدن نوین اسلامی، و پایه گذاری حاکمیت اسلام بر جهان با امامت حضرت، ولی عصر ارواحنا فدا، با توکل الهی و حرکت عمومی مستضعفان و آزادیخواهان جهان، پرشتاب ادامه خواهد داشت.
سردار حسنی آهنگر با طرح سوالاتی در خصوص انقلاب اسلامی، افزود: راز پیروزی، ماندگاری و پیشرفت پرشتاب انقلاب اسلامی در مقابل دشمنان، بر چه مبنایی استوار است؟
فرمول غلبهی فئهی قلیل بر قوای کثیر دشمنان متکسّر انقلاب، چه بوده است؟
این پرسش کوتاه نیازمند پاسخهای مستند و دقیقی است که توسط فرهیختگان دانشگاه و حوزه با پژوهشهای گسترده و مفصل انجام شده است و به اختصار میتوان گفت: راز این پیروزی و پیشرفت، حکم روایی ولایی، با الگوی امام امت، یعنی رهبری، ولی فقیه به عنوان نائب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و پشتوانه عظیم حضور مردم، حول محور ولایت، مبتنی بر دین اسلام، مکتب علوی-عاشورایی، برآمده از فطرت پاک و سرشت نیکوی انسان هاست.
پذیرش این الگو توسط سرمایه نیروی انسانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و زمینه سازی حضور پرشور و متعهدانهی مردم برای ایفای نقش در دفاع مقدس، حفظ امنیت و مقابله با کودتاها و ترورها، فتنههای پیچیده سالهای ۷۸، ۸۸ و ۹۸، کمک در بحرانهای طبیعی مثل زلزله، سیل و بیماری کرونا، فراهم ساخته و فتح خرمشهرها را در پیش داشته است.
فرمانده دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، سه عامل مهم فاصله، بین بایدها و واقعیتها را بر شمرد و خاطر نشان کرد: بی شک فاصلهی میان بایدها و برخی از واقعیت ها، همواره وجدانهای انقلابی را عذاب داده و پرواضح است، نداشتن نقشهی جامع و برنامهی عملیاتی تهاجم ترکیبی کشور، مبتنی بر اندیشهی امامین انقلاب اسلامی، به عنوان عامل اول و عامل دوم، عوامل بیرونی و غفلت از نفوذ فردی و جریانی و عامل سوم، ضعف در شناخت ابعاد جنگ نرم و نیمه سخت، اعتقادی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علم و فناوری و شناختی و نقش این جنگ، در جنگ ترکیبی پیچیدهی هوشمند، منشأ واقعیتهای بعضا تلخ امروز کشور است.
با ناگفته پیداست که بیان دردها و شمردن آنها خوب است، ولی مهمتر از آن، توجه به علل دردها و ارائهی نسخهی درمان آنهاست. انقلاب اسلامی در طول این سالهای پر فراز و نشیب، با الگوی بومی، تجربهی پیمودن مسیر بین بایدها و واقعیتهای انقلاب را در ابعاد مختلف، بارها داشته است. اینک فتح خرمشهرهای بعدی در پیش است. نه در جنگ نظامی، بلکه در میدانی که از جنگ نظامی سخت تر، پیچیدهتر و هوشمندتر است و باید این خرمشهرها را فتح کرد.
نیروهای مسلح باید با شناسایی و جمع آوری دقیق اطلاعات و داده کاوی از دادههای حجیم، مبتنی بر هوش مصنوعی و علوم شناختی و طرح ریزیهای عملیاتی، زمینهی نقش آفرینی ظرفیت بسیج عظیم مردمی را برای مقابله با جنگ ترکیبی هوشمند، فراهم نماید.
رئیس دانشگاه امام حسین (ع) جامع یکی دیگر از ضرورتهای نیروهای مسلح، در حوزهی سرمایه انسانی را ایفای نقش در تحقق بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی و برتری در جنگ ترکیبی هوشمند دشمن با داشتن سرمایه انسانی تراز انقلاب اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: داشتن سرمایه انسانی تراز انقلاب اسلامی، مستلزم نگاه راهبردی و اعطای ماموریت ویژه، به دانشگاههای نیروهای مسلح، به جای دیدگاه صرفا پشتیبانی از ردههای عملیاتی است. رکن اصلی ساخت سرمایه انسانی تراز انقلاب اسلامی، نظام تعلیم و تربیت و نهاد علم است که متاسفانه این نظام و نهاد در کشور ما، وارداتی و مونتاژی با دو مشخصهی زیر است که عبارت است از:
۱- انفعال در نظام تعلیم و تربیت
۲- وجود نهاد علم با خروجی انسانهای مصرف گرا و استفاده از دانش تقلیدی است.
وی یکی از مهمترین اولویتهای انقلاب اسلامی را تحول علمی و تعالی معنوی در نهاد علم دانست و افزود: از ابتدای انقلاب، امام راحل ره بر این تحول و تعالی، اصرار داشته و مطالبهی چندین سالهی رهبری حکیم و فرزانهی انقلاب اسلامی نیز از مسئولان، به عنوان مهمترین مسئلهی رو میز نظام بوده است. اگر بخواهیم به جامعهی آرمانی، انقلابی، توحید محور و واجد علم، ثروت، عزت، عدالت، اقتدار و سلطه ستیزی به عنوان مقدمهی تحقق تمدن نوین اسلامی برسیم و نقش خود را به عنوان هستههای اصلی، مهم و اساسی، ایفا نماییم، دو اقدام کلیدی مورد نیاز است. ۱-تربیت و پرورش سرمایهی انسانی تراز تمدنی ۲- تولید فکر و دانش تمدنی.
این اقدامات بنیادین خروجی دانشگاه تراز اسلامی است که در فضا و شرایط امروز رسیدن به این دانشگاه، نیازمند جهاد علمی همه جانبه برای بزرگترین فتح خرمشهر پیش روست تا این مولود انقلاب اسلامی بتواند برای رفع نیازهای مردم، جامعه و استقلال کشور، به عنوان پیشران حرکت عمومی جامعه در ایجاد تمدن نوین اسلامی، نقش آفرینی نماید.
سردار حسنی آهنگر، بررسی و تحلیل مسئلهی مذکور، برای ارائهی نسخه درمان را، نیازمند تشکیل هیئتهای اندیشه ورز، برگزاری نشستها و جشنوارههای علمی- تخصصی و سایر فعالیتهای علمی- پژوهشی دانست و تاکید کرد: دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مجتمع و مراکز علمی سازمانهای نیروهای مسلح، با هدایت معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح و محوریت دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، با شعار تزکیه، جهاد علمی و دانشگاه تمدن ساز، نخستین جشنوارهی تحول و تعالی سرمایهی انسانی نیروهای مسلح، جایزه سپهبد شهید، حاج قاسم سلیمانی را در راستای گفتمان سازی، ترویج فرهنگ خودارزیابی، تبادل و اشاعهی تجارب موفق، توسعهی فرهنگ شایستگی و تقدیر از برگزیدگان حوزهی سرمایهی انسانی نیروهای مسلح را طراحی کردند. در همین راستا، دبیرخانهی دائمی جشنواره در دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، با حکم معاون محترم نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، تشکیل شد و مقرر گردید که این جشنواره هر ساله با محوریت دبیرخانه دائمی در سازمانهای تابعهی نیروهای مسلح اجرا گردد. در طی یک سال و نیم گذشته با همّت و همکاری همه جانبهی کلیهی سازمانهای نیروهای مسلح، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، افتخار برگزاری نخستین جشنواره تحوّل و تعالی سرمایه انسانی نیروهای مسلح را دارد.
وی در پایان صحبتهای خود، مهمترین اقدامات انجام شده توسط دبیرخانهی دائمی این جشنواره را در ۵ بند عنوان کرد که عبارتند از:
۱-تشکیل کمیتههای جشنواره با حضور خبرگان و نخبگان کلیهی سازمانهای نیروهای مسلح و نهایی سازی حوزههای تخصصی جشنواره در شورای سیاست گذاری شامل، پروژههای پژوهشی برتر، رسالهها و پایان نامههای برتر، ایدهها و نظریهها و تجربههای موفق و برتر، کتابها و نشریه های برتر، ایثارگران و پیشکسوتان برتر، مدیران و کارشناسان برتر، پژوهشگران، اساتید، مربیان و دانشجویان برتر
۲- نهایی سازی شاخصههای ارزیابی حوزه تخصصی سرمایه انسانی نیروهای مسلح در گارگروههای ارزیابی و کمیته علمی جشنواره
۳- نهایی سازی و ابلاغ شیوه نامههای اجرایی توسط معاون محترم منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح و فراخوان جشنواره در سازمانها
۴- تشکیل کمیتههای ارزیابی انتخاب برترینها و برگزاری جشنواره در سطح سازمانها
۵- ارزیابی بالغ بر ۴۴۰ پروندهی برترینهای سازمانها در کارگروه ارزیابی دبیرخانهی دائمی جشنواره و انتخاب پنجاه و چهار موضوع و فرد برتر در سطح کل سرمایه انسانی نیروهای مسلح.