وزیر علوم : در دورههای پسادکترا میتوانیم با پذیرش بیشتر در رشتههای علوم پایه، از انجام تحقیقات در این حوزه بیشتر حمایت کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی زلفیگل در جلسه ۲۰۱ کمیسیون دائمی شورای عالی عتف گفت: با توجه به اهمیت رشتههای علوم پایه، در بسیاری از کشورها تا یک چهارم بودجه پژوهشی صرف این رشتهها میشود که ما هم باید برای ارتقای رتبه خود، سرمایه گذاری در آن را مورد توجه قرار دهیم .
وی در ارتباط با دستور دوم جلسه امروز کمیسیون دائمی عتف درباره ایجاد شبکه ملی آزمایشگاههای علمی با اشاره به نقش ایجاد این شبکه در دسترسی محققان به تجهیزات آزمایشگاهی گفت: یکی از فواید این کار درآمدزایی است و اگر از تجهیزات و امکانات به موقع استفاده نشود، با پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات قدیمیتر کارکرد خود را از دست میدهند و سرمایه ملی هدر میرود.
وزیر علوم تأکید کرد: باید برای آزمایشگاههایی که وارد این شبکه ملی شوند امتیازاتی هم در نظر گرفت و تلاش می کنیم اعتباراتی به همین منظور اختصاص دهیم.
دبیرکل شورای عالی عتف خبر داد: حمایت مالی از تشکیل شبکه ملی آزمایشگاهها
دبیرکل شورای عالی عتف نیز در این نشست گفت: برای آغاز کار، وزارت علوم ۲۰۰ میلیارد ریال و معاونت علمی و فناوری ۵۰۰ میلیارد ریال از شبکه ملی آزمایشگاههای علمی حمایت مالی میکنند.
پیمان صالحی هدف از ایجاد شبکه ملی آزمایشگاههای علمی را شناسایی تجهیزات آزمایشگاهی در سراسر کشور و ایجاد عدالت در دسترسی همه محققان به این تجهیزات اعلام کرد و گفت: در این طرح برای استفاده از تجهیزات علمی هزینه دریافت میشود و مالکیت تجهیزات هم محفوظ است.
دبیرکل شورای عالی عتف در خصوص ایجاد دورههای پسادکتری هم گفت: هدف از ایجاد این دوره استفاده از ظرفیت دانش آموختگان دانشگاهها برای انجام فعالیتهای پژوهشی است و برگزاری این دورهها در دنیا مرسوم و رایج است.
وی افزود: در دوره پسا دکتری به فرد مشمول این دوره، ماهانه حدود ۱۰۰ میلیون ریال حقوق داده میشود و برای فرد سابقه بیمه تامین اجتماعی هم لحاظ میشود.
دکتر صالحی، امکان طی خدمت سربازی به شکل امریه و کسب تجربه و تقویت رزومه علمی و پژوهشی را از دیگر مزایای دوره پسا دکتری دانست و گفت: در جذب اعضای هیئت علمی کسانی که دوره پسا دکتری را کسب کرده اند در اولویت خواهند بود.
معاون پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: دوره پسادکتری یک دوره آموزشی رسمی نیست و مدرک تحصیلی محسوب نمیشود بلکه هدف این دوره انجام پروژههای پژوهشی و فناوری کاربردی است.
گزارش معاون فناوری از سامانه نان
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این نشست با اشاره به رونمایی از سامانه نان در اردیبهشت گذشته گفت: ایجاد یکپارچگی بین سامانههای مختلف پژوهشی در کشور و تهیه نقشه نیازها و تواناییهای علمی کشور با استفاده از هوش مصنوعی از اهداف این سامانه است.
دکتر علی خیرالدین با اشاره به اینکه سامانه نان میان دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری پیوند همکاری ایجاد میکند گفت: تاکنون ۴۸۰۰ نیاز فناورانه و پژوهشی در این سامانه ثبت شده است.
وی راهاندازی سامانه نان را در راستای انجام وظیفه قانونی وزارت علوم دانست و گفت: برای پیوستن دستگاهای اجرایی به سامانه نان، مکاتبات لازم صورت گرفته است.
گفتنی است؛ در این نشست، ایجاد دورههای پسا دکتری و شبکه ملی آزمایشگاههای علمی به تصویب کمیسیون دائمی شورای عتف رسید و برای تایید نهایی به شورای عالی عتف ارائه میشود.