با استفاده از فناوریهای دیجیتال، سرمایههای فرهنگی بهصورت هوشمند، ثبت و برای این سرمایهها تولید محتوا صورت میگیرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری میراثفرهنگی جزو با ارزشمندترین داراییهای یک کشور محسوب میشوند و از اصلیترین جاذبههای گردشگری هستند. به کمک پیشرفت فناوری، بسیاری از کشورها میراثفرهنگی خود را به شکل دیجیتال ثبت میکنند تا موردتوجه افراد در سرتاسر دنیا قرار بگیرد.
محمد یاری مدیرعامل شرکت پایدار میراث آرکا با اشاره به استفاده از فناوریهای دیجیتال و رویکردهای نوآورانه در تولید محتوا، به حفظ آثار باستانی و میراثفرهنگی کمک میکند ادامه داد: رویکرد اصلی این شرکت خلاق دیجیتالسازی میراثفرهنگی و گردشگری با استفاده از فناوریهای مختلف است و همچنین در این حوزه تولید محتوا انجام میدهد.
این امر باعث میشود تا آثار تاریخی و موزهها در دسترس عموم قرار بگیرند و همچنین حفاظت و تولید محتوا برای معرفی بیشتر انجام شود.
فرایند دیجیتالسازی با استفاده از ابزارها و فناوریهای جدید فقط معطوف به مستند کردن میراثفرهنگی و گرفتن فیلم نمیشود و با استفاده از اسکن لیزر، پهپاد و فتوگرامتری یا تصویرسنجی تبدیل به دادههای دیجیتالی یا محتوای سهبعدی میشوند که این موضوع به تحلیل بهتر و معرفی بیشتر کمک میکند.
تا کنون در حدود ۲۰۰ پروژه در کل کشور انجام شده است و در همکاری با موزههای کشور، میراثفرهنگی و آثار باستانی موجود در آنها بهصورت دیجیتالی شود و در دسترس عموم قرار میگیرد. این شرکت در حال حاضر بیشترین همکاری را با موزه ملی، موزه آبگینه، موزه فرش و کاخ گلستان داشته است.
این شرکت خلاق در پروژههای بینالمللی نیز نقشآفرین بوده است و از پروژههای خارجی میتوان به موزههای ملی بوخوم آلمان و کره جنوبی، دانشگاهی در اتریش و همکاری با یونسکو اشاره کرد، همچنین در داخل کشور موزه ملی فرش بهصورت نمایشگاه مجازی درآمد و اکنون هم در دسترس است.
این فعال حوزه صنایع خلاق و فناوریهای نرم با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری در چند در حمایتهای معنوی و ترویج صنایع خلاق عنوان کرد: فرهنگسازی در خصوص دیجیتالسازی میراثفرهنگی نهتنها باید در سطح سازمانی انجام شود تا مسئولان و نهادها به فکر حفظ آثار باستانی تاریخی کشور بیفتند بلکه باید در جامعه نیز فرهنگسازی شود تا مردم نیز با آن آشنا شوند و از این امکانات استفاده کنند.