نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تولید داخلی خودرو از نظر کمی، کیفی و قیمتی، رضایت کارشناسان و مصرف کنندگان را برآورده نکرده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در برنامه رویداد رادیو گفتگو درباره چالشهای ادامه دار صنعت خودرو، نقدها به مصوبه لغو عرضه خودرو در بورس کالا و چرایی سامان نیافتن بازار خودرو، اظهار داشت: تا زمانی که مشکل خودرو ریشهای حل نشود تصمیمات مقطعی و آنی همیشه تکرار خواهد شد و گرهای از مشکل بازار خودرو را حل نخواهد کرد.
وی افزود: در کشور عرضه خودرو به میزان نیاز نیست و برای اینکه این اتفاق بیفتد باید میزان مورد نیاز سالانه کشور که یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است از محل تولید داخلی یا از طریق واردات تامین شود.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه گفت: پیش بینی سالانه تولید داخلی تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو بود که این اتفاق نیفتاد یعنی تولید سال گذشته یک میلیون دستگاه خودرو بود و امسال هم شاید به یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه برسد.
وی اضافه کرد: خودروهایی که در پارکینگها بودند، تکمیل و عرضه افزایش پیدا کرد، اما در تولید تفاوتی ایجاد نشد از این رو برای اینکه تنشها در حاشیه بازار کمتر شود دو سال در کمیسیون به دنبال واردات خودرو بودیم یعنی بحث طرح ساماندهی خودرو که ماده ۴ آن بحث واردات از محل صادرات قطعات خودرو یا صنایع نیرو محرکه بود که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تائید شد.
آقای جدی با بیان اینکه واردات خودرو مزیتهای چندگانه دارد ادامه داد: یکی از مزیتها این است که تولید در داخل به نوعی شکل رقابتی گرفته و از انحصار خودروسازان خارج میشود و خودروساز داخلی الزاماً باید از نظر کیفیت، قیمت و موارد دیگر خود را با خودروهایی که در سطح جهان تولید میشود منطبق کند؛ دوم اینکه به نوعی عرضه افزایش پیدا میکند و با افزایش عرضه، تنش در بازار کاهش مییابد و تقاضای کاذب حذف میشود و بحث سوم از نظر قیمتی خودروساز مجبور است خود را با خودروهایی که از بیرون وارد میشود، وفق دهد.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در دنیا رقابت بر سر فروش است نه رقابت در خرید، اما در ایران، رقابت در خرید شکل گرفته است و در عمل حاشیه بازار سنگینی را ایجاد کرده به طوری که واسطههای زیادی در این زمینه فعالیت میکنند و صرفا عرضه در بورس و سامانه یکپارچه ممکن است مشکلاتی را به صورت مقطعی کم کند، اما ریشهای حل نخواهد کرد.
آقای جدی افزود: بعضیها میگویند اگر خودروسازی را کنار بگذاریم و با همین هزینههای سوخت و موارد دیگر میتوانیم هزینه نیروهای انسانی را تامین کنیم این نگاه، سطحی است در خودروسازی ما اگر رقابت به معنای واقعی شکل بگیرد و دولت هم کمک کند در بازار به معنای واقعی رقابت شکل گیرد آن وقت صنعت خودروسازی میتواند بسیاری از صنایع دیگر را حرکت دهد یعنی باعث حرکت صنعت قطعهسازی و آلیاژی ما شود مشروط بر اینکه رقابت خوبی در این صنعت شکل گیرد.