دبیر قرارگاه بازارپردازی شورای فرهنگ عمومی از برقراری موافقتنامه با بیش از 20 نهاد فرهنگی برای ایجاد زیست بوم توسعه زنجیره محصولات فرهنگی کودک و نوجوان با هدف همگرایی ظرفیت های مختلف نهادهای فرهنگی در حوزه تولید و ترویج و توزیع محصولات فرهنگی خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سید امیر آقایی با اعلام این اینکه فروشگاههای بزرگ زنجیرهای یکی از بسترهای مهم برای تولید، ترویج و توزیع محصولات فرهنگی است افزود: با برقراری فضای گفتگوی مستقیم بین زنجیرههای فروشگاهی میتوانیم طرحهای کسب و کار فضای فرهنگی را به صورت مداوم به مخاطبان عرضه کنیم.
چالش موجود در عرضه محصولات فرهنگی فروشگاههای زنجیرهای، قرارگیری کالاهای ناشناخته در قفسه هاست، زیرا به عنوان مثال در قفسههای بازی این فروشگاهها فرد یا افرادی وجود ندارند که کالاها را به صورت تخصصی برای مخاطبان توضیح دهند. چالش دیگر، اقبال عمومی است که بر این اساس، تولیدکنندگان و فروشگاهها عمدتاً به دنبال کالایی میروند که از نظر شناخته شده بودن و محبوبیت از نظر کودکان و نوجوانان در جایگاه مطلوبی قرار داشته باشد.
هر کالایی که نمادی را یادآوری کند و یا شخصیت پویانمایی ای و یا کارتونی و حماسی را به ذهن مخاطب متبادر کند به عنوان محصول فرهنگی شناخته میشود. این محصولات از وسائل تزیینی تا خوراکیها و لوازم بهداشتی را شامل میشوند.
نکته مهم اینجاست که گردش مالی مصرف صنایع خلاق و فرهنگی، سال گذشته در کشور حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. مسئولان فرهنگی کشور اکنون به این فکر افتاده اند تا سهم تولیدات داخل و کالاهایی با نمادها و شخصیتهای داخلی را در این چرخه تعیین کنند.